Var köper ni era hundar?

Aaricia

Trådstartare
Var ska man leta? Annonser? Direkt från uppfödares hemsida? Tycker att bl*cket.se är lite... jag vet inte. Inte helt seriöst kanske.

Hur kom ni i kontakt med uppfödaren?
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Bästa sättet tror jag är på rasföreningens hemsida, där finns länkar till valpförmedlingar och uppfödare:)
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Mamma hittade nog uppfödaren genom bl*cket.se sen hörde hon sig för med en större kennel av samma ras, (vi känner dem sen tidigare)
vi hörde alltså oss runt om just den uppfödaren vi hittade på bl*cket och vi träffade dem några gånger innan vi köppte valpen. det visade sig vara hel underbara människor!!:)

har köpt 2 hundar från samma uppfödare de andra har vi fött upp själva

nu har vi jättebra kontakt med uppfödaren!! har tillbringat en del nyår och storhelger där!
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Var ska man leta? Annonser? Direkt från uppfödares hemsida? Tycker att bl*cket.se är lite... jag vet inte. Inte helt seriöst kanske.

Hur kom ni i kontakt med uppfödaren?

När jag kommit på vilken ras jag ville ha (Petit Brabancon) så gick jag in på Griffonsektionens hemsida och ringde första bästa uppfödare inärheten. Hon skickade mig vidare till en annan uppfödare som väntade en kull just då. Jag hade turen och fick en valp ur den kullen. :love: Jag forskade lite om uppfödaren innan och kollade upp lite resultat och sådant.
Jag har "bara" min vovve som sällskap men det är ju alltid kul om man får tag på en bra och seriös uppfödare.
 
Sv: Var köper ni era hundar?

När jag köpte den första så hade jag varit inne på rasklubbens hemsida och kollat på vilka uppfödare som fanns inom rimligt avstånd och hittade en som bor ungefär 4-5 mil härifrån. Sedan gick jag in på hennes hemsida och kikade lite och då fick jag se att en kull var planerad att födas runt jul (2005) så då tog jag kontakt med henne. Först genom mail och sedan träffades vi när valparna var 3 v. Så det blev en liten kille från Lucia - kullen och sedan blev det en till :)

Den andra skulle omplaceras. Hon som hade honom innan var fodervärd åt Lucia - kullens mamma och då tog hon en hanvalp från samma kull. Han skulle bli utställningshund och sedan ev. användas i avel men den andra kulan trillade aldrig ner och då bestmde hon sig för att omplacera honom. Så då tog jag honom.

Jag har jättebra kontakt med uppfödaren och den tidigare ägaren till andra hunden. Vi träffas ungefär 1 gång i månaden och pratas vid över telefon & mail. :)
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Jag letar på rasföreningar och via SKK.
Hittade min hunds uppfödare via nätet (sökte på rasens kennlar) - tog kontakt och det stämde så bra mellan oss. Att det då var nästan 50 mil gjorde ingenting, hellre längre och att man är nöjd än i närheten och man är missnöjd och känner inte helt förtroende för uppfödaren.
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Hundsport har ju långa rader med uppfödare med valpar =)

Så gjorde vi med första hunden, eftersom vi ville ha en valp och ingen unghund och det är en sån "liten ras" blev vi rekomenderade annonsen under för dom skulle snart ha valpar... Hund nummer 2 fick vi genom att ena uppfödaren till hund nr 1 numera bor ihop med hund nummer 2s uppfödare :p
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Vi bestämde ras och kollade olika uppfödare på nätet. Ringde runt till olika uppfödare och fastnade för "min". Han hade för tillfället en liten tjej hemma så vi åkte ner 60 mil och kikade. Och lycka till att kolla på valp utan att komma hem med en. :angel:
Så på vägen hem hade vi sällskap av världens sötaste lilla dvärgpinscher. :love:
 
Sv: Var köper ni era hundar?

*kl*

Vi kollade SKK:s hemsdia, hittade en bra uppfödare. Sedan kollade vi upp henne lite mer. Ringde och pratade med henne om hon hade några valpar på gång (vilket hon hade) Först åkte vi ner och kollade på hennes kennel, kollade statistiken på hennes hundar samt gullade med massa små valpar.Samtidigt kollade hon in oss, vad vi var för personer och om vi verkade lämpliga. Vi tingade på en valp, men fick betänketid om vi ville ha någon...vilket vi nästan på en gång bestämmde oss för.

Nästa gång vi var ner (ca 25mil) var för att hämta vår underbara goldenvalp :love: Då hade vi haft massor av telefonkontakt med uppfödaren emellan vårat besök.
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Två har jag fött upp själv av misstag, grannens hanhund var på promenad....:crazy:
Och Moa som är tio veckor och Jack Russell hittade jag på blocket.....:o
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Tycker att bl*cket.se är lite... jag vet inte. Inte helt seriöst kanske.

Varför inte seriöst?
Det finns många seriösa uppfödare som annonserar där.
Köpte själv min "frysbox" efter att ha hittat annonsen på blocket.
Inget fel på den, på något vis

För er som inte vet vad min "frysbox" är, så kan ni läsa om denna här

Hur kom ni i kontakt med uppfödaren?

Man ringer till uppfödaren eller i nödfall skicka ett mail.
Personligen föredrar jag valpköpare som ringer framför de som mailar.
 
Sv: Var köper ni era hundar?

Min första tax Ronja, köpte mina föräldrar när jag var ung.
De hade hittat henne på en annons i Nerikes Allehanda.

Ronja var en tigrerad tax, vilket är väldigt ovanligt. Så när jag blev lite äldre så började jag söka på just den färgen och hittade en massa info.
Pratade med uppfödare i Sverige och i Finland.
Men det var ingen som väntade en sådan kull:crazy:
Jag sökte väldigt ihärdigt i över 1 års tid, sen la jag ner projektet.

Dagen innan jag skulle ta bort min älskade Ronja:cry: så gick jag på måfå in på svenska taxklubbens valpannonser och hittar en kull med två tigrerade tikar, en tigrerad hane och en svart hane. Jag visste inte om jag var redo för en hund till då eftersom min lilla Ronja var mitt allt och det var verkligen en svår tid för mig. Men några dagar senare så ringde jag iaf för att kolla om hon planerade några kullar i framtiden.
Fick då reda på att Ronja var släkt med dessa och kunde ju inte motstå att åka 20mil för att "bara titta"...väl där la en av tikarna totalt beslag på min uppmärksamhet och min famn. Hon var den enda som gnällde och tittade efter mig när jag gick sen...behöver jag säga hur det slutade?:angel: :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 406
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp