Berlioz
Trådstartare
Jag har en hingst som blir två år i sommar. Han går i en hingstflock sedan ungefär ett år tillbaka. Planen var att kastrera honom nu till hösten. Nu har han som har hingstflocken hört av sig till mig och anser att min häst bör kastreras redan nu eftersom han är så hingstig, pga skaderisken bland annat (han har alltid varit väldigt hingstig). Vilket jag absolut förstår, vill ju inte att han skadas eller skadar någon annan häst i hagen samt att det är lika bra att göra det nu när det är kallt pga infektionsrisken (?).
Fick ett datum då han kan ta dit en veterinär som sköter detta. Jag frågade då om jag fick komma och vara med under kastreringen. Detta fick jag inte, och han sa att veterinären avrådde att hästägaren var med under ingreppet. Jag tycker att detta känns konstigt, om jag hade haft hästen hemma måste jag ju vara med? Och är man inte känslig mot blod är väl detta ingrepp inte så dramatiskt? Har någon varit med om detta tidigare? Varför bör inte hästägaren vara med under detta ingrepp? Är det något konstigt med detta?
Fick ett datum då han kan ta dit en veterinär som sköter detta. Jag frågade då om jag fick komma och vara med under kastreringen. Detta fick jag inte, och han sa att veterinären avrådde att hästägaren var med under ingreppet. Jag tycker att detta känns konstigt, om jag hade haft hästen hemma måste jag ju vara med? Och är man inte känslig mot blod är väl detta ingrepp inte så dramatiskt? Har någon varit med om detta tidigare? Varför bör inte hästägaren vara med under detta ingrepp? Är det något konstigt med detta?