Vardagsaktivering - kurs - hjälp med innehåll

Disen

Trådstartare
En liten karamell att suga på för er under dagen :)

Jag funderar på att ge förslag på en ny kurs på brukshundklubben. Kursen ska inrikta sig på hundägare som vill ha hjälp att aktivera sina hundar i vardagen (och lite vardagshyfs).

Tankarna just nu är:

- spår (väldigt basic)

- uppletande (väldigt basic)

- ballansövningar i skogen och möjligtvis något träningstillfälle i staden (hundar ska ju kunna sköta sig även där + att där finns en hel del att ballansera på)

- tricks att utföra på promenaden (vanliga trix egentligen, men det sak skapa en förväntan efter ex en inkallning hos hunden att den får göra något kul och lätt hos och ägaren.)

- "uppbindning" (dåligt ordval, men hunden ska kunna sitta tyst och lugnt medans matte/husse står en bit bort och pratar med någon)

Jag funderar också på om det ska ingå ett tillfälle med bara möten. Alltså hundmöten, möte med joggare osv så att ekipaget får träna på det. Många har problem med det men det gås inte igenom alls på allmänlydnadskursen.

En grovskiss... tanken är väldigt ny och det finns garanterat bra ideer från andra delar av hundsverige.
Så, vad hade NI velat ha med om ni skulle gå en sånhär kurs?

Sv: Vardagsaktivering - kurs - hjälp med innehåll

Bestäm dig för om det ska vara aktivering eller vardagshyfs, annars får du en väldigt blandad grupp, dels med hundar som är totalt ouppfostrade med en husse/matte hängades i ett snöre efter och dels med några uppfostrade hundar som vill komma lite vidare i aktivering.
Och få de personerna att göra samma övningar kan bli ett problem... :angel::D

Men på en aktiveringskurs; lite prova på agility, lite rallylydnad förutom det du redan har skrivit som aktiveringar. Se även till att ge ut information om det är någon som vill fortsätta med något av det ni provar på.

Om det ska vara vardagshyfs, så är det en helt annan nivå och övningar, där brukar prio 1 vara: Kunna gå på promenad utan att hunden drar i kopplet.
Sen att kunna möta andra hundar, kunna gå tillsammans med andra hundar, möta cyklar, joggare, barnvagnar och småbarn.
Kunna hälsa på andra människor utan att hoppa, kunna ligga lös eller fastbunden och vänta en stund medans förare går en liten bit bort osv.

Vad gäller aktivering så skulle jag uppskatta en prova-på-kurs där man t.ex. kör sex tillfällen med 2 x agility; 2 x sök; 2 x spår. Jag tycker att det finns så mycket som skulle vara kul att prova på, men eftersom hunden har ett rätt späckat schema som det är så finns det varken tid eller pengar att prova sig fram med hjälp av "renodlade kurser". En prova-på-kurs skulle vara perfekt.

En kurs i vardagshyfs/möten tror jag också skulle vara bra. Just joggare/löpare är väldigt utsatta för hundar så det var ett bra exempel som du tog upp tycker jag. Jag håller på med långdistanslöpning och har många bekanta som har blivit rätt illa bitna av ouppfostrade jyckar.

Jag håller med Snurrfian, antingen tips på hur jag kan vardagsaktivera min hund alternativt hur jag får min hund att funka i vardagen. Två helt skilda saker.

Enkla saker som jag kan göra på min promenad:
-tappa vanten, skicka hunden efter den.
-Skicka hunden runt träd, först nära, sen kan man ändra det till ren dirigering
-tappa mat i skogen, gå samma väg tillbaka (funkar sämre i tex Humlan i Sthlm, då lär man ju knappast ha nån mat att gå tillbaka till)
-Balansövningar, tex hur liten stubbe kan min hund stå på
-Rallylydnadövningar på vanlig cykelväg

Innomhus
-Ge hunden godis i tre brukar, en som är jättelätt att få upp, en medelsvår och en burk som den faktiskt inte får upp, se om hunden ber om hjälp, hur länge den bearbetar burkarna själv, eller om den ger upp.
(Man slutar alltid efter 60 sekunder, öppnar burken och kalasar på innehållet) Men det är ett ganska kul gjej att göra under en kurs och först fråga deltagarna hur de tror att deras hund ska reagera. De flesta har fel.
-Lär hunden "target", går att använda till hur mycket som helst, att lära hunden att inte hoppa. Att lära hunden sätta nosen på anvisad plats, lär den sätta nosen på en post-it-lapp. Sätt lappar på öppna köksskåp och du har ett roligt party-trick. "Fido, stäng skåpen efter dig" Går också att använda till tyst inkallning.
Klicka in och du kan hålla på med vad som helst.

Budföringar! Tycker det är ett bra sätt att både aktivera och motionera hunden. Kan ju göras på olika nivå också genom att variera avståndet.

En aktiveringsgrej som jag tycker är lite rolig är att lära hunden att associera(och hämta) olika saker med olika ord. Antingen att skilja leksaker från varandra, t ex att lära sig välja rätt mellan Bollen eller Nallen eller rentav att gå och hämta tofflorna. :D

KL

Svarar alla snabbt och återkommer senare igen! Jag är på jobbet.

Tack för alla svar! :) Jag tror jag var lite otydlig, men målet är alltså att "vanliga" hundmänniskor ska kunna aktivera sina hundar på "vanliga" promenader alternativt utflykter. Alltså hur man kan göra sin promenad mycket aktivare/trevligare med sin hund. Därmed kommer det till lite "vardagshyfs" i form av att inte jaga joggare, kunna stanna och prata med folk etc.

Prova på agility osv gör dom redan i allmänlydnadskurserna.

Återkommer! :)

Lägg ned lite kurstid på att få hundägarna att fundera över vad de kan använda sin hund till, ha nytta av. Lär dem tänka hundträning, hur de själva kan utveckla och lära in nya saker vartefter behovet uppstår. Om de har en generell modell som de kan jobba efter och har börjat räkna med möjligheten att hunden kan lära sig saker som de har användning av så kommer hundarna att bli lyckligt sysselsatta långt efter att kursen är slut.

Vi gick en vardagslydnadskurs och där var alla de moment du nämnde med. Mycket givande, och vi var en blandad grupp med några unghundar och några äldre. Kommer jag på fler bra övningar säger jag till.

Nu kom jag på en sak: miljöträning: åk till t.ex. en bondgård, en stadspark etc. och träna i de olika miljöerna.

Lägg ned lite kurstid på att få hundägarna att fundera över vad de kan använda sin hund till, ha nytta av. Lär dem tänka hundträning, hur de själva kan utveckla och lära in nya saker vartefter behovet uppstår. Om de har en generell modell som de kan jobba efter och har börjat räkna med möjligheten att hunden kan lära sig saker som de har användning av så kommer hundarna att bli lyckligt sysselsatta långt efter att kursen är slut.

:bow::bow:

Till alla:

Allt ni har nämnt uppskattas och noteras! På Torsdag ska jag framföra en skiss till ordföranden och kursansvarig på klubben. Förslag mottages tacksamt fortfarande, men jag tror att jag har det mesta klart för mig nu :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 597
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
2 055
Senast: OUL
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 262
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka