Sv: Var sitter IT-leden?
Tack Gylle, för svaret. Det är ett väldigt stort problem om hästen får en skada i det här området, det är ett som är säkert. Intressant att läsa vad du skrev. Jag har varit hos H****k N****g med en häst för några år sedan, han räknas också som en av de bästa på det här. Vem som är absolut bäst går nog inte att säga, huvudsaken är att de vet vad de håller på med. Jag skall dit nästa vecka igen, skall prata lite mer med honom om detta då, förra gången hade jag fullt sjå med att överhuvudtaget komma ihåg diagnosen (artros i SI-leden och allvarliga ligamentsskador däromkring), jag visste inte ens vad en SI-led var för något. Men numera känner jag att jag är ganska bra påläst på detta och det är ett ämne som intresserar mig. Framför allt hur man skall undvika att få problem här. Men efter vad jag förstår så hjälper det inte så mycket hur man än gör, är olyckan framme så är den. Det som är så besvärligt är att det kan vara något som har hänt för åratals sedan, som plötsligt blommar upp. Det kan ju också räcka med att hästen halkar till så är det kört.
Visst har det gått mode i att diagnosera problematik i SI-leden, men det kan också vara så, åtminstone i vissa fall, att man numera har blivit mer uppmärksam och duktigare på att lokalisera tidigare oförklarliga problem hos hästarna, till just SI-leden. Har man en häst som plötsligt inte kan lyfta sina bakben uppåt/bakåt (man kan lyfta bakbenen uppåt/framåt utan problem), som man måste göra vid skoning t e x, som slår över till korsgalopp, börjar gå i passgång i övergången skritt/trav, plötsligt börjar slänga sig bakåt när man skall sitta upp och i övrigt uppvisar ett spänt och stressat beteende, främst i galopparbetet, då finns det fog för att åtminstone misstänka att hästen har fått en skada i SI-leden. Men som sagt, de flesta veterinärer kan inte utläsa vad de ser på ultraljudet, de bara tror att de kan det. Något som jag fick erfara med den förra hästen. Den ena sa att hästen var felfri medans nästa vet (en vecka senare), sa att det var bland det värsta han hade sett.
Ponylove, nej det är som Gylle skriver.
Highcat, det var hos Titti då förmodar jag?
Breccia, tack så mycket!