Vårat barfotaförsök går inget bra!

Sv: Vårat barfotaförsök går inget bra!

SO Hovslagare skrev:
Annars kan man ju rikta den efter hoven.
Som brukligt är när man skor.

Men det är klart att det krävs lite kunskap att rikta en Racersko.

Har du inte upptäckt att den är helt omöjlig att få plan vid omriktning så vida man nu ställer kravet på att skon skall vara helt plan.

Tydligen har dom fattat det själva efter som det nu kommit ut nya modeller.

hovis skrev:
Har du inte upptäckt att den är helt omöjlig att få plan vid omriktning så vida man nu ställer kravet på att skon skall vara helt plan.

Tydligen har dom fattat det själva efter som det nu kommit ut nya modeller.

Den är inte ens särskilt svår att få plan om man gör på rätt sätt med rätt utrustning. Och den gamla modellen försvinner inte det kommer två nya.

Jag rider båda mina hästar med broddade boots och det går bara finfint!
Jag KAN rida i kanterna där jag bor, men om jag vill träna sidvärtes så måste vi ut i körbanorna och då vill jag ha broddat.
Med tanke på att de inte slits nämnvärt är det verkligen en billig investering. Jag räknar med att mina kommer att vara användbara i flertalet vintrar framöver!

Druvan skrev:
Jag fattar inte hur alla kan säga att det funkar sååå bra med hästen barfota. Vi halkar omkring som Bambi på hal is! Pållan halkar med bakhovarna och blir spänd och kort i stegen :cry:. Vi bor i norra norrbotten och har massor med snö på vägarna, men det räcker att vägen blivit plogad en gång så kan vi inte använda den! Enda ställena vi inte halkar på är skoterspåren men där blir man ju överkörd. Hur sjutton gööör ni med barfotahästar eller är det min häst som har konstiga hovar? :confused: Hon är ett kallblod med ganska stora platta fötter... Hon är fem år gammal och har aldrig haft skor på sina oförstörda fötter, men jag börjar snart ledsna! Och att ge sig ut och köra med nya vagnen utan fäste är otänkbart. :cry:

Jaa du, det du beskriver är precis exakt anledningen till varför jag började använda skor på min lippekorsning, som annars har gått barfota. I och med att han fick dåligt fotfäste så rörde han sig felaktigt och spänt i hagen, och det gav som följd ryggont och hälta - som fick behandlas med Finadyne, massage, "sjukgymnastik", och så förstås SKOR med broddar! Samma kan ju för övrigt hända även om de är ömma i fötterna.

Det blir tyvärr halt för hästen när den går utan skor+brodd mitt i vintern.

Ha hästen skodd på frambenen då,¨på vintern, det ska väl gå?

Min pålle har gått barfota bak sen i somras, med förtstärkning av boa boots vid ridning. Nu på vintern när det varit halt har han helt enkelt fått vila. Alla hästar (nåja, nästan alla) mår bra av vila, jag ser ingen anledning att ut och rida varje dag i äckligt väder och underlag. Är vägarna för dåliga kan han helt enkelt få en långvila och annars tar vi det bara lugnt, tycker vintern är en utmärkt tid att gå igenom grunderna igen och ge lite avkoppling.

Jag har turen att ha en häst som en stabil på fötterna och faktiskt inte halkar, i början halkade han lite granna men nu har han lärt sig att känna efter och lätta på de hovar som känns ostabila och sätter tyngden på de andra, dessutom berättar jag nät vi är ute och går om det blir extra halt och då vet han att man ska ta det försiktigt.:love:

När jag börjar rida tänker jag använda boots med brodd helt klart, eftersom jag har unghäst och jag lagt så himla mycket pengar på allt annat har det hlet enkelt inte funnit pengar till boots det här året men tills nästa då han är inriden kommer vi absolut ha dom. De värsta perioderna har han helt enkelt fått stå på vintervila.
Att sko han en period bara för att det är bekvämt för mig med brodd kommer jag inte att göra, då tar jag hellre av och på bootsen varje dag. Han hage är himla bra och löper ingen risk för fläkning.
MuMIN

Jag har mina valacker oskodda då de busar väldigt o jag fick åka till tandläkarn med ungvalacken pga sparkskada i munnen. Alltså inga skor.

Jag köpte Easyboots, epics, och de är jättebra. Hade först de gamla modellerna men de åker av trots jag tejpa fast dem :angel: Broddade o så, det går jättebra.

Ungvalacken har aldrig haft skor o han är väldigt säker utan, men det är jag som oroar mej så han får boots på sej. Vill inte sitta o oroa mej för han ska halka, även om han själv tycker han är helsäker. Full rusch på nyplogad väg :cool:

Kan bara hålla med om att de är slitstarka, har använt ett set sommaren som var och kan nog använda dem en sommar till. Har Easyboot Epic och trots surhål i skogen sitter de kvar :D
De slits ju inte så mycket eftersom de bara används när det behövs vilket är kanske 4 timmar i veckan istället för 168 timmar i veckan när vi hade järnskor. Det är ju bra att låta de gå barfota när det är möjligt, vilket även de som är oense för övrigt är ense om ;)

På vintern slits de ju ännu mindre så jag broddar de jag använt en säsong på sommaren och kan säkert använde dem flera vintrar. I hagarna har vi inga problem med halka, dels är hela sydskåne utdikat och så är hagarna kuperade. Nu i vinter när vi haft ordentligt med snö sedan annandagen har jag plogat egna vägar längs styckena och in till byn genom skogen som går alldeles utmärkt att rida barfota på :) Om det är någon som undrar, använder jag själv skor eftersom det är kallt också :mad: Men på sommaren vid stranden och över åar kan även jag vara barfota. Alltså precis som hästarna, skodon efter behov :rofl:
En av vintervägarna:

Vintervag-byn.jpg

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

min förra häst hadde jag barfota å han kunde jag både skritta å trava på plan mark även om de var blank is. hon som hadde han innan mej hadde tillochmed gallopperat på blankk is... :S
hästarna jag har nu e båda 2 oskodda å dom kan man både rida å leda på isfläckar å vägen utan att dom halkar... jag tror de beror mkt på hur hästen blir verkad...

En av mina pollar går barfota och vi halkar inte ofta:)
Men den hästen som är skodd halkar alltid,men hon är även lite klantig:rofl: kanske är det olika från häst till häst

På snö funkar det bra barfota men vid is, eller när det behövs extra grepp i övrigt, så är det broddade easy boot epics som gäller.

HannaZ skrev:
På snö funkar det bra barfota men vid is, eller när det behövs extra grepp i övrigt, så är det broddade easy boot epics som gäller.

Använder också Epicsen och är väldigt nöjd! Tar kanske 30 sekunder per boots att sätta på eller om det skulle krångla någon dag kanske max 5 min för alla 4:a vilket jag inte har något emot. Det är det värt så länge hästen slipper järnskor och de skador dessa på sikt ger. Har mina broddade på alla 4:a med 4 brodd i varje vintertid och greppet blir kanon! Dessutom bildas det aldrig några styltor med bootsen och jag har inte tappat någon av mina en enda gång. Om jag inte använder sprintarna till spännena har det hänt i djupare snö att spännet gått upp men då hör man det direkt och kan hoppa av och spänna fast det. Fortfarande i mitt tycke ett billigt "pris att betala" för att slippa sko hästen.

Har haft mina i över ett halvår nu och ser ingen skillnad på dom mot när dom var nya så det är absolut ekonomiskt försvarbart. Med ett normalt användande skulle jag gissa att jag kommer ha mina iaf ett år och det är = 1600:- Skulle jag sko hästen kom jag nog upp i denna summa på 2-3 skoningar!

Så, dessa är starkt att rekommendera innan man ger upp och slår på skor. Är inte hästen fullt bekväm på grus har man åtgärdat detta också!

Glömde du att räkna in verkningskostnader, eller gör du det själv?:confused:

Strasserpropagandan är med i varje inlägg:D

Jag fattar inte hur alla kan säga att det funkar sååå bra med hästen barfota.

- ALLA säger INTE att det funkar bra!

Vi halkar omkring som Bambi på hal is! Pållan halkar med bakhovarna och blir spänd och kort i stegen :cry:.

- Precis! Just av denna anledning har jag skor med broddar runt om. Jag bedömer skaderisken vara alldeles för stor annars.
Jag skulle själv aldrig drömma om att ha mitt halvblod barfota (annat än på sommarbete, vid konvalescens eller på veterinärs inrådan). Och ja, ja vet att jag kommer att få rejält med mothugg nu, men det är möjligt att det funkar att ha islandshästar barfota. Min erfarenhet är dock att det är en helt annan sak med de tunga halvbloden (för att inte tala om de tunga kallbloden).

Jag vet inte jag....jag är väl blott en enkel hovslagare, men jag har inga problem med att hålla mina hästar barfota på vintern. Förutsatt att det är snö vill säga. På blöt blankis funkar det inge bra...
Ett tag tidigare i vintras drabbades norrland av en hiskelig mildperiod då all snö förvandlades till nämnda is och då gick det åt fanders, då var det skor på.

Har barfotahäst sedan november. Jag gör så här: på vägarna skrittar vi bara och det går bra, hon är säker på fötterna och vi går utmed kanterna där det finns lite snö. Sedan tar vi träningen på en snötäckt gräsplan där det inte är halt och det är upptrampat spår. På sidan finns dessutom djupare snö som vi pulsar i. Vi går också ut på en åker och tar härliga lång galopper. Ibland går vi i skogen på en upptrampad stig som inte är hal.....ännu. Men visst, vi går inte på ren is för där kan även min fotsäkra dam halka till. Funderar på att skaffa boots till nästa vinter. Nu ska det väl ändå vara vår snart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka