Vardagsproblem i stallet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare funderaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 18 375
Sv: Vardagsproblem i stallet

Värmesslingor för att sätt i vattenledningar finns på J*la för en överkomlig peng. Kima har en kabel som är godkänd att lägga i vattenledningen http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/49/1/index.php?, vi har en sån och har inte haft fruset en enda gång i vinter.
Skottandet får man se som gratis träning :D

Senast ändrad av en moderator:

Höhäck som någon skrev så är problemet ur världen.

Kl

Vardagsbestyr:

Fruset vatten i hagen

Tokliten sadelkammare

Ingenstans att hänga mockningsredskap - de är i vägen överallt

Endast en uppbindningsplats - trångt som satan i stallet
Eluppvärmd vattenbalja i hagen, krokar till grepar och sopkvastar finns i vilken järnhandel som helst.
Kan tipsa om att jag fyller vatten i stora vattendunkar med skruvlock på kvällen och sätter ett grimskaft i handtaget och släpar dom som kälkar ut till den eluppvärmda vattenbaljan. Sedan är vattnet klart och i hagen på morgonen, bara att släppa ut. Kom bara ihåg att korkarna inte får vara på dunkarna när de inte används, då fryser de fast.
Sätt en ring i boxen och ha ett transportgrimskaft hängande utanför boxen, bara att ta med sig in och binda hästen i boxen isf i gången, alt lär den stå still själv med öppen boxdörr, det kan mina så det kan du nog lära din med.

Senast ändrad av en moderator:

Åh jag skulle bli vansinnig att ha så varje morgon:D
Måste vara svårt att ha någon tid att passa efter morgonen i stallet, du vet aldrig hur länge du blir där:D

Ja, det är nåt sånt jag menar! Får kika vad jag kan hitta i förråden här.

Höhäck har jag funderat på också. Men om det är för stora "hål" river han ner på golvet och det höet äter han inte. Lite fin i kanten:angel:

Idaasun, tittar på det!

Så kan ni ju inte ha det ! Det fungerar ju inte om inte alla gör det de ska, det är nog jobbigt ändå med stallarbete.

Vårt största problem är att kärringen vi hyr stallet av, rycker ut kontakten till värmekabeln, så vattnet fryser. Och att hon när man minst anar det ändrar på hur hon vill ha allt, just nu vill hon inte att hästarna ska gå i en viss del i hagen då det kommer flugor, jo visst vi har alltid flugor mitt i vintern:p, samt att vi inte längre får förvara våra vattenslangar i hennes källare, vilket hon själv kom med förslaget eftersom de frös i stallet.

Hej!

Vattnet som måste hämtas på andra sidan stallplan (typ 50?? m).. Eftersom en av hästarna (min:() vägrar dricka ur vattenkoppen och grannstallet (max 5 m bort) inte vill att vi ska hämta vatten där då en av våra hästars ägare har en annan häst som står i ett stall med 2 snoriga hästar.

Vi har ju löst det nu men vi har haft en läckande vattenkran som gått sönder 3 gånger denna vinter.. Och då har vi fått mocka ut vår kära lösdrift och lägga in nytt strö- igen..

Den glashala rampen upp till gödselcontainern- men den har vi kanske en plan på.

Dom hopplösa greparna som bara går sönder hela tiden..

Typ så:-)

Färdiggnällt!
/Lavinia

Stalldagen börjar med att man kommer gåendes upp på stallplan inser att det står en ponny i hö ladan greppar tag i ponnyn leder ut den i hagen, helt uppenbart att han inte behöver nån frukost denna morgon heller...
Skickar ett sms till ägaren: "Gissa vart jag hittade din ponny" *skickar*
Skickar iväg ett följdsms med texten: "igen"
Allt detta för en "nödlösning" på lagning av en trasig boxdörr som ägaren inte riktigt haft "tid" att ta tag i än... :eek:

Ger alla övriga hästar frukost och ska börja mocka... hittar inte grepen... *letar*
Hittar den på dynghögen för att den som hade gårdagens stallpass glömde ta in den i stallet igen Försöker få loss den fastfrusna grepen utan att skada den går iväg till ladan för att hämta skottkärran och börjar mocka... Leder ut alla hästarna till sina hagar och ska fylla på med vatten där det behövs... Hittar inte vredet till kranen *letar* efter ca 30min letande och fortf inte hittat nått går man in till stallägaren som visst hade vredet i sin jackficka :mad:

Fyller upp med vatten fyllerpå i hagarna tar in hinkarna som ska till boxarna för kvällen och ställer dem i uppvärmda sadelkammaren...

Dags att fixa hö+ kraftfoder letar över hela stallplanen, stallet, ladan för att hitta alla hinkar och ikea säckar...
Ska börja med att göra iordning kraftfodret...
Vart är måtten??!! *får en flashback av att måtten ligger i stallet och inte i foderladan där dem borde... går och hämtar*
fixar kraftfoder och ska börja med hö...

Springer och hämtar några ikeakassar som blåst iväg och börjar fixa hö... den gamla balen är slut går för att hämta kniven för att öppna en ny:
Vart är den J*vla kinj*veln!!!!???
*letar yttliggare 30min innan stallägaren kommer ner med kniven som tydligen legat på hennes köksbänk hela morgonen*

Hehe... Behöver jag klargöra vad mitt vardagsproblem är i stallet? :P

Skaffa dig en kniv och ett kranvred så du har med dig i bilen så slipper du leta dem.

Vårt största problem är att kärringen vi hyr stallet av, rycker ut kontakten till värmekabeln, så vattnet fryser.

Har ni värmekabel till "thermobar"/värmetunna, vattenledning eller?
Vill hon spara el kanske?
Jag har en timer på min värmetunna så den bara är igång när hästarna är i hagen. Sen när det inte är så kallt ute är den bara igång en kvart i timmen.

Just nu är det vattnet till hagarna som är problemet. I vanliga fall finns det en vattenslang i ett uthus precis vid hagen, så det är bara att lägga ut den och vrida på kranen. Nu har den jäkeln frusit, så vi får bära i dunkar innefrån stora stallet. Vilket är en bit.

Skaffa dig en pall och några pallkragar. Förstärk dem med några brädor som löper uppifrån och ner. Detta tar dig en halvtimme och du har fått en fin foderlåda för en billig peng.

Pall/pallkragar hittar du lätt begagnat.

/Gg

Om inte man har pållar som är släkt med bävrar. Mina pallkragar höll nog i en vecka eller två...Annars är det lagom storlek och enkelt att fixa. Kanske om man kletar in med antibit-klet.

Haha en tråd för mig som ständigt irriterar mig på saker i stallet :angel:

*Grepar ligger och skräpar precis överallt utom där de ska hänga.
*Halmgrepen på skullen har vandra iväg varje gång man ska upp och hämta halm.
*Någon/några skiter i att ta loss nätet från halmbalen så vi andra riskerar få delar av nätet i hästarnas boxar.
*Vissa i stallet dräller sin hästs grejer precis överallt i stallet och de ligger gärna i andras utrymmen exempelvis någons blöta och skitiga ridtäcke kan ligga på min sadel. Eller så hänger någon sina lerigt blöta benskydd ovanför mina träns/sadel så de droppar.
*Få vill sopa efter sig.
*Sadelkammaren ser ut som ett bombnedslag med skräp, platspåsar över golvet och annat skit även om jag försöker städa där så ofta jag kan (jag är petig;))
*paddocken är obrukbar större delen av året för de inte sköts om.
*När vattnet varit på till vattenkopparna så sprutar de vatten i boxarna eller läcker från rören i taket.
*Folk slarvar med att fylla på vatten till hästarna trots att hinken står intill boxdörren.

Jao, det var nog allt för idag :grin:

Låter som om ni skulle behöva lite regler och nån som ansvarar för att de följs! Jag hade blivit tokig!

*kl*
För att slippa bära skvättande vatten i hinkar till hästarna så har jag 2 st 25 l dunkar som jag drar på pulka (i skottkärra när det är barmark) till stallet/hagarna.
Även om de 9 av 10 ggr ramlar av pulkan i backen så är det ändå bättre än att ramla med två hinkar över sig ;)

Hämtar i duschen inne då kranen ute fryser vid minusgrader.
Finns inget vatten i stallet så det är bara att gilla läget.

Senast ändrad:

Ok, bra höpåsar, alltså typ Ikea-påsar men STYVARE så att dom inte faller ihop i precis det ögonblicket då man ska till att lägga i höet, å man får börja om igen; försöka få påsen att "stå", samla ihop höet igen och vara jättenoga med att inget hö nuddar påskanterna så att påsen ramlar ihop igen... å igen... Evigt irritationsmoment för mig och en bra affärsidé tror jag!

*kl*
För att slippa bära skvättande vatten i hinkar till hästarna så har jag 2 st 25 l dunkar som jag drar på pulka (i skottkärra när det är barmark) till stallet/hagarna.
Även om de 9 av 10 ggr ramlar av pulkan i backen så är det ändå bättre än att ramla med två hinkar över sig ;)

Knyt fast grimskaft i dunkarna och dra dem direkt på snön istället, det är mkt enklare :)

Jag har inte heller vatten i stallet utan tar med från huset och jag drar dunkarna direkt på snön, får med mig tre dunkar åt gången på så vis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 703
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 668
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat