Vår hund har nog bara kort tid kvar.

TomasN

Trådstartare
Jag ville bara skriva av mig lite. Vår leonberger Hoffman har nog bara 2-3 månder kvar att leva :cry:

Han blev jättedålig för några veckor sen och vi åkte till djursjukhuset i Läckeby där han blev inlagd. De hittade en tumör på mjälten så de opererade bort hela mjälten. Operationen gick bra och de såg ingen mer tumör. Provtagning visar dock att tumören var elakartad och sannolikt kommer den att sprida sig trots att de inte kunde se någon mer cancervävnad. En trolig prognos är att han har 2-3 månder till att leva.

Hoffman är pigg och glad igen nu efter operationen och verkar återställd. Det man hoppas är att hans sista tid skall bli så bra som möjligt och när han blir dålig igen så skall han få somna in.

Visst borde man vara förberedd på detta eftersom Hoffman snart är 9 år men jag tror inte man kan förbereda sig på sånt här fullt ut. Det är det här som är nackdelen med att ha djur. :cry:

Sv: Vår hund har nog bara kort tid kvar.

usch va tråkigt! se nu till att skämma bort honom den sista tiden, men ta inte ut någon sorg i förskott. veterinärer kan ha fel de med.

Usch vad trist. Det är jobbigt att inte veta.

På något sätt så har jag redan berarbetat sorgen lite redan. Hoffman var så dålig så vi trodde han skulle dö redan när vi körde honom till djursjukhuset så om man försöker se det lite positivt så är det ju bra att han lever ett tag till.

Och visst hoppas man att veterinären har fel. Hon sa ju att hon bara kan säga vad som är troligaste scenariot.

:cry: Hu då! Inte avundsjuk på det där.. Men håller med tidigare svar, ibland har dom fel, så keep up hope! Om inte annat för hans skull, dom känner ju så väl vad vi tror o inte tror... :smirk:

Alltid tråkigt när det börjar bli dags att ta farväl. Men jag gillar din inställning att han ska ha det bra och inte gå och vara dålig.
Jag tar hellre bort mina djur lite för tidigt innan de blir jättedåliga, jag vill de ska ha ett drägligt avslut på sina liv.
Hoppas ni ändå får en trevligt tid ihop den sista tiden.

Hej Jag lidermed dig.
Jag vet hur det känns.
Min förra rottis tik fick elakartad cancer. Vi såg några knölar på kroppen och öronen. Vet operrerade bort allt. Det tog inte mer än 2 veckor så hade hon nya knölar. Då bestämde vi oss för att ta bort henne. Hon skulle inte behöva gå igenom en operation till. Hon skulle inte leva särskilt länge ändå. Då var hon 9,5 år.

Men nu Har jag en rottis tik som är 10år 4 mån.
Trodde för två årsedan att hon fått samma. Hon fick knölar och livmoder inflammation.
De tog prover på knölarna ingen fara godartade.
Operrerade bort livmodern. Hon var sjuk då.
men nu är hon gör frisk och pigg. Lite ålderstel i blan när hon gått långt.
Försöker integå långa promenader med henne.
Korta ofta i stället.

Ta vara på dagarna med din hund. Det blir tomt

usch va tråkigt :( förstår inte våra djur att dem inte får bli sjuka och tom dö, man blir så ledsen.

Uash ...´Jag är väl själv där snart med min gamla tik som är 13 år o 3 mån, men än så länge är det inga fel på henne mer än att hon är gammal...var på seniorkoll förförra veckan och det som fanns är en mindre juvertumör som vi kom överens om att inget göra nåt åt....Händer det nåt så har hon ju levt sitt liv iallafall redan

Jag tänker heller inte låta hennes sista tid bestå av ett ovärdigt liv...det bästa är väl att det bara smäller till egentligen från den ena dan till den andra.....

Jag hade själv en leonberger som vi fick ta bort pga cancer när han var 8,5 år, han hade sitt i magsäcken.

Det är det värsta med att ha djur att man är tvungen att ta beslutet att avsluta deras liv.
Vår gamle hanhund ska bort nu i höst innan tjälen sätter i ordentligt.
Vi har förberett barnen på att han kommer att tas bort, han har fått eksem som inget hjälper på och är dessutom totalt stendöv, just nu står han på kortisontabletter som tar bort klådan men dem kan han fortfarande hänga med några turer på fågeljakt och få en fin sista tid i livet.
Jag vill inte veta när han tas bort jag skulle inte klara ett avsked, det är bättre att han bara är borta. Jag vet att min sambo sköter det snyggt och att jycken inget kommer att fatta, han går bara ut på jakt som vanligt. Usch vad vi människor är opålitliga.
Förra veckan tog vi bort vår gamle kattgubbe 18½ år fick han i livet, men drabbades som så många gamla katter av varbölder på ryggen och då är det som regel slutet. Vi brydde oss inte om att dona med veterinär utan han fick sluta sina dagar, men tomt blir det.

Usch, vad tråkigt :cry:
Men se dom här sista månaderna som en bonus. Som du sa så var du ju i princip inställd på att få ta bort honom tidigare... Och som många har sagt: Man vet ju aldrig, veterinärer kan ju ha fel.

Skickar en stor kram till både dig och Hoffman!

Det är aldrig kul att komma till den fasen att man inser att tiden är knapp. Jag tog bort min gamla hund för drygt en månad sen som jag iof tog som omplacering i våras och han blev 13år gammal. Men jag bävar för den dagen då min schäfertik hos mitt ex blir såpass dålig att det är dags för henne att somna in. Hon blev opererad för juvertumörer när hon var 6 och dom har kommit tillbaka. Hon är 10 år gammal nu och fyller 11 i mars. Vi får väl se hur länge hon håller ut....

heder åt sambon din.. som klarar av att på ett sådant brutalt sett från människans håll sett men himmelskt för ens trogna trotjänare, göra det som är bäst för eran hund..

vore jag en gammal och grå trotjänare skulle jag vilja göra det jag gillar mest och när det inte kan bli bättre för stunden, somna in blixtsnabbt av ett nackskott.. och minnas sista bilden av husse när man var ute å jagade som så många gånger förr..

huuu ja kan inte tänka på hur tomt det skulle bli utan min lilla Kasper.. han är dock bara sju och förväntas leva ungefär lika länge till, men då känns det som igår han var min lilla valp som stod på min mage en morgon och kissade så de skvalade i sängen.. valpar.. imorgon är en annan dag..

var stark, gör det som är bäst för din hund.. trösta dig med vad du vill.. att förlora ett djur känns väldigt mycket i hjärtat...

Hoffman är död nu..

Nu är Hoffman död :cry: Det gick snabbare än vi trott tyvärr. Hoffman hämtade sig bra efter operationen och var pigg och glad och åt med god aptit in i det sista. Vi kunde inte märka att han var dålig, möjligen var han lite mer anfådd och kunde bara gå korta promenader. Han lekte dock med sin favoritleksak dan innan han dog så han var glad in i det sista.

Så igår eftermiddag hittade vi honom bara död. Han låg ner på köksgolvet som om han lagt sig för att vila bara. Vi pratade med djursjukhuset och de trodde det var tumören som spridit sig. Tumören kan ha satt sig på hjärtat och då kan det gå så snabbt tydligen. En tröst är ju att Hoffman inte behövde bli långsamt sämre utan han levde ett gott liv in i det sista.

Det värsta är att huset känns så tomt nu. Man förväntar sig ju att Hoffman skall ligga på sina favoritplatser men där är tomt.

Nu måste jag sluta skriva annars blir jag för ledsen igen. :cry:

http://www.palsmala.se/hoffe.html

Oj,beklagar sorgen :cry: ,men som du själv skrev,så var han nog glad in i det längsta..
Vackra bilder på en vacker hund.. :love:

Sv: Hoffman är död nu..

men tänk så underbart att få dö hemma... inga konstiga veterinärer eller stressande miljöer. inga oroliga mattar eller hussar. bara helt lugnt och skönt. som du sa hade han nog bara lagt sig för att sova...

Sv: Hoffman är död nu..

Helt underbart fin hund. :love:
Lider med dig. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 751
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 359
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall