Vårdbidrag...hrm..

Sv: Vårdbidrag...hrm..

1 Juni 2008, åh så sparde jag inte länken jag fick från ett annat forum :mad:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Vi undrar oxå...särskilt om jämställdhetsbonusen. Kommer den gälla även för oss, trots att vår bebbe föds i år?

I vår familj är det jag som tjänar mest. Med ettan var vi hemma ungefär lika lång tid var. Nu med tvåan hade vi tänkt att jag skulle vara hemma lite mer än pappan. Det kanske är smart, för att få den där bonusen, eller ska man dela precis lika för att få den?

Sen fattar jag inte hur någon kan leva på det där vårdbidraget. 3000 kr i månaden!? Då måste ju den andra föräldern tjäna ruskigt bra, och då hade man väl egentligen råd med en hemmaförälder redan innan vårdbidraget...?:confused:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Vi undrar oxå...särskilt om jämställdhetsbonusen. Kommer den gälla även för oss, trots att vår bebbe föds i år?

I vår familj är det jag som tjänar mest. Med ettan var vi hemma ungefär lika lång tid var. Nu med tvåan hade vi tänkt att jag skulle vara hemma lite mer än pappan. Det kanske är smart, för att få den där bonusen, eller ska man dela precis lika för att få den?

Sen fattar jag inte hur någon kan leva på det där vårdbidraget. 3000 kr i månaden!? Då måste ju den andra föräldern tjäna ruskigt bra, och då hade man väl egentligen råd med en hemmaförälder redan innan vårdbidraget...?:confused:


Ja den ena måste tjäna så att alla kan leva på det, men 3000 är bättre än inget.Iofs tycker ajg det är korkat att man bara ska få så pass lite, det är ju verkligen som de motarbetar sitt eget förslag, men iofs räknar de väl som vanligt bara med att de är de som tjänar mest som ska ha fördelarna med nya regeringens förslag.:angel:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Ja den ena måste tjäna så att alla kan leva på det, men 3000 är bättre än inget.

Ja, det tycker ju säkert de som ändå redan kan vara hemma. De får ju 3000 kr som en ren bonus.

Men för oss blir ett sådant bidrag samma som inget - för vår ekonomi är inte tillräckligt stark för att vi skulle kunna använda den här möjligheten. I så fall skulle den som jobbar bli tvungen att jobba ännu mer, och då blir det ju helt snett!:eek:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Vi undrar oxå...särskilt om jämställdhetsbonusen. Kommer den gälla även för oss, trots att vår bebbe föds i år?

Ja, det undrar jag också. Den ska införas 1 juli 08 skrivs det. Jag och sambon får barn 1 dec och ska dela på fl. Han kommer ju precis ha gått på sin f-ledighet då den 1 juli...
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Min sambo kommer ju inte återgå till jobbet efter föräldraledigheten, han kommer ju att jobba "hela tiden" och jag är föräldraledig.

Då får ni ju ingen jämställdhetsbonus. Bonusen skall betalas ut till de som delar mer lika på föräldraledigheten. Max bonus får de som delat hälften var i föräldraledighet.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Sen fattar jag inte hur någon kan leva på det där vårdbidraget. 3000 kr i månaden!? Då måste ju den andra föräldern tjäna ruskigt bra, och då hade man väl egentligen råd med en hemmaförälder redan innan vårdbidraget...?:confused:

Det är väl typsikt det där att pappan är pilot och mamma jobbar som något som ger typ 10.000:- före skatt :smirk:

De har väl räknat ut att för att det ska kunna finnas fler lyxhustruar så vill de ha 3.000:- till :angel:

De har väl inte gjort något för de som tjänar lite med pengar, utan de gör ju saker för de som redan tjänar massa pengar ;)


Sen är det ju kommunen som ska ge pengarna, kan tänka mig då att det kommer funka jätte bra i alla redan rika kommuner och sämre i de fattiga kommunerna.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Då får ni ju ingen jämställdhetsbonus. Bonusen skall betalas ut till de som delar mer lika på föräldraledigheten. Max bonus får de som delat hälften var i föräldraledighet.

