Vara med under kastrering?

Sv: Vara med under kastrering?

Det är ju din häst - hur kan man säga att du inte får vara med?? Tala om att omyndighetsförklara dej! Har kastrerat fyra eller fem hästar och var med på alla utom en då jag var på konferens men gårdsägaren sa att hon kan ta det och det gick hur bra som helst, alla gångerna. Stående och i stallet på alla som var mellan 1 till 4 år. Då jag ej kunde vara med var det ju jag själv som bestämde och ingen annan.

Jag var med om en kastrering när jag var 16-17 år, det var knappast en blodig historia, det var som praoelev på en veterinärklinik. Jag tror det var under narkos, hästen var sövd åtminstone. På benen och tillbaka i egen box några timmar senare.

Konstigt ... Jag har kastrerat fler hästar hemma och alltid varit med!
Vet har kastrerat med hästen stående och ngn måste ju hålla hästen.
Tyckte dock det var lite lätt groteskt när jag var med hos grannen och veterinären kastade "bollarna" till sin hund ...:eek:

Enligt den veterinär som kastrerat mina hästar så är det bedövningsmedel i "bollarna", inte så nyttigt för hunden!

Tänkte också på det varför måste de andra vara där?
Till TS
Det är ju din häst alltså ska du(eller den som du ägde hästen med i detta fall) och vetrinären vara där dem andra kan du ju be sätta sig ute i snön och tagga ned eller nått. Jag hade blivit fly förbannad rent ut sagt om någon provade tala om för mig att de hade större rätt än jag att vara med MIN häst när vetrinären är på besök oavsett varför.

Självklart hade saken varit en annan om jag inte ville/kunde vara med men i detta fall låter det som att det är stallägaren/vetrinären som gör större grej av det än vad det faktiskt är och då skulle jag bli riktigt fundersam.

Jag har andras unghingstar inackorderade och ser det som självklart att ägare är med vid planerade ingrepp på hästen. Det är ägaren som betalar och är ansvarig dvs jag vill att denne är med. Självklart är jag närvarande och behjälplig.
Om ägaren inte har möjlighet att vara med måste man i förväg tydligt bestämma vad som ska göras OM ngt oförutsett händer.
Jag skulle aldrig säga att en hästägare inte är välkommen, det har jag i mina ögon inte ens rätt till..

Är man känslig ska man inte va med, jag har varit med under ett 10 tal kastreringar och eftersom jag är så intresserad och nyfilen har jag fått hjälpa till med att hålla i ben eller verktyg.
Då vill vet gärna ha med en, men är man en hysterisk hästägare som inte kan se blod och se sin häst nerdrogad bör man inte va med.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix