Vår valp morrar när hom äter grisöron

Jag menar förstås inte "busmorr", utan försvarsmorr när det är allvar! Lillplutten morrar iof inte när vi busar, men det gör många andra hundar jag känner, och det är ju inget fel i det!

Re: Självklart får hon morra!

Har Du träffat mina hundar?? Har aldrig skrivit att de hugger eller ens morrar.

Min tik har aldrig morrat eller huggit vare sig mot mig, andra vuxna, barn eller andra hundar. Valpen 13v. har heller aldrig morrar eller huggit en annan person/hund :smirk:

Men däremot skrev jag att om man tar bort morrningen på en hund så är nästa steg att hugga/markera. Sen är det från hund till hund när detta hugg/markering kommer. Avgörande också är hur trängd hunden blir eller hur viktigt föremålet som man ska ta från hunden är.

Om vi ska diskutera min hund så morrar hon inte ens om ett okänt barn tar hennes märgben.

Därför att om det kommer in en ny person i "flocken" och jag, ledaren, säger att det är ok, då ska det vara ok också.
Det kommer olika hundar och människor på besök både nu och då och eftersom jag är ledaren talar jag om vilka regler som gäller. Om hundarna börjar domdera och visa besökarna vad man får och inte får då är det ganska givet att du inte har någon ledar position i den flocken.

Varför tycker du att det är ok att hunden får välja vem den ska lämna saker till?

Finns ingen risk att en åthutning skulle resultera i att hunden utan varning hugger nästa gång. Är du den givna ledaren och säger att något är fel accepteras det, så enkelt är det. Skulle hunden efter en åthutning bita el dyl. har den inget som helst förtroende till dig som ledare och tar upp kampen om den positionen. Alternativt som jag sagt tidigare, hunden är så dåligt mentalt att den hugger.
/absolut

Det finns ingen flockledare med fyra ben och päls som skulle gå fram till en flockmedlem ta dess byte och överlämna det till en främmande. Ingen hund/varg blir en flockledare om man håller på så.

Du tycks ha missuppfattat vad en ledare är. En ledare är för att den förtjänar det. Det är hund/varg som är klok, ser till att flocken får den föda den förtjänar osv. Det du pratar om är något helt annat.

En ledare tar inte en sak och ger till någon annan, nej. Men Flocken har en rangordning med i detta fall hunden lägst, alltså är det fritt för vem som helst som står över den att ta saker ifrån den. Undantag kan vara lika ranglåg hund eller en valp, då kan det tillåtas att hunden kan säga ifrån.
Nu lever inte jag i en varg flock så jag undviker att relatera till det men det är knappast ett demokratiskt val av den mest intelligenta som gör någon till ledare. Hundar kan inte tänka på det viset. Inte heller är det den som matar en hund som är den naturliga ledaren, det är förmännskigande av hundar.
/absolut

Jag har skrivit det innan men det tycktes inte gå in då så jag försöker igen. Att hunden morrar innebär inte att du inte kan ta ifrån hunden det den har. Det är en signal om att öka avståndet, det är ett sätt för att undvika bråk. Den kan antingen morra kaxig och säga för att ta mitt grisöra så måste du slåss med mig. I detta läge så är en åthutning på sin plats så att hunden vet sin rang. Den kan oxå morra för att tala om att den är osäker. Det den gör då är egentligen bara att bekräfta din rang - 'jag vet att du bestämmer, jag vill gärna behålla mitt grisöra men jag vet att du kan ta det'.

Om en ranglåg individ har något som en ranghög individ vill ha så går den inte bara fram och tar det. Den kommer först säga till med blick och kroppshållning för den andra att den vill ha den där saken. Då kommer den andra att svara. Det måste inte nödvändigt vis vara med att reterera. Den kan utmana genom en dov morrning eller försöka tala om att den faktiskt vill behålla sin sak.

Många hundar som morrar skulle utan knorr lämna ifrån sig sakerna om vi faktiskt bad om dom istället för att gå fram och ta dom.

Har du läst någon bok som handlar om hundar som är tryckt efter 70-talet?

Trevligare ändå är att lära hunden att komma och lämna över "vaddetnuär", när man ber om det. Lätt med en leksak, men fungerar även med grisöron och tuggben. Jag är själv noga med att aldrig diktatoriskt ta ifrån hunden något, utan att visa varför jag tar det och vad jag gör med det. Ett grisöra kan jag be hunden att få titta på, och sedan trycka in jag det i gapet på honom igen. Jag eftersträvar acceptans och förståelse från hundens sida, när jag begär något.

En valp, som i det här förstainlägget, vänjer jag helst med att både mata ur skålen, greja med maten och plocka med hunden samtidigt. Svårt att förklara, men meningen är att få bort fixering på maten, men ändå utan att störa måltiden. Frolic kan exempelvis "matas" med på hundra olika sätt, utan att införa kamp eller hot i bilden.

För att korrigera valpar, tycker jag att ett tag i halsskinnet är ett bra sätt, kompletterat med ett NEJ, eller i grövre fall FY!

Nu går ögonen i kors. Gonatt!
LIA

Om du läser mina inlägg skriver jag ungeför precis som du, gå fram mot valpen med en dominant hållning, om valpen väljer att inte acceptera kan den utmana mm.
Det enda vi är klart oense om är att du vill be din hund om lov att få ta en sak ifrån den, medans jag tycker att man inte ska behöva det. Raljera inte för mycket, du verkar ha "läst samma bok".
Upp till var o en att fostra sin hund som den vill, men jag är nöjd med mitt sätt, jag vet vad jag får.
Visst ber jag om att min hund kommer med saker men det tillhör apporterings träningen, något helt annat.
/absolut

du påstår alltså att min hund KOMMER att bita mig men det handlar bara om när.. haha jo visst..

Men Flocken har en rangordning med i detta fall hunden lägst, alltså är det fritt för vem som helst som står över den att ta saker ifrån den.

Fel! När det gäller mat i en vargflock så har alla oavsett rang rätt att försvara och behålla sin mat. I extrema fall då det är väldigt ont om mat så har alfaparet första tjing.

Inte heller är det den som matar en hund som är den naturliga ledaren,
Delvis så är det så. Den som kan erbjuda styrka, trygghet, skydd, erfarenhet, aktiviteter, och mat är väldigt intressant att ha som ledare.

Var skrev jag det? Du verkar läsa rader som inte finns..

så här skrev du..

om man tar bort morrningen på en hund så är nästa steg att hugga/markera. Sen är det från hund till hund när detta hugg/markering kommer.

och jo jag tror visst att de raderna finns läs dina förra inlägg om du har svårt att tro det..

Ja och jag har "tagit bort" morrningarna på min hund när det gäller att hota när jag ska ta saker från henne ex ben..

jag skrev ju nyss vad du har skrivit orkar inte kopiera in det igen..

jag sammanfattar eftersom det verkar vara krångligt att förstå..

Jag accepterar inte att min hund morrar åt mig när jag ska ta ett ex grisöra av honom. Då "tar man bort" morrningarna enligt dig och då KOMMER hunden att bita det är bara frågan om när enligt dig alltså..

Min hund KOMMER alltså att bita mig det är bara frågan om när enligt dig..

det är ju bra att du känner min hund bätre än jag själv gör..

Du är ju rolig!

Jag skriver att om MAN (inte du) tar bort morrningen på EN (inte din) hund så blir hundens (inte din) nästa signal att hugga. Sen om denna hund väljer att hugga eller inte är upp till varje hund. Jag har aldrig skrivit att hunden kommer att hugga, men för hunden som inte längre får morra så är nästa signal att bita. Det kan du aldrig komma i från.
Sen har jag aldrig skrivit att din eller någon annans hund kommer att bita.

Däremot har du skrivt rent ut att mina hundar gör det till skillnad från mig. Men jag har inget intresse av att sitta här och försvara något jag inte skrivit.

Tack för att du tycker det!

men nu ska jag ta detta från början efterson att du uppenbart har svårt att förstå..

Detta är dina EXAKTA ord från denna tid och datum 20:22 22/02/2004

Men däremot skrev jag att om man tar bort morrningen på en hund så är nästa steg att hugga/markera. Sen är det från hund till hund när detta hugg/markering kommer.

Eftersom du skriver om man tar bort morrningen kommer hunden att bita dig det är bara frågan om när

Och med man menar du väl obestämd person och en obestämd hund, dvs att det kunde lika gärna stå:

Om du tar bort morrningen från din hund kommer den att bita dig, fast du har använt ordet man och en hund

förstår du hur jag menar?

Det hade varit en helt annan sak om du skrev på detta vis

"Men däremot skrev jag att om man tar bort morrningen på en hund så är nästa steg att hugga/markera. Sen är det från hund till hund när och om detta hugg/markering kommer.

Med det du skrev så menar du alltså att om man tar bort morrningen från en hund så kommer den att bita som nästa "Steg" detta gäller då alla hundar.. Men tyvärr så är det inte så.. det gäller inte alla hundar..

och varför jag nämde dina hundar var för att jag antog att du hade erfarenhet av det själv eftersom du sägar att så ÄR det. förlåt om du tog illa upp för det, det var inte meningen att påstå att dina hundar bits jag bara utgick från att dom hade gjort så eftersom du berättade hur du säger att det är.

Detta skrev du i senaste inlägg..
Jag har aldrig skrivit att hunden kommer att hugga,

Jo det har du visst det, fattar inte att du orkar sätta dig emot det när det finns klara och tydliga bevis, sen om det inte var så du menade det är en helt annan sak.

Tack för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka