Vara med under kastrering?

Berlioz

Trådstartare
Jag har en hingst som blir två år i sommar. Han går i en hingstflock sedan ungefär ett år tillbaka. Planen var att kastrera honom nu till hösten. Nu har han som har hingstflocken hört av sig till mig och anser att min häst bör kastreras redan nu eftersom han är så hingstig, pga skaderisken bland annat (han har alltid varit väldigt hingstig). Vilket jag absolut förstår, vill ju inte att han skadas eller skadar någon annan häst i hagen samt att det är lika bra att göra det nu när det är kallt pga infektionsrisken (?).

Fick ett datum då han kan ta dit en veterinär som sköter detta. Jag frågade då om jag fick komma och vara med under kastreringen. Detta fick jag inte, och han sa att veterinären avrådde att hästägaren var med under ingreppet. Jag tycker att detta känns konstigt, om jag hade haft hästen hemma måste jag ju vara med? Och är man inte känslig mot blod är väl detta ingrepp inte så dramatiskt? Har någon varit med om detta tidigare? Varför bör inte hästägaren vara med under detta ingrepp? Är det något konstigt med detta?

Sv: Vara med under kastrering?

Det enda jag kan tänka mig är att veterinären inte tycker om pjoskiga ägare som är jobbiga, jo det finns sådana. Jag har flera gånger fått hjälpa till i stället för ägaren då vet inte velat ha dom där.
Annars tycker jag att man ska få vara med, självklart.

Känns så konstigt eftersom jag verkligen inte var välkommen. Det är ju faktiskt min häst. Kommer det gå så barskt till att de inte vill att jag ska se det liksom..? :crazy:

Jag skulle inte gå med på det vill jag tillägga, vad vet man vad som händer. Nej tack

Konstigt ... Jag har kastrerat fler hästar hemma och alltid varit med!
Vet har kastrerat med hästen stående och ngn måste ju hålla hästen.
Tyckte dock det var lite lätt groteskt när jag var med hos grannen och veterinären kastade "bollarna" till sin hund ...:eek:

Han kommer att kastreras stående, så han som äger gården samt sambo kommer vara närvarande för att hålla honom. Så egentligen "behövs" ju inte jag. Fick som anledning att inte vara med också att det inte fanns plats i stallet..

Hur gör man? Känns ju inte helt bra att bara åka dit och våldgästa då gården är deras hem..

Hade inte gått med på det. Om man inte vill/kan vara med så är det ju bra att man slipper. Men om man som ägare vill vara med så ska man minsann få vara med.

Jag var väldigt tacksam att jag inte behövde vara med, hade inte möjlighet pga att jag bodde i England. Men hade jag velat vara med hade det inte varit nåt konstigt, mer underligt att du blir förbjuden. Visst stallägarens gård osv, men nu är det ju din häst de ska göra ingreppet på.

Är du annars välkommen att hälsa på när du vill?

Självklart ska du vara med om du vill det! Jag skulle nog alvarligt fundera på att ta hem min häst om jag inte fick närvara vid kastration som ju ändå är ett ganska stort ingrepp.

Har själv kastrerat 3 vallacker och varit med varje gång, första gången var jag typ 15, men då var stallägarna också med. De andra gångerna har det bara varit jag och min veterinär.

Sambon håller sig undan av nån konstig anledning så fort grabbarna ska bli av med kulorna, han har "lyckats" missa båda hästarna och en katt.

Det hade jag aldrig accepterat! Jag vill vara med när min häst får besök av veterinär, särskilt när det är en sådan sak då hästen faktiskt blir drogad och då vill man ha lite koll. Jag var med när min häst kastrerades och kommer vara med när min nya kastreras också.

Det låter rimligt att tidigarelägga en sedan tidigare planerad kastration.
Det är bra utifrån infektionsrisk att göra det nu.

Jag tycker att det låter väldigt konstigt att du inte var välkommen.

Jag var med och kastrerade två hingstar hemma hos mig för 1½ år sedan. Som tur var, hade jag frågat en kompis om han ville se hur det gick till.
Som tur var, eftersom veterinären var glad att ha två "assistenter": en för att hålla hästens bakben och en för att räcka fram instrumenten.

Är du annars välkommen att hälsa på när du vill?

Ja, bara man skickar ett sms i förväg om att man kommer. Det är stora hagar och ägor så de vill ha lite koll på vilka bilar som parkerar utanför hagarna osv. Har ca en timmer bilfärd dit, så brukar skicka ett sms när jag börjar köra.

kl.

Jag kommer att vara utomlands när ingreppet sker, men personen som jag äger hästen tillsammans med hade gärna varit med. Men eftersom vi nu inte är välkomna och ingreppet sker om ca en vecka verkar det som att de får göra det utan oss ändå.

Har egentligen inga problem med att inte vara med eftersom jag vet att de som har gården är duktiga med hästar. Så jag litar ju på dem. Men man börjar ju undra när det blev såhär.

Jag och min sambo körde in min mammas hingst till klinik för att kastrera honom stående. Båda var med under hela ingreppet för att hålla honom. Varken blodigt eller traumatiskt.

Skulle nog velat veta varför jag inte fick vara med faktiskt?

Theresa;15656268 Skulle nog velat veta varför jag inte fick vara med faktiskt?[/QUOTE skrev:
Fick svaret att veterinären hade varit med om att ägare har svimmat och liknande samt att det blir trångt i stallet då de redan är tre personer + veterinären som ska vara där.

Fick svaret att veterinären hade varit med om att ägare har svimmat och liknande samt att det blir trångt i stallet då de redan är tre personer + veterinären som ska vara där.

Det låter i och för sig som en rimlig förklaring, om det nu stämmer att det är ett trångt stall.

Samtidigt så tycker jag att man som veterinär får försöka vara så proffsig att man kan hantera en hästägare också, hur gör hen när det inte finns nån annan? Måste ju ändå vara rätt ovanligt med svimmningar eller? De flesta som inte tål blod osv vet ju om det och fixar väl nån annan som håller i så fall.

Kommer osökt att tänka på en annan tråd där vet glömt en kula, och det sedan visade sig att det inte alls var en vet som kastrerat utan en granne som hade kor och gjorde sånt själv, utan utbildning.

TS se till att du får kvitto på ingreppet direkt av veterinären och inte betalar via stallägaren, om det skulle bli nån komplikation och försäkring ska gälla.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17