Var i knäled!

J

JBL

Min lille skrutt står på djursjukhuset i Helsingborg med var i sin knäled (hb) och vet säger att prognosen är dålig. Han ska spolas i knät nu och eventuellt titthålsopereras på måndag.

Har någon annan råkat ut för detta och vad har det blivit för utgång?

Min älskade, goa lilla skrutt är bara 1 år och 1 månad och det känns lite orättvist att han blivit drabbad. Jag har sagt att de ska göra allt de kan.

Sv: Var i knäled!

Min unghäst fick infektion i carpus efter en skada som punkterat leden. Hon var drygt ett år då. Hon spolades vid tre tillfällen, en stående och två liggande. Det läkte därefter bra, men någon månad senare konstaterades pålagringar och vet ville dömma ut henne då hon troligtvis aldrig kommer att kunna ridas. Idag, ett år senare, springer och busar hon i hagen utan problem. "Knäet" är fortfarande större än normalt, men bli sakta mindre. Till våren ska hon betäckas, sen får vi se om vi försöker rida in henne. Någon tävlingshäst lär hon inte bli, men annars tror jag att hon kan leva ett bra liv!

Hoppas på en lika bra historia på min! Om han blir en tävlingshäst eller inte är jag helt ointresserad av. Det viktiga är att min goa lilla häst blir så bra som möjligt.

De kollade ledvätskan i knät i går kväll och den var inte ok. 23,40 ringde vet och sa att kan låg på operationsbordet. Som väl är hade titthålskirurgen kommit in så det blev op på en gång i stället för att göra en enklare spolning av knät.

De ringer idag efter lunch och uppdaterar...

Det som oftast överväger till ens fördel är att hästen är ung, de har bättre läkningsförmåga och återhämting än äldre hästar.

När min fyllde 2 år så fick hon stickskada rakt igenom hela bakknäet med punkterad ledkapsel. Veterinärern gav mig inga glada besked. De positiva han sa var bara att vi komm in i tid och att hästen var ung. Nu är hon 3 år och fullt frisk.

Håller mina tummar hårt för dig att operationen går bra och att det går åt rätt håll med resten av behandlingen!

Operationen gick bra men prognosen är fortfarande dålig då det inte syntes någon förbättring i morse. Han hade fortfarande lika ont då allafall.

Hoppas att de använder rätt antibiotika så att man får stopp på infektionen.

Med tanke på att han haft detta i flera dagar så är utsikterna för att han blir användbar små. Veterinären vet nu att min inställning är att hans liv ska räddas till varje pris.

Tack för alla tummar och tår!

Hej!

Jättetråkigt att höra att din häst är opererad. Jag har haft ett sto som fick en knäinfektion och svullnade upp rejält och kunde inte böja frambenet. Hon spolades 3 gånger och sattes sen på lång tids antibiotika. Hennes prognos var inte alls god men hon blev frisk just då. Tyvärr drabbades hon sen av följdkomplikationer pga sin långa konvalesens och avlivades efter drygt 1½ år.
Jag förstår att du verkligen vill göra allt för din häst, men jag hoppas samtidigt att du tar ställning till om din häst (och din ekonomi) framöver klarar en livslång konvalesens eller obrukbarhet. Det är extremt jobbigt för hästar att bli sövda så många gånger (och en stor risk) och att vara 1 år och inte få gå i hagen med sina kompisar kan vara deprimerande. Jag har också alltid gjort allt för mina hästar, men idag så här efteråt så har jag nog velat lite för mycket, jag borde kanske ha satt stopp tidigare.

Hoppas dock att din häst är på bättringsvägen.
Kram!

Ekonomin är inga bekymmer om det finns en förutsättning för att han åtminstonde kan få ett drägligt hästliv. Det är för tidigt än att säga hur det blir...

Det enda jag vet egentligen är att han blir kvar i minst 10 dagar så min man och jag ska åka ner ett par dagar till Helsingborg (vi har 18 mil dit) så att jag kan pyssla om honom lite och känna lite själv hur det är med livsgnistan. Är den lika stor som när vi lämnade honom och han hade jätteont så kommer iallafall jag att känna att han allt får kämpa lite till.

Går inte detta vägen så får man väl försöka mitt upp i allt elände att se det som en erfarenhet rikare... att inte lita på någon annan än sig själv.

Att ge hästen lite extra omtanke kan vara det avgörande som håller livsgnistan uppe.
Allt som händer omkring en, bra och dåligt, är alltid en erfarenhet och dessutom så upplever jag ofta efteråt att "det var nog meningen att det skulle bli så, annars hade det inte blivit som det är nu". Svårt att förstå och absolut inget man kan intala sig när det är som värst, men ibland avgör ödet åt en.
Lycka till!

Tack för de svar som jag fått. Eftersom jag aldrig haft en så här sjuk häst och aldrig haft en häst på djursjukhus så är alla svar och eventuella glada tillrop en stor tillgång just nu.

Finns det fler som vill dela med sig av både bra och dåliga erfarenheter när det gäller knäleder som behövt spolas så är jag oerhört tacksam. Jag vill veta vad jag har att vänta vare sig det är bra eller dåligt....

Han är en grad halt idag mot fem grader halt igår. Dessvärre är det fortfarande bakterier kvar efter prov idag så han skall titthålsopereras i morgon igen.

De väntar på svar på vilken baskelusk det är så att han kan få antibiotika mot just den istället för ett bredspectra.

Jag har tagit hem honom idag! Men han ska på återbesök om 10-14 dagar. Prognosen är fortfarande avvaktande men bakterierna verkar vara under kontroll för tillfället.

Han är fortfarande halt i skritt men har blivit bättre och bättre. Just nu ser det ut som han är lite trött i det benet.. men man får tänka på att han bara har varit ute i stallgången en gång/dag för rörelsekontroll, i övrigt har han stått i boxen. Idag har han gått ut till transporten för att sedan stå i den i 2 1/2 timma.

Det är bara att fortsätta hålla alla tummar och tår att detta går vägen:).

Efter att ha haft en ganska dålig dag igår så känns det mycket bättre idag. Igår kändes det nästan som att jag gjort allt detta förgäves men idag var han lika bra som när jag hämtade honom i tisdags. Nu vågar jag börja göra konvalecenshagar på 5*5 meter så att han kan bli häst igen. Nu är mycket muskler borta och man kan räkna revbenen, men han är pigg och glad, har blivit avmaskad och äter mer eller mindre dygnet runt.

Så skönt att det verkar gå åt rätt håll :)

Man mår ju så dåligt själv också när bäbisarna mår dåligt :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 011
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 899
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka