Var kan jag finna rockarden?

S

Super Sonic

Letar febrilt efter en rockard till min storhäst då jag saknar körningen nåt enormt! ;) Hade en sådan här rockard till en b-ponny (se bild) och tyckte mycket om den och letar därför efter en till min storhäst som är 164 i mkh. Vet någon var jag kan finna en? Hittar inga beg. Han är inkörd sen innan (travtränad) så det är inga problem men hur tar jag reda på om den har rätt bredd mellan skaklarna och hur långa de ska vara? Eller det kanske ger sig själv om den är gjord för "storhäst"?
ater4_189136w.jpg

Sv: Var kan jag finna rockarden?

Det är en bulletrockard ser det ut som, finns att köpa på stallberg.se

Har själv en sån.

Jag skulle inte dra den utan att använda svängel och baksele, så det hoppas jag du införskaffar. Travselen kan du givetvis använda eftr lite modifieringar :)

Letar febrilt efter en rockard till min storhäst då jag saknar körningen nåt enormt! ;) Hade en sådan här rockard till en b-ponny (se bild) och tyckte mycket om den och letar därför efter en till min storhäst som är 164 i mkh. Vet någon var jag kan finna en? Hittar inga beg. Han är inkörd sen innan (travtränad) så det är inga problem men hur tar jag reda på om den har rätt bredd mellan skaklarna och hur långa de ska vara? Eller det kanske ger sig själv om den är gjord för "storhäst"?
ater4_189136w.jpg

Ett litet tips bara, trots att han är travtränad är det en annan sa med en rockard bakom. Min var också travtränad innan men när vi provade med en rockard gick dte inte alls bra, hon flög som skjuten ur en kanon varje gång vi svängde, när skaklarna nuddade så långt ner på bakbenen :P

//Diana

Men en bra rockard ska inte nudda bakbenen. Man fäster inte en rockard så lågt ner, utan så högt som på bilden.

Men absolut ska du träna att dra saler innan du spänner för. Jag vet många nu som trott att hästen är inkörd (travinkörd) och så visar det sig att hästen inte ens står still när man spänner för. Det är det allra viktigaste.

Och du bör även träna in hur hästen ska använda baksele och draglinor, så att dra däck några gånger med draglinor nere mot benen är att rekommendera innan ni spänner för med allt vad det innebär. Bakselen övar man in genom att någon håller emot när hästen backar eller gör en halt. Då lär den sig att bakselen bromsar mot rumpan och att det ska vara så.

Tack så jättemycket för alla bra tips! Det kommer mest troligt inte bli problem att köra eftersom jag tömkört honom och så tolkade vi efter honom i vintras och det reagerade han inte på, han tyckte bara det var roligt! det märktes då också att han svängde på ett helt annat sätt än vår ponny som vi bara har tömkört några gånger. Hon svängde bokstavligt talat medan han gick i sidled, så som de ska göra eftersom skaklarna inte böjer på sig :D Givetvis kommer jag inte vara ensam när han ska vänjas vid vagnen. Det där med baksele och svängel lät intressant det ska jag fixa när det blir dags!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 124
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 642
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 100
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka