Var ska vi vandra?

Philosophia

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite kring sommarens semester då vi ska fjällvandra och jag tänkte fiska lite här efter tips på rutter. :)

Tidpunkten är de sista en till två veckorna av augusti, vi har två hundar med oss och övernattar hellre i fjällstuga/på fjällstation än i tält (man sover inte så gott i en trång sovsäck tillsammans med två hundar), men vi kan även tänka oss en blandad variant med stuga och tält. På grund av hundarna så vill vi gärna hålla oss så mycket som möjligt ovanför trädgränsen.

Utgångspunkten för resan är Bjurholm utanför Umeå eftersom vi är där på hundtävling och efter vandringen ska vi hem till Stockholm. Det ska helst vara en tur där man inte vandrar från A till B, utan att vandringen avslutas vid utgångspunkten (eftersom vi har bil) - alternativt om det finns vettiga kommunikationer tillbaka till utgångspunkten.

Jämtlandstriangeln är det som just nu ligger högst upp på listan. Men eftersom vi på grund av hundtävlingen ändå befinner oss långt norrut så tänkte jag att vi kanske skulle passa på att åka ännu längre norrut och exempelvis vandra på Vindelfjällen.

Jag älskar Marsfjällen, Borga, och hela området där. Där finns leder och en del övernattningsstugor, annars kan ni kanske utgå från någon lite mer permanent punkt och göra 1-2 dagars vandringar åt olika håll?

Om ni väljer Jämtlandstriangeln rekommenderar jag verkligen att ni tar med tält för säkerhets skull. Vi gick där i somras, första veckan efter öppning, och det var massor av hundmänniskor och begränsade platser i hundrum. Det går ju inte att boka eller reservera, så reservplan kan vara bra.

Om ni väljer Jämtlandstriangeln rekommenderar jag verkligen att ni tar med tält för säkerhets skull. Vi gick där i somras, första veckan efter öppning, och det var massor av hundmänniskor och begränsade platser i hundrum. Det går ju inte att boka eller reservera, så reservplan kan vara bra.

Bra att du skrev det! Jag hade fått uppfattningen om att det gick att förboka.

Bra att du skrev det! Jag hade fått uppfattningen om att det gick att förboka.

Fast så här står det på STF Blåhammarens sida:

Det finns två rum för dig som har hunden med dig. Tar du med dig din fyrbenta vän och önskar hundrum så bör du förboka för att veta att du får plats."

Jag ville minnas att jag hade läst det. Kanske ni var lite sent ute med bokningen bara @lady_vip ?

Fast så här står det på STF Blåhammarens sida:

Det finns två rum för dig som har hunden med dig. Tar du med dig din fyrbenta vän och önskar hundrum så bör du förboka för att veta att du får plats."

Jag ville minnas att jag hade läst det. Kanske ni var lite sent ute med bokningen bara @lady_vip ?
Ja, på fjällstationerna går det att boka, men inte i fjällstugorna. Vi vandrade en vecka, där vi utgick från fjällstation (som var bokat) och gick mellan fjällstugor. Kan ni boka allt så skippa tält, det är tungt nog ändå.

Ja, på fjällstationerna går det att boka, men inte i fjällstugorna. Vi vandrade en vecka, där vi utgick från fjällstation (som var bokat) och gick mellan fjällstugor. Kan ni boka allt så skippa tält, det är tungt nog ändå.

Då förstår jag! :) Vi hade inså fall planerat att bo på fjällstationerna. Det blir lagom dagsturer mellan varje, särskilt om man stannar någon dag extra vid någon av dem så att hundarna får vila tassarna lite. Då kan jag få passa på att springa lite också.

Du är lyckligt lottad att bo omgärdad av så fantastisk natur! :)

Oja! I dag höll jag på att glömma svänga i kurvorna på väg hem från jobbet. Solen sken så fint ovanför fjällen, och det var 20 grader gnistrande kallt :love:
Nu väntar hela byn på att solen ska komma ovanför fjälltopparna så vi märker av den nere i byn också.
För mej är det här ett paradis på jorden, och jag har möjlighet att få bo här!
I dag har vi fått extra reklam av radio västerbotten, så nu kanske ännu flera vill komma och besöka oss ( Kanske till och med bo här! )

* Jenny *

Jag ska vara vittne på ett bröllop som ska hållas vid elden vid Trappstegsforsen nu på Nyårsafton. De ska bli spännande!
Är det länge sedan du var dit?

* Jenny *

Det är rätt sällan nu när jag bor så oherrans långt bort! :(
Åker jag norröver så far jag först och främst till min släkt och har ingen kvar där i området längre. Jag säger varje år att jag ska ta några veckor bara för mig själv och åka dit med hunden och njuta, men jag fastnar hela tiden i "men stanna liiiite till" och "när du ändå är här kan du väl hjälpa med x"... Men jag ska dit! Nästa gång. :angel:

Det är rätt sällan nu när jag bor så oherrans långt bort! :(
Åker jag norröver så far jag först och främst till min släkt och har ingen kvar där i området längre. Jag säger varje år att jag ska ta några veckor bara för mig själv och åka dit med hunden och njuta, men jag fastnar hela tiden i "men stanna liiiite till" och "när du ändå är här kan du väl hjälpa med x"... Men jag ska dit! Nästa gång. :angel:

De är ju klart värt resan;)
I Marsliden har jag mina barnbarn:love:

* Jenny *

Jag har börjat fundera lite kring sommarens semester då vi ska fjällvandra och jag tänkte fiska lite här efter tips på rutter. :)

Tidpunkten är de sista en till två veckorna av augusti, vi har två hundar med oss och övernattar hellre i fjällstuga/på fjällstation än i tält (man sover inte så gott i en trång sovsäck tillsammans med två hundar), men vi kan även tänka oss en blandad variant med stuga och tält. På grund av hundarna så vill vi gärna hålla oss så mycket som möjligt ovanför trädgränsen.

Utgångspunkten för resan är Bjurholm utanför Umeå eftersom vi är där på hundtävling och efter vandringen ska vi hem till Stockholm. Det ska helst vara en tur där man inte vandrar från A till B, utan att vandringen avslutas vid utgångspunkten (eftersom vi har bil) - alternativt om det finns vettiga kommunikationer tillbaka till utgångspunkten.

Jämtlandstriangeln är det som just nu ligger högst upp på listan. Men eftersom vi på grund av hundtävlingen ändå befinner oss långt norrut så tänkte jag att vi kanske skulle passa på att åka ännu längre norrut och exempelvis vandra på Vindelfjällen.

I somras vandrade vi med hund från Grövelsjöns fjällstation. Vi bodde i fjällstugor och hade 1,5-2 mil mellan dessa. Mycket lite folk, och vacker natur. Dock väldigt stenigt bitvis, men det var inte så svårvandrat trots det. Vi hade två bilar, och ställde en i Grövelsjön och en på norska sidan dit vi kom efter fyra dagar. Sedan var det ca 30 min att köra tillbaka till Grövelsjön för att hämta den bil som stod där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 477
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 943
Senast: Niyama
·
Fritid Jag är lite sugen på Vålådalen för årets vandring - givet att vi kan få tag i hundrum när vi nu är så ruskigt sent ute. Jag tänker mig...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Philosophia
·
R
Kropp & Själ Jag och syster @micaelathegreat ska vandra i sommar! Idén kläcktes för tre minuter sen och beslut fattades för två minuter sen så det...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 172
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar