Vårat barfotaförsök går inget bra!

Sv: Vårat barfotaförsök går inget bra!

Jag har mina barfota på sommarhalvåret. Ett år hade jag tänkt försöka ha dem barfota över vintern också men efter 2-3 veckors idogt halkande in och ut från hagen så gav jag upp och ringde hovslagaren. Hade Stella barfota förra vintern men kommer inte försöka med samma igen, det var hemskt.

När de går och spänner sej och trippar fram så drar de bara på sej en jäkla massa spänningar, oavsett om hovarna mår bäst barfota eller ej så mår inte HÄSTARNA bäst av det. Och jag vill ju faktiskt hålla igång mina på vintern, och inte begränsas mer än nödvändigt av underlaget. (man är nog begränsad som det är under den här perioden då det bara är äckligt hård skare överallt och man MÅSTE hålla sej till de plogade vägarna om man inte vill att hästen ska skära av sej sina senor)

Dte finns boots men jag är skeptisk till dem...

Så fort snön är borta så åker dock skorna av, valacken funkar egentligen bäst barfota. I höstas/när första snön kom kunde han också vara barfota ett tag då det var snö som låg. Men så fort första "töandet" kom (och med den isen) så åkte skor med brodd på.

Senast ändrad:

BergTuva skrev:
min förra häst hadde jag barfota å han kunde jag både skritta å trava på plan mark även om de var blank is. hon som hadde han innan mej hadde tillochmed gallopperat på blankk is... :S
hästarna jag har nu e båda 2 oskodda å dom kan man både rida å leda på isfläckar å vägen utan att dom halkar... jag tror de beror mkt på hur hästen blir verkad...

Jag kan ändå inte låta bli att fundera hur det är med spänningar och så? Kan inte tänka mig att en häst som går på blankis är avslappnad, hur säker den än är på foten.

Storleken har väl ingen betydelse??! :cool: :D

Jag har min 663 kg tunga Knabstrupper barfota och har haft det i snart två år. Detta pga att jag vill förbättra hennes hovkvalitet.

Jag använder mig av en helt vanlig hovslagare som kommer ut och verkar med ca 8 v mellanrum, samtidigt som han skor på min Islandshäst, som har hovar som klarar skor.

Jag använder Easyboot Epic både sommar och vinter. På vintern använder jag alla fyra, broddade. På sommaren räcker det med att använda i fram. I bak har hovarna blivit så schyssta så dom klarar till och med grusvägarna.

Jag ger även linfrökaka för tillväxten, på inrådan av min hovslagare.

Jag tycker du ska köpa easy boot epic,de går att brodda och fungerar kanon,de kostar 400kr styck och har en lång hållbarhet.Så fortsätt ha din häst barfota och andvänd easy boot vid isigt och halt underlag du kommer att bli hel nöjd!!

Jag antar att jag har tur, för jag har hagen 2 m från stalldörren så in- och utsläpp är inga problem.

Hagen blir heller aldrig så glashal så att det inte fungerar. Vår vinterhage är heller inte så himla stor, så jag skulle köra in sand om jag märkte att hon hade problem.

Min gammling är barfota numera. Han rids visserligen inte men vi går promenad på plogad väg och han har aldrig halkat..... Din häst kanske verkas på fel sätt? Eller är "oförsiktig"? :confused:

Fortsätt ha hästen barfota och köp boots.Har själv easy boot epik till våran ponny,de går att brodda och fungerar kanon på isigt och halt underlag.De kostar 400kr styck och har en lång hållbarhet,så jag tycker inte det är särkilt dyrt.Man kan själv välja om man vill ha två eller fyra broddar i,jag föredrar fyra.

Du kanske inte bor i dom delar av Norrland där det blivit blank is under snön, som flera av oss redan har skrivit om? Det är halt!
:smirk:

Jovisst, det har det varit här med (dock inga längre perioder), och jag håller med om att lös snö på blankis är halt!!

Men Druvan skriver ju att hennes häst även halkar på plogade och packade vägar...

Jag har min häst barfota och har alltid haft de alla vintrar! Han fungerar så mycket bättre utan skor. Jag har försökta att ha honom skodd och broddad, men de får motsatt effekt. Då börjar han bli osäker och "trippa" fram.

Men man får ju hitta de som passar sig och sin häst,de har jag gjort och jag är jätteglad för det.
Lycka till!

:smirk: Men vi har is på dom plogade vägarna. Det är is överallt utom där ingen gått eller trampat, där är det bara skare + snö.
Lite jobbigt.

Förstår inte riktigt hur du menar, här packas iaf snön och fryser fast i isen under när man plogar och sen kör på den?? Snön kanske är annorlunda hos er då. Men då är det ju bara att sätta på boots med brodd....

Jag har boa boots till min men hittils har jag inte behövt brodda och använda dom. Får se hur det blir nu framåt.....

godaråd skrev:
Även på halt vinterväglag??
(vilket både mitt inlägg samt ursprungsinlägget handlar om)
Jag har barfota hästar och jag rider på underlag som är bra. Är det halt lastar jag och tränar i ridhus. Hagen sandas liksom vägen dit.

Kallblod är inget undantag men hästar som körs och arbetas med tunga lass ska gå på halt underlag för att inte lasten ska bryta igenom och fastna (pratar timmer här) och självklart är dessa hästar då skodda med rejäla skor och tuffa brodd...De hästar som drar fram direkt efter fällning kan ev.gå barfota då dom inte har upptrampat/uppkört, ofta handlar det om mindre lass som släpas fram och sen läggs upp i res. Därifrån hämtas det antingen av bil eller av hästar och det är dessa som måste ha skor med mycket bra brodd då deras lass är så mycket större, tyngre och dras på hal väg.

Sommartid är det ingen skillnad på kallblod eller varmblod, vissa fixar barfota medan andra inte gör det.

när han var skodd gick han å snubblade hela tiden å spände sig. när vi tog av skoran å började barfotavärka han släppte de å han snubblade inte mer... sen av nån anledning bästemdes de att han skulle skos igen å då började han spänna sig igen å snubbla. en dag snubblade han ö bröt benet...

Hej!

Personligen tycker jag man måste se till vilken häst man har. Vår Diva har ju gått barfota under sin unghäst tid men här helt hemsk att ha utan skor när det är halt ute. Hon blir som bambi på hal is och när man saknar ridhus så måste man ju kunna träna lite dressyr utan spänningar o rädsla för att hon ska halka ordentligt.
Medans Chakira fungerar mycket bra barfota men hon har hyfsat stora och runda hovar o lite sämre steg änn Diva. Bäst fäste har barfotahästarna någon vecka efter verkningen då de har fått lite kant eller hur man ska beskriva det.
Zamir går offtast barfota vintertid men har skor på sommaren då han är ömfotad.

har man en barfotahäst måste man tänka lite mer på vart man rider. Har du bara hal väg(om det nu inte finns någon vägkant som inte är hal) och skoterspår att välja på så kanske du borde prova någon barfota sko eller sko henne?! Det är ju bara en kortperiod kvar nu av vintern o snart är det ju tokhalt men det går ju fort över som tur är=)

Min käre sambo förespråkar ju barfotagång så vi brukar ha lite diskussioner vad gällande skor;)

Tack för alla svar! Vill bara förtydliga att det INTE är isigt ute som i södra sverige. Då skulle jag aldrig våga mig ut! Vi har MASSOR med snö på vägarna under december-maj så jag hade en stor förhoppning om barfotagång trots ridning och körning. Men hovarna verkar inte få något grepp i snön :confused:

Min hovslagare sa att det är på vintern man SKA passa på att ha dem oskodda för då är det som mjukast underlag (här uppe i norr alltså). Många gör misstaget att ta av skorna under sommarhalvåret istället med ömma hovar och spända hästar som följd.

Jag funderar på att testa boots men förmodligen blir det väl riktiga skor till slut för det verkar så krångligt med boots :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka