Vårat barfotaförsök går inget bra!

Sv: Vårat barfotaförsök går inget bra!

BergTuva skrev:
när han var skodd gick han å snubblade hela tiden å spände sig. när vi tog av skoran å började barfotavärka han släppte de å han snubblade inte mer... sen av nån anledning bästemdes de att han skulle skos igen å då började han spänna sig igen å snubbla. en dag snubblade han ö bröt benet...

Okej! Alla hästar är ju olika. Tråkigt att han bröt benet... :(

Tyvärr är det väl så att hästar som går barfota spänner sig väldigt mkt och blir rätt tråkiga i gången.
I cvissa fall av hästhållning spelar det ingen roll men om man vill utnyttja sin häst maximalt så tror jag inte att barfota är optimalt vare sig på vintern eller sommaren. På vintern är det halt och på saommaren är det hårt.

Våra vägar här omkring är så bra, för när det snöat kan inga bilar köra här.....:D men när snön smällter:crazy: ja då är det inte roligt då är det skor med isbroddar som gäller........;)

Druvan skrev:
Tack för alla svar! Vill bara förtydliga att det INTE är isigt ute som i södra sverige. Då skulle jag aldrig våga mig ut! Vi har MASSOR med snö på vägarna under december-maj så jag hade en stor förhoppning om barfotagång trots ridning och körning. Men hovarna verkar inte få något grepp i snön :confused:

Min hovslagare sa att det är på vintern man SKA passa på att ha dem oskodda för då är det som mjukast underlag (här uppe i norr alltså). Många gör misstaget att ta av skorna under sommarhalvåret istället med ömma hovar och spända hästar som följd.

Jag funderar på att testa boots men förmodligen blir det väl riktiga skor till slut för det verkar så krångligt med boots :angel:

Kan det vara så att hovarna är för nerverkade? Jag sparar så mkt jag kan nu på vintern på min islänning, både av hovvägg och traktstöd. Utan att det blir utflytningar av hovvägg, dåliga lamellränder och att vinklar tokas till då. Å det ska mkt till innan han halkar. Blöt blankis klarar han inte, men snö är inga problem. Inte heller halkar han på lite skorvigare is. Men så har han ju ca 10 växlar att lägga in eftersom han är islandshäst. Och några vidlyftiga rörelser har han inte. Vilket faktiskt är väldigt praktiskt i dessa lägen.

Hej!
Jag har 2 hästar som går barfotade och blir verkade enligt AANHCP. Den ena har gått med skor förut (år tillbaks) och "vanligt" barfotad dom sista 2 år. HON halker, men det går inte min arab, som har varit verkad på det här sättet flera år!! Det är så, at hoven med tiden blir mer känslig undertill och kännar av underlaget, och dom blir fantastiskt duktige på inte att halka, men det tar tid!!! Tills då - och för en säkerhets skuld när jag ridar araben på is - använder jag boots med broddar!! HIMLABRA :bow: Vi galoperar, klätrar osv.

jag har min häst barfota vår,sommar och höst men inte på vintern för det går inte pga is mm.

mvh Arabizar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka