Våra blivande dressyrhästar

Sv: Våra blivande dressyrhästar

Han har ett väldigt härligt uttryck. :)
Snart ska jag också lägga in bilder här på O. :)

Tack allihopa :) Axel han har ätit hö, edel avel och havre. Nu är edel bytt mot granngårdens avelfoder men fri tillgång på hö som han käkar bra. Var tunn vid 2-3 mån men fick D&h fölfoder och snuttade på kallblodsstoet så gick upp fint.

Hans mamma är i mattes ögon snygg och fronten är ok men inte de bästa vinklarna för dressyr :) mamsen dräktig i 7e månaden.

1551557_10151885388111631_1617937465_n.jpg

Mimus, vi vill se mer av Lilla O!

Roligt med en Floricello unge nu när han dessutom är såld.
Vet inte om han fortsätter verka i aveln men ändå.

Jag har mätt mina tvååringar idag igen.

Bosse e Don Primero är en dragsterdvärg, han mäter 1.55 i mankhöjd och 1.60 över rumpan:nailbiting: blir två år i Maj.

Tusch e Tuschinski mäter 1.63 i mankhöjd och är bara långa ben, ser ut som en kalv. Lite lustigt är att om jag står och ska lyfta bakbenen på henne och böjer mig ner o hon tar ett steg utåt då hamnar jag under magen på henne:D

Otroligt långa spiror på henne.

I övrigt så mår bebisarna i magen bra, det sparkas för fullt där inne och jag är sååå nyfiken. Nedräkningen har börjat den lille/lilla e Negro beräknas komma om 87 dagar och de andra två e Ravell och Dalle om 98 dagar.
Grace fölar ju inte förrän i Juli så där är det lite längre tid kvar.

Hur stor tror du Bosse blir eftersom du kallar honom dvärg? :O Min är inte mer än 157 fram och 159 bak, jag som varit så orolig för att han ska bli jätte stor juh x'D Han blir dessutom också 2år i Maj :)

Nu är han i alla fall hemma.
Får se om jag får till några kort i morgon när jag släpper ut.
Han är rätt stor tycker jag,:nailbiting: och väldigt långbent., men verkar ha ett väldigt behagligt sinnelag, en riktig raring.:love:

Han var stor som föl med rejäla ledgångar så jag var övertygad om att han skulle bli stor men senstannade det liksom av och han har inte haft ngn period med dåligt hull etc som skulle kunnat påverka. Ser jag till hans mankhöjd så kanske 1.60-1.63 ser jag till rumphöjd så minst 1.65:crazy: men jag ser inte hur han skulle kunna växa så mkt fram. Mammans andra föl har varit runt 1.60 redan som ettåringar och landat mellan 1.71-1.75.

Mimis, då härligt att höra att han är hemma,
. :love::love:

*kl

Vad ni talar om för små hästar ;)

Jag som liten ryttare skulle jubla om någon råkade avla fram en gångartstalang på max 155 cm. Som det är nu rider jag min som uppskattningsvis är 163 cm och ser ut som en liten unge, hon tar endel ryttare trots att hon inte är tung. I framtiden kommer jag att satsa på att köpa en gångartsponny eller förhoppningsvis en övervuxen sådan så man slipper betala de där hiskeliga summorna bara för att den är 148 cm...

Visste man att det fanns underlag/folk som ville köpa skulle jag kunna tänka mig att använda en ridponnyhingst på ett av mina hblston ett år, stor sannolikhet att det blir en liten stor häst då om man tar en lite större ponnyhingst.

Men man vill inte ge bort dem bara för att de råkar bli små stora hästar.

Många vill dock "fynda" småhästar för 10-15 tusen och då täcker det inte ens betäckningsavgifter inkluderat semin.

Nej, jag vet att det är precis så det är. Klart man inte har råd att ta fram avkommor som ska slumpas bort, den risken får man ju ta i vilket fall. Hästavel är inte så lönsamt... Men för oss småryttare över 18 år är det trevligt de ggr det går snett med nån tilltänkt d-ponny som blir 150 cm eller nåt :angel:

Var intresserad av en jäkligt snygg valack e: DGR Metall som var precis på gränsen och antagligen växer över, -09a. Men jag vill inte riktigt sälja min nuvarande och jag kan inte ha två som livet ser ut just nu :(

Kl

Hur går det för våra blivande dressyrstjärnor?

Min har slut på sin semester och har börjat jobba som blivande dressyrhäst. Nåja vi har tagit upp ridningen igen. Min blivande 4 åring har börjat testa gränser och matte har börjat inse att han inte behöver behandlas med silkesvantar:meh:
Introducerade spöt för grabben härom dagen och han tog det på största allvar. Inget mer backande vid utgången:p

Undrar om jag inte köpt mig en storlek för liten häst. Mina ben kommer att hänga i höjd med framknäna i en dressyrsadel:crazy:

Eller vad tror ni...
DSC_0087_zpssopmsoj_edit_1394552055765_zpsspfdwmss.jpg

Men söt som socker är han allt:)

kl.
Just ja, jag har postat dessa bilder i 12.ornas tråd men kan likagärna uppdatera här också :)
Har nämligen tagit bilder på min blivande dressyrhäst. Som nyss blivit av med vargtänderna ^^

10009290_10152254385008094_1897645761_n.jpg

1962697_10152254390303094_520494935_n.jpg

Ja hans man ser ut som en gardin(jäkla höhäck!) och han ser 5cm för liten ut, vilket man ser på att hovarna sjunker ner rätt rejält i gräsmattan. Ca 158cm. Förhoppningsvis håller han sig till 165 som "slutprodukt" ;)

Jag tycker absolut inte han ser liten ut. Javisst dina knän hamnar lite längre ned, men du har ett ganska kort överliv så jag tror att det extra "omslut" du får bara blir ett plus i kanten. Det ser proportionerligt och fint ut på denna bilden i alla fall :)

*KL*

Denna tråd har jag missat :) Har en blivande 3 åring efter Lingh - Solos Carex som just nu rids in och matchas för 3 års:

20140309_144432.jpg

Han är dryg 168 cm hög (uppskattat) och genomsnäll på alla vis. Valpig och snäll, lite bufflig och fjantig ibland som man ska :)
(ignorera mattes fula knoppar)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka