Våra blivande dressyrhästar

Sv: Våra blivande dressyrhästar

*kl* Sitter och funderar på när jag lämpligast ska skära Frans. Han är ju fortfarande hingst, vilket för tillfället är super för honom då han leker och brottas mycket. Men i höst då han ska ridas in måste han vara valack. Brukar det fungerar bra att skära precis innan inridning, alltså direkt efter betet. Eller ska man göra det på våren innan betet? Känns lite synd att skära på våren då han ska gå kvar i samma hingstflock i sommar, men samtidigt så kanske det är mer komplicerat efter betet?

*noll koll på detta*

Du bör ta det när det är minst insekter ute. Det kan orsaka en del infektioner annars, så ha det i åtanke. Sedan kan vissa hingstar får hormoner direkt efter kastrering och då blir dom ganska hingstiga, men det ger sig efter en tid och alla drabbas inte.

Jag tycker att efter vintern samma år de ska fylla 3år är lagom. Det va så jag gjorde med Fiorelli.
Varför får han inte gå kvar i flocken efter att han blivit skuren? DIskriminering!

Han får gå kvar problemet är bara att jag ska flytta hem honom när han ska ridas in och här går det inte att ha hingst. Han står idag nästan 2 timmar hemifrån mig. Där av mitt dilemma. Annars hade jag inte haft några problem med att vänta till nästa vinter.

Infektionsrisken känns ju som om den är mindre på våren.. fast det kanske är hugget som stucket?

Du kan påverka storleken lite genom att kastrera tidigare. Kastrerar man tidigt så växer de mer på höjden. Jag hade tagit det nu i vår så är det gjort.

Och angående storleken så är det något som "sägs" svårt att verkligen veta hur det hade blivit egentligen ;)

Vet inte om det stämmer, tog min precis när han var 2 år (var tvungen att ta han tidigt) och han blev bara 144. Vi trodde han skulle bli 155 :D

*lägger sig i* haha

Jag kastrerade en av mina när han var 3,5år och då var han bara 155 ungefär, nu ligger han på 159 och sträcker sig nog 1cm till innan han är helt klar ;) Han fick en riktigt växtrush precis när han var kastrerad så tror det var det som satte igång det hela x)

Aw, blev alldeles varm i hjärtat när jag läste :love:
Din kommer säkert bli riktigt fin den med :)!

Naee men vad bra man mår nu när jag vet att man gjort någon så glad över ett svar :')

Ja Cash blir tillräckligt fin för mig eftersom han har den finaste personligheten i världen överväger de allt annat och jag skulle inte vilja byta den kontakt vi har emot vilken dressyrstjärna som helst i världen :love:

Han är ju trotts allt rätt söt också ;)

1525071_10152132107228094_759302289_n.jpg

Jag hade gjort det på våren för att undvika att han får problem och måste behandlas och så måste du stressa på med inridningen efter det.

Lite så tänker jag också. Får bolla lite med han som har honom nu (gammal hingsthållare) och se vad han tycker.

Han får gärna sluta växa på höjden nu.. redan 165 cm :p

Haha ja det blir inte alltid som man tänkt. Fast jag tycker inte det är tidigt att kastrera vid 2, 1 eller 1 1/2 tycker jag är normalt :)

Hade du kastrerat vid 1 kanske han hade blivit något större ;)

Det är så alltså? Att de blir större om man kastrerar tidigt? :) det förklarar min bjässe :D hihi

Säg inte så jag kastrerade ju min fjutt vid 11mån ålder ;S och han får banne mig inte bli mkt mer än 165!

*kl*

Förhoppningsvis blir min lillpojke en trevlig dressyrhäst när han blir stor! Welsh cob, årgång 2012 (hingst än så länge). Så förbannat söt att jag knappt vill åka hem från stallet :p Har inte velat visa så mycket gångarter, det var mest bus på bakbenen som var intressant imorse...

jd10.jpg

jd7.jpg

jd11.jpg

Hans syskon är väl närmre 170?
Imorgon flyttar min Frans "hem" och då kan jag mäta honom. Ska bli intressant att se hur han ligger till :)

Ja de ligger däromkring. Gissningen från början har varit 172 cm. Hoppas verkligen att det inte blir mer än så :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka