Vardagsporslin

Sv: Vardagsporslin

Haha, tänk en pälsbrämad tallrik:D

*KL*

Varför bor jag inte i gamla Sovjet? Jag HATAR valfrihet! Efter att ha belägrat Freeport (tack Maran, hade aldrig kommit på det, har bara varit där en enda gång tidigare:bow:)stora delar av dagen idag lyckades jag till slut bestämma mig.

Då hade slaget stått länge mellan Mon Amie+Swedish grace i blått, bara Swedish Grace i två olika färger, blanka Höganäs och Iittalas Teema i olika färger.

I halvtid gick jag till det rätt usla kafeet, tog latte och fralla och surfade fram nätpriser på det jag tittat på. På nätet kunde jag köpa 1:a sortering till ungefär samma priser som 2:a sortering på outleten.

Men jag ville köpa glas också, och att köpa porslin och glas på postorder kändes lite vanskligt, det blir så bökigt om något gått sönder eller måste returneras av andra skäl. Dessutom ville jag ju köpa NU och omedelbar behovstillfredsställelse har alltid varit precis min grej:D

När jag kom tillbaka till affären var jag utmattad av beslutsångest så jag rafsade rätt snabbt åt mig Iittalas Teema i grått och terracotta, rund tallrik resp djup skål (fanns egentligen ingen djup tallrik):

länk

samt glasen Kartio i vattengrönt av samma designer:

länk

Jag visste att det var rätt riskfritt för jag har alltid beslutsångest och när jag väl bestämt mig blir jag oftast helnöjd, vad jag än valt. Och nu har jag just diskat alltihop och är nog rätt nöjd den här gången också:love:

Tack för allt hjälp:bow:

Nog säger väl du tex pälsbrämad om en sko med pälskant?)

Nej, jag har inte tänkt på det när det gäller skor, däremot pälsbrämad huva (vilket min stallvinterjacka har). :p Det tänkte jag på sen.

Min fundering i övrigt gäller mest om själva formen blir bättre med bräm än utan, vilken av de "grundformerna" jag föredrar. Det finns serviser som har en djup tallrik av varje typ, har jag sett, men jag kommer inte på namnet på någon av dem nu.

Jag vill nog gärna ha bräm till soppa men morgonyoghurt och sånt ska helst vara utan bräm. Tror jag.

I min värld var bräm den där pälskanten på kungars röda mantlar - tills igår, när jag tokgooglade serviser och stötte på det även om tallrikar:D

När jag kom tillbaka till affären var jag utmattad av beslutsångest så jag rafsade rätt snabbt åt mig Iittalas Teema i grått och terracotta, rund tallrik resp djup skål (fanns egentligen ingen djup tallrik):

samt glasen Kartio i vattengrönt av samma designer:

Du ser, Kaj Francks grejer blir väldigt lätt ett missbruk! Jag försöker hejda mig. Om jag alltid köpte allt jag ville ha av honom, skulle det kännas som att det var honom jag bodde ihop med, och så nära mig vill jag ju egentligen inte ha honom.

Jag har också Kartio, de äppelgröna (eller vad de nu heter), bruna och genomskinliga Ote av större modell (40cl?). Gillar!:love:

Finns det någon som har tips på riktigt fina stapelbara kaffemuggar? De måste gå att stapla bra då de står i en sån där utdragsbar låda. Gärna lite fräna, eller gammeldagsa då allt annat porslin är vitt med typ svart linje runt. Jag har tittat på en mugg från sagaform (retro) som jag gillade, men hade varit kul med alternativ!

sagaform-retro-mugs.jpg

Senast ändrad:

Ser att jag fepplat med glaslänken, så här ska den vara:

Länk

Mina glas är 40cl, jag köpte de stora. Är jättenöjd med dem:love:

Petruska: ja, det verkar finnas oroväckande mycket fint där. Det är kul med färgerna också, att man kan blanda lite hur som helst.

Har nyss börjat samla på Iittalas 24h/Tuokio serie. Den är sååå ljuvlig, men ganska dyr. Ska blanda lite med de vanliga 24h och Tuokio, så det inte blir för blått.

Kannan är härlig!
tuokio_kaadin.jpg

Åh den kannan skulle ju va perfa som mjölkkanna, och så ha muggarna i den serien till! :)

Har bara 4 koppar med fat hittills. Ska ha kannan som nästa inköp. Sen några skålar och muggar och...

Åh så fin form det var på den! Jag tittade på muggen, den hade också så fin form. Förstår att du gillar det där:laugh:

Ja, tekannan var jättefin! Har ingen användning för någon sådan - men i morse vid frukosten upptäckte jag hur jag tittade kritiskt på min kaffemugg och funderade över i vilken färg jag borde köpa nya muggar i Teema...:D

Själv har jag kommit på att de små blå assietterna skulle passa förträffligt till mina Muminmuggar när vi har dessert eller fika. Funderar på att slå till på ett dussin. :D

Edit: Det finns fina textilier också. Jag hade tänkt kosta på mig någon av dem som gardin när jag fick mitt nya arbetsrum, men det är orange tapeter i rummet vilket är ett streck i räkningen. Svårkombinerat med dessa underbara tyger: http://www.svenskttenn.se/sv-se/products/0133/textil/textil/josef-frank.aspx

Senast ändrad:

Ja Svenskt tenn är ju lite porrsurfning.

Men prata inte om tapeter, jag borde inte köpa en enda fin grej förrän jag får tummen ur och får lägenheten renoverad, det är det jag egentligen borde engagera mig i innan jag köper nya saker.:crazy:

Ångrar att jag engagerade mig i den här tråden.;) Nu vill ju jag också ha nytt vardagsporslin istället för mellanblått Höganäs som jag har haft i 10+ år. Glas som matchar porslinet skulle ju hamna på önskelistan också. Jag älskar i och för sig mina Mine-glas som Orrefors glömde tillsätta färg till helt, men tyvärr har jag inte sett dem sedan 2005(?) då jag köpte dem på Orrefors outlet. Mine med färg blir lite för dominerande tycker jag, men de är goa att dricka ur.

Mine.. Du menar såklart Kosta bodas serie då?
Den har jag faktiskt rätt mycket av :) Har 4 glas, 4 små skålar, 1 stor skål och ett serveringsfat. I olika färger, älskar att de är olika färger :) Men de känns som sommarporslin. Och mer fika, mindre vardagsmat. Men måste ju utöka till iaf 6 av varje (glas, skål) och funderar på att skaffa denna modell med: Men efterrätt går ju iofs äta i skålarna, men de är lite för stora för det. De är mera godisskål/filtallrik..?

29101.jpg

Eller vad tycker ni?

Just ja, Kosta är det som gör dem och vid närmare eftertanke bör det ha varit på Kostas outlet jag köpte glasen och inte Orrefors.:o Tyvärr har jag bara 5 glas nu pga jag slog sönder ett. Den efterkloka tänker att hon borde ha köpt fler när det begav sig.

Jag tycker om glasen, skålarna och en del av de andra prylarna i serien trots att jag bara har glasen jag skrev om. Skålen du har lagt ut här är för klumpig för min smak, men smaken är olika.:)

Nu blev jag nyfiken på hur du lyckades slå sönder ett sånt glas, de har ju typ 1cm tjocka väggar :p Men det har du rätt i, det är rätt klumpigt. Finns mycket finare dessertskålar :)

Btw finns ju allt med vit färg, de glasen kan du ju komplettera med. De är ju ingen "färg" :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 577
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka