Vardagsporslin

mandalaki

Trådstartare
Dags att byta ut vardagsporslinet som jag köpte när jag flyttade hemifrån *host*

Var ska jag börja titta? Vill ha bättre än Ikea men inget särskilt exklusivt. Strikt och enkelt, helst.

(Menar matporslin, inte kaffekoppar o dyl)

Sv: Vardagsporslin

Kolla på Freeport. Där kan man hitta snyggt porslin till hyfsade priser. Andra förslag är t.ex. Åhléns eller Dukas serier.

arabia och rörstrand tycker jag har hållt väldigt bra i alla år jag haft de, de har såväl med dekoration, eller som jag föredrar det, släta.

Jag köpte en uppsättning höganäs glaserade tallrikar men de satt emaljen riktigt dåligt i, så det avråder jag från.

var du ska börja titta beror väl på var du bor, men det finns rätt mkt fabriksshoppar som kan vara värt att titta på, andrahandssortering om man väljer lite omsorgsfullt kan vara väldigt prisvärt om man kan acceptera att tallriken är lite oval

Jag använder en servis jag ärvt från farmor. Pappa och faster blev jätteglada att någon ville ha den, och den får gå i maskinen trots att den är fin och värt lite. Jag vill ANVÄNDA den, inte förvara den. Det är Karlskrona med en gulmetallrand, så ingen micro. Med karotter och soppterrin och allt. Jag gillar den massor!

Så köpa en begagnad är väl då tipset.

Tallrikarna tanten länkar till är jättesnygga och jag har funderat på att köpa sådana. Det finns en annan serie som matchar snyggt till dessa och den heter Corona. Vita tallrikar m.m. med silver på kanterna. Bägge serierna brukar finns på Freeport till reducerat pris.

Liksom captain har jag Höganäs, men tycker att färgen sitter bra på mitt som är mellanblått. På de ljusa färgerna syns dock skärmärken etc rätt snabbt så de rekommenderar jag inte trots att det är snygga. Förutsatt att man gillar keramiklooken.:)

jag kanske ska säga jag har vita höganäs glaserade (dvs blanka, inte 'keramik'-look) och jämför med dito arabia/rörstrand och märker stor skillnad. dessutom tycker jag höganäsporslinet skrapar mycket mer (det blanka).

Jag letade länge innan jag fastnade för detta.
http://royaldesign.se/viewpattern.aspx?pat=563&gclid=CIyag4GJxq4CFetXmAodt1fBWg

Det verkar inte finnas några färgbilder på nätet men blombladen är i silver och pricken i mitten är marinblå.

Visserligen är det inte lågbudget men jag har köpt några tallrikar i taget och bett att få vid jul och födelsedag. Vad gör man inte om man blir kär....

Bilderna som du har länkat till är ju i färg :)

Håller absolut med. Iittala/Arabia (Teema, KoKo osv)är snygga och slittåliga. Har både vardags- och festporslin + vardags- och festglas. Vet inte vad de kostar i Sverige, är kanske lite dyrare än här?

Behöver de vara nya?

Annars är det ju snorbilligt just nu att köpa hela matserviser. En gammal Gustavsberg eller Rörstrand från början på 1900-talet köper man på annons för under tusenlappen. Inkl 12-18 delar, soppterrin etc. Nu behöver man ju oftast inte en soppterrin, men släng den då och använd tallrikarna som de är.

Kan du tänka dig tallrikar i glas, eller vill du ha i keramik eller porslin? Jag vet att du ratade IKEA, men har du kollat på IKEAS serie Ideell? Annars finns ju deras mer robusta Arv.

Själv har vi ställt undan Rörstrandtallrikarna i keramik eftersom de är så stora och vi äter så mycket. :angel: Istället har vi tagit fram IKEAs +365-serie. Där har vi bara 8 st tallrikar och när de tar slut, använder vi mina Gustavsberg Vildros från 1905 istället. Vid bjudningar kan Rörstrandtallrikarna komma fram dock - för vi har flest av dem!

Jag har själv kvar tallrikar och sådant sen jag flyttade hemifrån, är typ 7-8 år sedan nu ;) det är blandat också! så det ser inte alls bra ut!

men i min hög med tallrikar och uppläggningsfat och grejer så har jag ett antal grön anna tallrikar som jag har tänkt utöka, jag vill inte ha ikea och sådant som alla andra typ har, just därför satsar jag på att utöka grön anna, (inte vilka som helst, de t ska stå old rörstrand på baksidan så alla är likadana)

Jag och min sambo tänkte önska oss Rosenthals Jade i bröllopspresent. Enkla, klassiska, lagom stora, vita tallrikar utan krusiduller, med restaurangkänsla. Finns t.ex. på Cervera.

*KL*

Enveten migrän har hindrat mig från att komma tillbaka i tråden, jag har dock tittat i den, funderat och googlat. Tack för alla jättebra tips:bow:

Med hjälp av era tips har jag kunnat snäva in mig lite: insett att jag inte vill ha stengods/keramik, inte glas och inte så gammalt som t ex grön anna. Det måste inte vara nytt men isåfall inte längre bak än klassiker från typ 50-tal. Egentligen skulle jag inte ha något riktigt så fint som Rörstrand men det finns ju så fina klassiker där...

Tantens porslin är jättefint, har även googlat vidare och fastnat lite för klassiker som Mon Amie och Swedish grace. Just nu känns Swedish grace mest lockande, där kan jag blanda ett par färger också.

Jag har långt ifrån bestämt mig, det känns som om jag har utrymme för nån skräll också. Kanske ska börja med att ta en tur till freeport som Maran föreslår, mycket av det jag fastnat för kostar uppemot 200 kr/tallriken och kan man få det lite billigare så...

Tantens porslin är jättefint, har även googlat vidare och fastnat lite för klassiker som Mon Amie och Swedish grace. Just nu känns Swedish grace mest lockande, där kan jag blanda ett par färger också.

Jag har Swedish Grace, fast bara som mattallrikar och djupa tallrikar. Jag är inte så mycket för att ha uppläggningsfat och kaffeservis osv i samma serie, tycker att det blir för mycket. Och så finns det så mycket fint porslin och fina enstaka saker, så jag blandar och ger helst.

Jag har Swedish Grace-tallrikar i alla färger utom den ljust rosa, som jag faktiskt inte alls tycker om och som jag tror ser väldigt underlig ut om man serverar tex något med gurkmeja i.

Aha!:D

Det är bara mattallrikar och djupa jag är ute efter. Och färgerna jag tittar på är hav och is, alltså blå och grå, jättefina båda två. Klart wild and crazy jämfört med det vita ikea som jag haft i typ 30 år.

Färgen Hav ser väldigt rolig ut om man serverar potatismos på potatissorten Blå Kongo på de tallrikarna! Mycket uppskattat i ålderssegmentet nio år och neråt.

Men på något vis är en konstig kombination av två blå färger enbart rolig när det gäller mat, medan det känns som att en totalkrock mellan ljusrosa (fläskfärgat) och gurkmeja skär sig i både kropp och själ.

KL

Alltså detta är verkligen bara en smaksak.. men jag uppskattar att Qvints djupa tallrikar har bräm. Enklare att flytta sopptallriken från micron till bordet utan spill ;)

Är det bräm det heter? Vilket ordförråd du har!

Det där har jag funderat mycket på. Inte så mycket den praktiska aspekten, som vilket jag tycker är snyggast. Jag kommer inte fram till något, men varenda gång jag använder en djup tallrik tänker jag ändå på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 577
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka