Våra hundars udda vanor och beteenden *skratt tråd*

Is

Trådstartare
Förkylningstider, jag behöver mig ett gott skratt kort och gott.

Vad har era hundar för konstiga och roliga (o)vanor/beteenden som får er att skratta dagligen.(Vist har vi haft någon liknande tråd förut? Men hittade ingen)

Bilder och filmer är ju ett plus i kanten(okända eller kända hundar från youtube är naturligtvis också välkommen)!

Sv: Våra hundars udda vanor och beteenden *skratt tråd*

Radar upp lite beteenden själv så vi har en början.

Sambon äldsta jämthundstik har en rad beteenden som ger många skratt.

1. Den obligatoriska diskningen av matskålen.
När maten är uppäten dricks lite vatten. Vattnet spottas ut i matskålen och matskålen slickas ren med ca 11 slick. Proceduren upprepas 3 till 4 gånger efter varje måltid. Detta är viktigt!
2. Torka munnen proceduren, även denna viktig att utföra varje gång mat intagits och utförs av hemmets båda hundar.
När mat intagits rusar man till närmsta matta, slänger ner huvudet och rusar runt runt. Munnen ska gnussas ordentligt så det är viktigt att vrida huvudena åt alla (O)möjliga håll. Mörka mattor är mer eller mindre därför obligatoriska.
3. Promenaden.
När man är ute och går innebär varje slänt eller snödriva en chans att åka kana. Därför rusar man som en galning fram till slänten och slänger sig på rygg samtidigt som man provar åla sig fram så man får åka på ryggen ner. Om koppelhållaren provar fortsätta att gå genom att dra i kopplet åker man välvilligt med på rygg och tycker livet är underbart.
4.kvällsmysen.
Kom inte och tro att någon får sitta i soffan eller vid datorn utan att kramas med hunden! Huvudet läggs i knät på det utvalde kramoffret. Om offret inte frivilligt börjar klappa eller till och med provar putta bort hunden får man snabbt höra ett morrninglikt ljud samtidigt som svansen börjar gå som en propeller. Om inte detta ger resultat blir offret snart utskälld ljudligt och ett nytt offer väljs ut.

Jag spara några grejer till senare så får vi se om det är någon som hakar på :p

Har massor, men i morgontröttheten så ploppar bara en grej upp just nu.

-när man kommer hem och lilla hunden varit hemma så springer hon rätt fram till katten (som för övrigt är större än henne), skäller på kattstackarn så hunden nästan vibrerar och lättar från marken, sen kommer hon mycket nöjd fram till mej och vill ha beröm för att hon minsann håller kattrackarn i schack hela tiden medans matte har varit borta..:D:meh:

Mvh Domino_s

Sarek ylar när han hör Walk the Line med Tallest man on Earth. Han bryr sig inte om någon annan musik utom denna, inte ens andra liknande låtar med samma artist. Ska försöka filma det någon dag! :)

Nessi HATAR keno, så fort hon hör melodin och ljudet ifrån bollarna far hon fram till tv'n och morrar ilsket :D Ingen risk för spelmissbruk där inte!

Tja pudelmixen tycker vi är världens segaste! Ringer det på dörren och den är olåst och vi inte hinner fram före hunden eller ingen hinner reagera och säga åt hunden vem som faktiskt styr här...så öppnar han dörren själv! Ett o annat pizzabud har nästan skitit ner sig...:o

Hoppar man jämfota i en djup vattenpöl bredvid hästen uppnås en fantastiskt rolig dominoeffekt; först hoppar hästen också jämfota och sen gör matte det också... :bump:

... och här hos oss sjunger vi till låten från glassbilen. :D

Senast ändrad:

Nar Kaiser ar Glaaaaaad... sa ska han sitta mellan benen. Det later inte sa roligt forran man sett lilla mig med mastodontschafern som forsoker "fa plats". Sen ska det kramas, eftersom han inte "far" hoppa (det ar en sanning med modifikation) sa kravlar han in mellan ens ben, med ryggen mot en, skuttar upp och sa ska matte fanga honom i en kram med hans rygg mot sin brostkorg. Jattegulligt! ..tills han rakar knocka en pa hakan. :o

Nar Sarge har fatt leta efter saker ute, sa letas det efter samma saker inne. Harom dagen introducerade jag vantar som "tappats" pa promenaden. Igar fick jag 4 par vantar apporterade, och diverse andra singel vantar. Nar det tog slut pa vantar sa overgick han till skor. Mossor. Och en pappersrulle. :cautious: Samt ett rent linne. Jatteglad att han har foremals intresse, men det hade varit skont om arbetsnarkomanen inte letade ratt pa vantar ur vantladan nar matte forsoker gora annat...

Och sager jag att det ar nightnight time till terriern... sa hoppar hon upp pa soffans ryggstod, satter sig pa rumpan och vinkar med framtassarna. Det ar namligen hennes satt att saga at matte att lyfta upp henne... gor jag inte det blir hon tjurig och lagger sig nanstans i vardagsrummet och vagrar komma till sovrummet... Husse daremot kan saga "nightnight time!" och hon kommer glatt skuttandes till sovrummet pa egen hand....

Min jagar svansen, och tuggar gärna på den också

men det är kanske inte så konstigt då han fick lite av sina två svarta syskons svansar, måste varit så, då dom saknade sina :D
(Han har nämligen på pricken hälften grå, hälften svart svans)

Främst är det pudelrycken:
http://www.youtube.com/watch?v=pLrkxmrqlI8

Och busblicken:
25723_361851180911_5074456_n_zpsc2c82df1.jpg

Ila älskar att dela stol med mig. Hon sätter sig bakom mig med frambenen runt min midja och så sitter hon så och myser. Lägger upp hakan mot min axel så att jag kan känna henne snusa mot mitt öra. :love:

404648_10151069701008030_417685747_n.jpg

Sen har jag en prinsessa på ärten hemma också. Som tycker att rumpan är för fin för att placeras på golvet så vid varje tillfälle hon får sätter hon sig eller lägger sig så att rumpan är på storasyster.
936104_10151428516718030_1874433746_n.jpg

480912_10151519619443030_238014541_n.jpg

1005602_10151537383453030_536936621_n.jpg

1003786_10151635476293030_1252804971_n.jpg

När Gimli varit ute på morgonprommis + fått frukost vill han helst att matte ligger kvar i sängen och väntar, för då vill han somna om. Helst ska man då ligga tvärs över mattes hals/över axlar/bröstkorg. Då suckar han av välbehag och börjar snart snarka.
Självklart är det omöjligt för matte att antingen somna om eller kliva upp och sabba för jycken. Så hon ligger snällt kvar :D

Kl

Va underbart, självklart är ju alltid sina egna hundar snäppet värre än ALLA andra:angel: men nu skrattar ja heltklart gott och väntar med spänning på fler galna hundar.
Det går ju inte att miss glädjen i pudelrycket (liknade finns faktiskt här hemma men då under namnet jämthundsryck när unghunden flyger runt i glädje av att husse säger magiska ord som jaga eller ut och kissa). Älskar ju naturligtvis bilderna den kramgoa prinsessan på ärten också :)

Fortsätter min lista

5. Död unghund.
Varje kväll när TVn stängs av och samtliga ska lämna vardagsrummet för natten har unghunden mystiskt, och lämpligt nog alltid "dött" under vardagsrumsbordet. Man kan ropa, tjoa, låta sträng och muta med godis mitt framför nosen på hunden men näh både lukt hörsel och syn har helt fallit bort. Provar man i detta läge bära ut den 30kg tunga hunden så rinner han likt vatten ur famnen. Helt omöjligt att få grepp om den lealösa kroppen. Ända settet att få hunden ut ur rummet är att putta honom framför sig hela vägen in till sovrummet, där hunden magiskt kommer till liv igen.

KL

Dalmatinen är lite egen när det är läggdags. Hon vill absolut ligga under täcket och klappar man ovanpå täcket och säger att hon ska komma upp så står hon kvar och ser missnöjd ut. Lyssnar man inte och lyfter täcket så börjar hon puffa med nosen HÅRT under kanten av täcket tills man lyfter (tex med benet). Då ålar hon in och morrar på ett nöjt vis.

När storhunden blir riktigt glad kör han in nosen mellan benen, vanligtvis låren då det är hans höjd på huvudet. Så står han där och viftar på svansen och kurrar nöjt och ser ingenting :cautious:

Min är helt hopplös när det kommer till kloklippning. Hon gillar det INTE, men istället för att gå undan som alla "normala" hundar gör när de inte gillar något, så kommer hon så nära hon kan. Det här resulterar ofta i att man kan få 35 kilo rottis över bröstkorgen, med sitt huvud på axeln om man råkar nämna nåt om klor när man ligger ner.. Hon liksom bara gosar ner sig så hårt hon kan..

Sitter man på golvet, kommer hon och sätter sig framför en, så nära hon kan, huvudet tungt på axeln med en tass runt midjan...

Sen är hon HELT besatt av ishockey och fotboll på TV. Hon kan roa sig hela matcher med att följa puck och boll på skärmen. Direkt hon får syn på pucken/bollen, så viftar hon glatt på svansen :D

Våran hund har för vana att ligga på rygg någonstans i huset och slå svansen i backen när hon vill ha uppmärksamhet. Går du och tittar på henne blir svansen tyst och hon blundar. Gud nåde om du säger något, då försöker denna enormt osmidiga hund försöka komma upp från ryggläge för att sedan studsa omkring helt överlycklig över att du pratat med henne.

Spunkis är grym på att bädda in sig i en filt. Denna variant är jag dock extra imponerad av (han har gjort det helt själv):
1377139_10151958417781228_968444317_n.jpg

Haha, Rusa är så härlig! :D

Här är det nog inte sådär udda vanor, som udda läten. Grim är expert på att låta när han vill något och har gjort ända sedan han var lite. ;)

En av gångerna han gärna låter är när han busar. Ju mer han låter, desto nöjdare är han. :p
http://www.youtube.com/watch?v=G8OWkyjpqmQ&feature=share&list=UUG2SEIW8HbE6WvS4KBypPRg

http://youtu.be/yd24crfGWd8

Det enda jag kan komma på med Evi är att hon gärna slänger omkull sig när hon leker och är på golvet.
http://www.youtube.com/watch?v=GU1rF8xXDpY&feature=share&list=UUG2SEIW8HbE6WvS4KBypPRg

Och såhär låter det här hemma när de har dragkamp.
http://youtu.be/GvJYh3ywX3k

Vår ena hund tittar på tv, alltså verkligen tittar aktivt, och ofta när det visas djurprogram så börjar han skälla och springer ut i hallen (som för honom är "området bakom tv:n") för att, gissningsvis, leta upp och döda elefanterna, tigrarna och allt annat han är övertygad om invaderar vårt vardagsrum med ojämna mellanrum.

De andra hundarna gjorde lite så när de var valpar, sedan lärde de sig att det inte var "på riktigt" (eller hur det nu funkar i deras värld), men den här fortsätter oförtrutet att försöka få alla vilda djur att hålla sig på avstånd från vår flock :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Ja, det finns ju trådar för så många andra, så varför inte en jakthundstråd? För de känsliga är den kanske inte till för, med tanke...
28 29 30
Svar
582
· Visningar
51 280
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"