Så bara för att jag som tjänar mest är föräldraledig först, så har man inte rätt till ersättning? Jag tänker då inte ställa mig på jobbet direkt efter en förlossning och hoppas på att sambon kan amma :eek:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Så bara för att jag som tjänar mest är föräldraledig först, så har man inte rätt till ersättning? Jag tänker då inte ställa mig på jobbet direkt efter en förlossning och hoppas på att sambon kan amma :eek:

Något är oklart här.... Hur menar du? Du skrev att han kommer att jobba hela tiden och du är föräldraledig. Då tolkar jag (liksom Tomas gissar jag) att ni INTE kommer dela på föräldraledigheten.

Men; det kommer ni alltså att göra? Att han går hem efter du varit hemma hälften av dagarna?:confused:
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Sen fattar jag inte hur någon kan leva på det där vårdbidraget. 3000 kr i månaden!? Då måste ju den andra föräldern tjäna ruskigt bra, och då hade man väl egentligen råd med en hemmaförälder redan innan vårdbidraget...?:confused:

De där 3000:- kan putta ekonimin på rätt sida för att kunna stanna hemma.
Jag behöver i dagsläget tjäna runt 5000:-/månad för att vi skall gå runt.
För att fylla ut de sista 2000:- så skulle jag t.ex. kunna köra buss 2 söndagar i månaden.
Körde jag 2 helger i månaden så skulle jag ha marginaler.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

För att fylla ut de sista 2000:- så skulle jag t.ex. kunna köra buss 2 söndagar i månaden.
Körde jag 2 helger i månaden så skulle jag ha marginaler.

Men kommer man att få vårdbidraget om man jobbar? .... Eller också ligger gränsen där någonstans: arbeta max 16 timmar i månaden tex.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Det är väl typsikt det där att pappan är pilot och mamma jobbar som något som ger typ 10.000:- före skatt

Nu så skall jag sabba all statistik.
Jag är den som står för grundförsörjningen i familjen.
På att ha en gård och att köra buss.

Sambon är Civilingenjör och hälften egen företagare och hälften hemmaman.
Han kommer kanske att tjäna massor sedan på det han gör nu eller så gör han inte det.
Det går liksom bra vilket som.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Man får det för att inte ha barnet inom barnomsorgen.
Hur man löser det på annat sätt är upp till en själv.

Så dels får man 3000:- och dels så sparar man 1200:- på dagisavgifterna.
Jobbar man några nätter eller helger på det så går det nog runt för många.
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Men kommer man att få vårdbidraget om man jobbar? .... Eller också ligger gränsen där någonstans: arbeta max 16 timmar i månaden tex.

Det har varit lite oklarheter på den punkten. Jag har hört uppgifter om att man inte får jobba för att få vårdnadsbidrag. Sen är väl inte det slutliga förslaget skrivet än. Det finns väl ingen proposition tex?
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Något är oklart här.... Hur menar du? Du skrev att han kommer att jobba hela tiden och du är föräldraledig. Då tolkar jag (liksom Tomas gissar jag) att ni INTE kommer dela på föräldraledigheten.

Men; det kommer ni alltså att göra? Att han går hem efter du varit hemma hälften av dagarna?:confused:

Överallt står det att när den som tjänar mest går över till att vara föräldraledig så får den andra föräldern betala lägre skatt.

Men i vår familj så kommer jag ju att vara föräldraledig först, och sambon som tjänar minst jobbar första delen och sen kommer jag som tjänar mest att börja jobba igen.

Nu är det här ändå inte aktuellt eftersom det kommer införas nästa år, och jag, som tjänar mest, kommer gå på föräldraledigt om ca 2 månader. Får hålla tummarna på att sambon i så fall får en sån löneökning under tiden jag går hemma att han går om mig ;)
 
Sv: Vårdbidrag...hrm..

Vet du (eller någon annan) hur det är tänkt att det ska fungera tillsammans med den vanliga föräldraförsäkringen? Läste någonstans att man skulle kunna få dessa 3000 för barn 1-3 år. Men det är väl ganska vanligt att man är föräldraledig en del av den tiden ändå. För vår del som planerar att inte ha våra barn på dagis utan leva på en lön är ju detta intressant för 3000 är ju ändå ganska mycket jämfört med 0.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 788
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 077
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp