Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på geriatrikrehab. De skrev ut henne för en vecka sedan trots att hon inte kan ta sig ur sängen själv. Vi har hela tiden ansett att hon behöver en sjukhussäng för att kunna fälla upp huvudändan och på så sätt få det lättare att kunna komma upp och träna att gå. Hemtjänsten håller med om det men det gör inte kommunens rehab
Samma rehab har inte heller någon plan för hur de ska träna min mamma. Min syster har fått vara på dem för att de över huvudtaget ska komma någon till mamma. Denna fysioterapeut har inte någon plan för hur de ska göra med nycklar till någon som inte kan öppna själv. Hittills har min syster fått åka dit.
Kommunen hon bor i har ett uruselt system där man inte kan ringa direkt till handläggaren (under alla mina år som socialsekreterare fick mina klienter mitt direktnummer) och de ringer tillbaka inom 24 timmar. Som om den som söker dem inte har annat att göra än att sitta vid telefon. Jag kan ju ha flera klientbesök under dagen och bara vara nåbar vissa stunder. Biståndshandläggaren säger att allt vi klagar på ansvarar kommunens rehab för, och det är vi anhöriga som ska kontakta dem om vi är missnöjda, inte hon. Vad händer med de åldringar som inte har några anhöriga, vem för deras talan? Ska de behöva ringa själv fast de kanske inte mår tillräckligt bra för att kunna tala för sin sak.
Det är svårt att tänka annat än att de vill att min mamma ska ligga i sin säng som ett paket, få proppar, bli deprimerad och tappa livslusten, och kola vippen, som en modern form av ättestupa.
Är vi ensamma om att ha det så här? Ska det verkligen behöva vara så här? Jag är socionom själv och tänker på 2:7§ SoL, på ytan ser det ju ut som att den ska fungera men i praktiken gör den inte det.
Samma rehab har inte heller någon plan för hur de ska träna min mamma. Min syster har fått vara på dem för att de över huvudtaget ska komma någon till mamma. Denna fysioterapeut har inte någon plan för hur de ska göra med nycklar till någon som inte kan öppna själv. Hittills har min syster fått åka dit.
Kommunen hon bor i har ett uruselt system där man inte kan ringa direkt till handläggaren (under alla mina år som socialsekreterare fick mina klienter mitt direktnummer) och de ringer tillbaka inom 24 timmar. Som om den som söker dem inte har annat att göra än att sitta vid telefon. Jag kan ju ha flera klientbesök under dagen och bara vara nåbar vissa stunder. Biståndshandläggaren säger att allt vi klagar på ansvarar kommunens rehab för, och det är vi anhöriga som ska kontakta dem om vi är missnöjda, inte hon. Vad händer med de åldringar som inte har några anhöriga, vem för deras talan? Ska de behöva ringa själv fast de kanske inte mår tillräckligt bra för att kunna tala för sin sak.
Det är svårt att tänka annat än att de vill att min mamma ska ligga i sin säng som ett paket, få proppar, bli deprimerad och tappa livslusten, och kola vippen, som en modern form av ättestupa.
Är vi ensamma om att ha det så här? Ska det verkligen behöva vara så här? Jag är socionom själv och tänker på 2:7§ SoL, på ytan ser det ju ut som att den ska fungera men i praktiken gör den inte det.