Var tar jag provet?

lil-sis

Trådstartare
Vi ska lämna in bakterieprov på våra snuviga hästar och jag har fått hem provstickor men var jag gnugga dem egentligen? Så långt in bland slemhinnorna jag kan eller ska jag försöka "peta snor"?

Det är låååååånga stickor så jag antar att det är meningen att man ska in en bit, har lämnat sånt prov på mig själv och då kändes det ungefär som om hon petade uppe i hjärnan på mig...

Sv: Var tar jag provet?

Jag kan inte svara på var och hur du ska ta provet, men tänk på att stickorna ska förvaras i 37 grader omedelbart och hela tiden enda tills stickorna kan odlas ut på plattor! Det berättar inte vet (och de praktiserar inte det själva heller :angel: ). Helst ska man använda värmeskåp! Det kan vara A och O när det gäller ett korrekt provsvar. Känner mycket väl till ett fall där vet, vid flera olika provtagningar från olika sjuka hästar INTE lyckats odla ut en enda "bagge". Stallägaren VET att det är något "större" fel på hästarna som är sjuka. Lyckas få tag i ett värmeskåp och tar nya prover som odlas ut. Resultat: Kvarka! Man kan ju bara föreställa sig den spridning som skulle skett om man tolkat det som "vanlig" förkylning och struntat i att isolera. Stallet är en större anläggning som håller publika träningar.....

//Alice - som tycker vet borde gå en mikrobiologikurs :devil:

Med andra ord så ska jag släpa med mig brorsan ut till stallet imorgon, "svabba" och sen åka direkt till labbet för att det ska bli så bra som möjligt.

Slösade bort en sticka ikväll på min mycket ovilliga ponny som försvann i galopp så fort jag släppte henne...

(Labbet tycker det är okej att posta stickorna...)

Jag har få postat stickorna o fått positiva svar. De ligger ju i transportmedium under transporten. Kyla skall inte vara ngn nackdel. Vid rumstemp växer oftast föroreningsbakterierna till fortare.
Svabben skall stickas in så långt som möjligt i nedre delen av näsborren annar hamnar du i blindfickan.
Jag vet inte vad Alice har för expertis på kvarkabakterier men detta är inget som SVA säger.
Snabbhet är förstås alltid en fördel.
PL

peter_lundin skrev:
Jag vet inte vad Alice har för expertis på kvarkabakterier men detta är inget som SVA säger.
Ingen mer expertis (förutom den mikrobiologi jag läst i utbildningen) än egen erfarenhet av veterinärers oförmåga att odla ut kvarkabaggar. :devil: Efter x antal prover som vet misslyckades med lyckades studenter tillsammans med en mycket välrenomerad microbiologiprofessor att odla ut och typa baggarna. Nyckeln till framgång var just värmeskåpet! Kvarkabaggen (zooepidermicus och zooequi) är ju enligt ryktet svår att odla ut.....kanske den statistiken skulle kunna förbättras med andra provtagningsrutiner.... :angel:

//Alice

Min o andras erfarenhet är att det oftast går bra att odla fram kvarkabakterier efter transport från en böld medans man ofta inte hitta ngt från näsproverna, detta brukar inte bara anses vara ett transportproblem utan lika mycket att man inte "hittar" bakterierna där alt överväxt av normalflora. Vid upprepade prover ökar chansen att hitta bakterierna.
Att fövara provet i 37 grader för SNABB intransport till labb är säkert jättebra där så är möjligt men det får då inte ta så lång tid att normalfloran börjar växa till vilket den gör inom 1 timme eller så.
Annars är det tranportmedium o kyla som gäller.
PL

Senast ändrad:

Kvarka är det nog iaf inte (*pust*).

Vi ska som sagt göra ett nytt försök idag (i dagsljus) antingen på mitt ovillig djur eller någon annan av de gula sjuka.

Hej Peter..jag hugger dig här....Vet du om blodprov på dräktighet är 100% iga?? när det gått över 120 dygn...??

peter_lundin skrev:
Sen är det olika pinnar som gäller om man letar virus eller bakterier.
PL

Fick upp ngt på pinnen iaf... (Labbet gör bara bakterier). Det växer rikligt med streptokocker och de ska typbestämmas till imorgon och både labbet och veterinären oroar sig för kvarka (eller snarare zooepidemicus än equi).

Så jag har magknip och lär inte sova många timmar i natt i väntan på att labbet ska ringa igen.

(Hähä nåja jag lyckades ta ett prov iaf, weee... Nästa steg blir väl att lära sig sticka ponnyn :crazy: )

Senast ändrad:

Tjohej... Visst hade vi Zooepidemicus, jag är inte ens förvånad.

Patsy ska iaf få penicillin.

Visst fick du mitt mess? Inga hästar från stallet får komma upp till ridhuset innan samtliga hos er är återställda igen. :crazy:

Trist! Lider med er! Att sanera stall är inge kul! :( Hoppas stallet tillfrisknar fort!

//Alice

Oh glömde svara. Men jo jag fick det och skrev tydligt på tavlan att I N G E N ska rida där uppe förrän vi är klara sas. Var en som var på väg upp på morgonen men jag lyckades övertyga henne om hur olämpligt det faktiskt var...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 443
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 065
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka