Var ska vi vandra?

I somras vandrade vi med hund från Grövelsjöns fjällstation. Vi bodde i fjällstugor och hade 1,5-2 mil mellan dessa. Mycket lite folk, och vacker natur. Dock väldigt stenigt bitvis, men det var inte så svårvandrat trots det. Vi hade två bilar, och ställde en i Grövelsjön och en på norska sidan dit vi kom efter fyra dagar. Sedan var det ca 30 min att köra tillbaka till Grövelsjön för att hämta den bil som stod där.

Grövelsjön är mycket trevligt! :) Vi vandrade där i somras och det blir definitivt en tur till Grövelsjön igen, men eftersom vi ändå åker en bra bit upp i landet i samma veva så tänkte vi passa på att ta en vandringstur lite längre norrut.

OM ni kör E4:an upp till Bjurholm och har tid ta en natt i Skuleskogens nationalpark innan ni landar i Bjurholm. Det finns superfina leder att gå efter och flera stycken övernattningsstugor som är gratis nybyggda och fräscha samt att man får ha hund där. Klart värt att stanna en natt för och se naturen, Slåttdalsskrevan och kusten.

www.skuleskogen.se

Sen kan ni heja på mig i Bjurholm om ni har vinthundar (tittar på din avatar) och ska vara med på utställningen brukar jobba som ringsekreterare där.

Isälvsleden är också trevlig att stanna till efter om än inte vandra i flera dagar.

Kungsleden kanske kan vara något men jag minns inte hur det var med hundar i stugorna... Kan vara stopp där vill minnas att det var ngt som krånglade när jag kollade för ngt år sen.

OM ni kör E4:an upp till Bjurholm och har tid ta en natt i Skuleskogens nationalpark innan ni landar i Bjurholm. Det finns superfina leder att gå efter och flera stycken övernattningsstugor som är gratis nybyggda och fräscha samt att man får ha hund där. Klart värt att stanna en natt för och se naturen, Slåttdalsskrevan och kusten.

www.skuleskogen.se

Sen kan ni heja på mig i Bjurholm om ni har vinthundar (tittar på din avatar) och ska vara med på utställningen brukar jobba som ringsekreterare där.

Isälvsleden är också trevlig att stanna till efter om än inte vandra i flera dagar.

Kungsleden kanske kan vara något men jag minns inte hur det var med hundar i stugorna... Kan vara stopp där vill minnas att det var ngt som krånglade när jag kollade för ngt år sen.

Toppentips med Skuleskogen! :) Vi ska på LC:n som är dagen efter utställningen. Eventuellt kommer vi även till utställningen också. Då ska jag definitivt heja på dig!

Mitt favoritstråk finns i vindelfjällen. Är väl att betrakta som partisk då det är att anse som min gamla bakgata. Antingen hyr ni stuga i Hemavan/Tärnabyområdet och går fina dagsturer som exempelvis från Umasjö, Norra Storfjället och upp mot Jeriträsket blir lite över en mil fram och tillbaka, men med fin utsikt åt alla håll. Atoklimpen på Södra Storfjället är en cool fjällformation och ett av samernas heliga fjäll. En dag kan utgå från Hemavan och efter kungsleden mot Syterskalet, en udal likt lapporten.

Vill ni gå en runda är rundan Umasjö,.Tärnasjön, syterskalet och Hemavan fin, lite skogssvandring mellan Tärnasjön och Syterstugan, men det är gles fjällbjörk.
Vill man korta av rundan skippar man Tärnasjön och går direkt från Umasjö till Sytern via vouppiskalet. Stugor, stf finns, där hundar brukar vara tillåtna i alla fall i de äldre stugorna (finns en ny och en gammal stuga både i Sytern och i Tärnasjön) det finns även renvaktarstugor som går att bo så länge inte samerna behöver dem, i slutet av augusti brukar det dock inte vara någon hejdundrande renaktivitet efter att kalvmärkningarna är klara. Vad som dock kan tänkas på är att efter den 25 augusti startar småviltsjakten, vilket kan medföra många jägare med hundar ute till fjälls och det kan därmed bli ont om hundplatser i stugorna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 477
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 943
Senast: Niyama
·
Fritid Jag är lite sugen på Vålådalen för årets vandring - givet att vi kan få tag i hundrum när vi nu är så ruskigt sent ute. Jag tänker mig...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Philosophia
·
R
Kropp & Själ Jag och syster @micaelathegreat ska vandra i sommar! Idén kläcktes för tre minuter sen och beslut fattades för två minuter sen så det...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 172
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar