Var sitter IT-leden?

Sv: Var sitter IT-leden?

Nämen precis - självklart är det av godo att regelbundet underhålla med en seriös och kunnig ET. Precis som att det är a och o att vid SKADA gå via veterinär först och främst.

Kryddan och c/o: jag vill förtydliga det jag skrivit tidigare: jag har ingen som helst egen erfarenhet av vare sig skada på SI led eller diskuterande ETs som kan tänkas gissa sig till namn osv. Dock är det intressant att följa debatter då det råder en del skepsis även kollegor emellan inom branschen. Jag höjde frågorna för att jag ville höra lite åsikter och erfarenheter härifrån, inte på ngt sätt för att förkasta ngn som nån gissar sig till vem det vara månde!

Jag uppfattade det inte alls som att du förkastade någon. Utan egen erfarenhet ska man var skeptisk, med all rätt :) och jag tror att alla seriösa ET välkomnar både skepticism och kritik..

KL
Jag tycker det viktigaste är att anlita en seriös och välutbildad ET eller kiro, har man ingen egen kunskap att bedömma så är det bäst att anlita någon som arbetar i direkt anslutning till en klinik eller någon som även är utbildad veterinär. Då kan man känna sig trygg med att denne troligtvis kommer att rekommendera annan behandling, om inte alternativbehandling är rätt för hästen.
Jag har alltid använt ET för förebyggande friskvård på mina hästar, men när det kommer till skador så vill jag gärna få en veterinärdiagnos fastställd först.
Sedan håller jag med Axel, det är riktigt fascinerande att se vilken stor skillnad manipulering kan göra. De klämmer och trixar lite och vips så rör sig hästen helt annorlunda..
Och går vi tillbaka ett par år i tiden så förkastade veterinärexpertisen både kiropraktik och akupunktur, och idag utförs detta på nästan vilken klinik som helst :)

Min fick både akupunktur o laserbehandling efteråt- för att mjuka upp sdnt som blivt spännt o riskerar att dra tillbaka felläget- samma sak görs hos bra humankiros. Det är större risk om man har gått länge eller om man tar det akut.

Har aldrig lyckats få tid hos den kiro som anses bäst här, men jag tror mer på dessa än ET rent allmänt.

Min Vet. sa senare att han samarbetade med just honom- Mossen.....

KL
Fick idag diagnosen SI leds artros pga den gamla muskelskadan min häst har.
Fenylbutazon i tio dagar.
Veterinären kors böjde henne. Innan var hon 1grad halt innan och efter korsböjningen blev hon 2 grader halt:cry:

Förstod sedan den dagen hon fick sin muskelskada att det skulle påverka henne längre fram. Hatar när jag har rätt:cry:

Väldigt tråkigt att höra. På sätt och vis är det ändå skönt att veta, eller hur?

Hur ser planen och prognosen ut för er? Behandling?

Självklart förstod jag att du inte "var ute" efter någon. Men jag missar sällan ett tillfälle att tjata om vet först! :p Men jag vet mycket väl att till just dig behöver jag inte säga det. Det bara blev så att jag tog din knapp.

Lillamy73, men det måste väl ha gjorts ett ultraljud också? Annars kan man ju bara gissa vad problemet är. Beklagar, det var ingen rolig diagnos.

Speedway, jag återkommer om jag har något vettigt att berätta :)

Axel, välkommen in i värmen igen! :cool: Vad är det för skillnad på en kiro och en ET? Nån som kan ge ett lättbegripligt svar?

ET verkar vara ngt luddigt.

en kom o petade lite- allvarligt.
Nästa ville se hästen under rörelse, men verkade inte kunna bedöma vad hon såg:rofl:

Inbillar mig att det krävs en mer omfattande utbildning o diplomering av kirosarna- låter som gyros från kolgrillen:d

På människa är SI-lederna (de är två) normalt i princip låsta, de har ingen eller mycket liten rörlighet (beroende på vem man frågar). Håller ihop bäckenbenet med ryggen. Undantaget är gravida och ammanda kvinnor vars SI-leder blir mer eller mindre mjuka/rörliga för att barnet ska kunna födas. Vid större besvär brukar det benämnas "bäckenuppluckring" eller "foglossning". En del får dessa problem av andra orsaker. Om SI-lederna är för rörliga gör det ONT och snedhet i höften kan uppstå - syns tydligt. Snedhet ("låsning") kan även uppstå på annat sätt. Åtgärdas t ex av specialutbildad sjukgymnast.

Skulle problem i SI-lederna hos häst kunna vara en snedhet i bäckenet som uppstår i SI-lederna (är en sned måste väl även den andra vara det?)? Är det vanligare på ston än valacker/hingstar?

På häst beror skador i det här området i stort sett alltid p g a att hästen har legat fast (kan vara 5 år sen), ramlat på hårt underlag (kan också vara länge sen) eller att den har halkat. Den kan också som Gylle har skrivit om, ha gått omkull och skadat sig häromdagen. Att en häst skulle kunna få den här typen av skador för att den är dräktig vet jag inte, men jag kan fråga veterinären som jag skall träffa på tisdag. Fast på häst så sitter det här området i ländryggen så det verkar inte så sannolikt. Men jag vet inte. Jag hade foglossningar och de satt ju som sagt i höfterna :p
Tror inte att man kan jämföra hästar sååå mycket med människor när det gäller just detta. Vi går på två ben och har samma takt i alla rörelser, hästar har en enorm skjutkraft med sitt yttre bakben och har tre olika takter. Galopp är det som frestar på mest för en häst som har problem med SI-leden och den takten har ju inte vi (tretakt).
Nån som har någon fråga ang SI-leden som ni vill att jag skall ställa på tisdag? (Skall kolla om det är könsrelaterat).

En sak som jag kom ihåg nu är att hästar som har problem med SI-leden och/eller är nybehandlade, inte skall klättras. De skall gå på plan mark. Kanske kan vara bra att veta.

Jämförelser med människor haltar förstås högst betänkligt. Men SI-leden är kanske mindre rörlig än andra leder även på hästar? Vad sa veterinären f ö?

SI-leden är betydligt mindre rörlig än andra leder på hästar. Men den är rörlig. Jag fick ju inga frågor så jag frågade inget speciellt, tyvärr glömde jag att fråga om dräktiga ston kan påverkas. Men jag skall träffa honom om tre veckor igen så jag kan fråga då. Hoppas jag kommer ihåg det bara.

Det han sa rent generellt så var det att de får in mängder med hästar som har skador i/kring SI-leden. Men det beror såklart på att han är spec på detta och väldigt många veterinärer remitterar hästar som har misstänkta symptom till honom.

En intressant sak var att de numera behandlar ligamentskador i det här området med chockvågor. Minst 3 gånger med två veckors mellanrum. 800 slag med 6 megahertz per gång. Tråkigt nog så ersätter inte de flesta förs bol denna behandling). :crazy:

Den här gången kom jag ihåg att ställa din fråga. Nästan i a f... Kom inte ihåg exakt vad du skrev så jag frågade om hur en fölning påverkar bäckenet på stoet. Svaret blev att det saknas vetenskaplig bevisning, men hans bestämda uppfattning var att ett sto som har fölat får absolut inte ridas eller utsättas för annan typ av belastning på MINST tre månader efter fölning. Ju yngre sto desto viktigare. Detta för att, även om SI-leden inte är lika rörligt som vårt eget bäcken, med de foglossningar vi kan få, så innebär det trots allt en väldigt stor påfrestning för ett sto att bära fram och föda ett föl och det tar tid för kroppen att återhämta sig.
Hoppas du blev nöjd med svaret! :)
Fler frågor som jag kan ställa nästa gång? (Det blir i september).

PS! Han uppskattade frågan eftersom det var något som han själv har funderat en hel del på!

Det här var inte menat till dig Mackan, det är menat till alla de personer som tycker att det är billigare och bättre (?) att vända sig till en ET direkt.
Men en seriös ET behandlar/undersöker inte en häst med sådana problem utan att den är veterinärunderökt först.

Kryddan! Jag har försökt PM:a dig men du har fulli i inboxen :)

Kan du inte vara snäll och slänga iväg ett PM till mig ang vilken klinik och vilken veterinär du vänt dig till.

På måndag skall jag träffa en av de bästa veterinärerna på SI-leds problematik igen. Några frågor ni vill att jag skall ställa?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
10
· Visningar
514
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
8 039
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka