Var hittar ni era Nyheter?

Jag tittar pa NBC for lokal nyheter och CNN (America), BBC och Aljazira for varlds nyheter. Inte varje dag, men jag bladdrar mellan dem for TV nyheter. Jag laser ibland SVD eller DN for Svenska nyheter och Svensk syn pa saker och ting ... som Grekland just nu.

Jag läser ETC och en länstidning i pappersform, sen ser jag nyheterna på tv. Att jag skulle missa något är omöjligt eftersom alla jag känner följer med i det mesta både i sina yrken och i sina privatliv, och de vill alltid diskutera allt som har hänt. Sen ser jag ju det mesta på FB av samma personer.

Det beror lite på att vad man lägger i "nyheter". Det är ju skillnad på att få veta att något hänt (då räcker Facebook och Metro bra) och att få reda på varför det har hänt, hur det hänger ihop med andra händelser, hur det påverkar världen och hur jag borde agera. Själv skulle jag inte vara tillfreds med bara det första, men jag har förstått att många tycker att det räcker så och har inget intresse för omvärlden mer än så.

De nyhetsmedier jag vanligtvis konsumerar för är Rapport, Aktuellt, TV4-nyheterna (oftast inte alla på samma dag, men ibland händer det också), SVT-text, DN, SvD, Aftonbladets förstasida, lokaltidningar (nuvarande hemstad och tidigare) (nätet), Fokus samt ett par branschtidningar. Dessutom prenumererar jag på Expo och funderar på att börja prenumerera på Dagens samhälle. Mitt största problem är att tiden inte riktigt räcker till för att läsa så mycket som jag skulle vilja :( Radio är smidigt då man kan göra annat, t ex laga mat samtidigt, och då lyssnar jag mycket på P1. I nyhetsväg blir det främst Ekot, Ekonominyheterna, Gomorron världen och Studio ett, men de har många andra bra program. I det här sammanhanget kan jag särskilt tipsa om Medierna, ett program som granskar hur senaste veckans nyhetsrapportering sett ut. (Inte som i en sammanfattning av vad som hänt, utan de ger ett granskande perspektiv på själva rapporteringen om de stora händelserna.) Mycket bra program! :up:

+1 på Medierna i P1. Det är oftast riktigt intressant.

Twitter får jag min dagliga dos av nyheter. Där följer jag TV4Nyheterna, The New Yorker, CNN, Reuters Top News, Kyrkans Tidning, SVT Nyheter, Svenska Dagbladet, SR Nyheter, Dagens Nyheter, Kulturnyheterna SVT, DN Kultur, TIME.com, Nyhetsmorgon, SR Ekot, Upsala Nya Tidning, Forbes (om den räknas), The New York Times, Washington Post, Krisinformation.se, helagotland.se och SVT Uppsala. Jisses va många det blev när jag radade upp alla :o. Twitter tycker jag är bra för där får man små notiser om allt som händer och så är det smidigt att klicka sig vidare om det är något som intresserar en mer. Där följer jag även organisationer/liknande så som Unesco Sverige, Kulturrådet, Forskning.se osv vilket gör att jag får mer specifika uppdateringar på saker som intresserar mig.

TV har jag ingen och Radio lyssnar jag sällan på förutom dokumentärer och sommar/vinter-pratare. På nätet händer det att jag surfar in och bläddrar lite på Aftonbladet eller artiklar som jag får länkat till på Facebook på mitt flöde eller i grupper så som "Högskoleläckan". :)

Tack tack för tips och tankar! När det gäller diskussioner är ju inte Buke helt fel heller :) Ett ganska unikt forum, misstänker jag, som inte ligger på underjordisk nivå.....
Jag tänkte på dig igår när jag stod ute och oljade huset och hade radion igång, P4 är ganska omväxlande, jag började med Ring så spelar vi, sen Melodikrysset, sen kom det ett program om kvinnor i historien, väldigt intressant! Efter det var det något som hette Kossornas planet med korta inslag om olika slags båtar och deras användningsområden, det var tydligen temat för dagen och intressant, allt från isbrytaren Bore, Ostindiefararen Götheborg till forskning om lastfartyg och möjligheten att kunna köra dem utan besättning. Där efter blev det Eftermiddag i P4 eller om det var P4 extra... ;) Men även det var intressant med en världskänd svensk fotograf och andra inslag. Sen började radiosporten och då gick jag över till skvalradio istället, men jag hann höra en hel del om sporten också... :D
Sen var det lokala nyheter varje halvtimme och riksnyheter varje timme förstås också! :D

Blir lite nyfiken på er som främst får era nyheter från Facebook, hur ni tänker kring källkritik? Det delas ju saker hej vilt med mycket varierande kvalitet. Hur gör ni för att veta att det ni läser är sant? Kollar en "respekterad" sida, googlar eller annat?

Läste en artikel för några månader sedan (minns inte var) om att många (främst unga) tror att allt på Facebook är sant och tar det för äkta nyheter och godtagbar källa (liksom många tror att Wikipedia är :o). Tycker det är lite skrämmande att så många inte är bättre på källkritik och undrar därför hur ni gör/tänker kring det.

Sånt som delas på fb är ju ofta en länk till en artikel, så jag tycker inte källkritiken är så problematisk. Läser jag en artikel från DN spelar det ju ingen roll om jag hittade den via fb eller genom att öppna tidningen på morgonen. Källkritik får man väl alltid ha, men jag tycker det är hyfsat lätt att lära sig de stora dagstidningarna runtom i världen som det oftast länkas till, de är ju inte så många.

Sånt som delas på fb är ju ofta en länk till en artikel, så jag tycker inte källkritiken är så problematisk. Läser jag en artikel från DN spelar det ju ingen roll om jag hittade den via fb eller genom att öppna tidningen på morgonen. Källkritik får man väl alltid ha, men jag tycker det är hyfsat lätt att lära sig de stora dagstidningarna runtom i världen som det oftast länkas till, de är ju inte så många.
Men när du inte själv läser "hela" dagstidningen (vilken som helst) och bara får olika artiklar länkade till dig, så är ju det urvalet problematiskt: beroende på dina "vänners" preferenser, så väljer ju dessa åt dig.

Om du då inte har väldigt många vänner, som dessutom har alla möjliga sorts åsikter, både politiska av alla sorter, religiösa, avseende klimat- och miljöfrågor, är väldigt kulturellt intresserade av all slags kultur (populär likväl som fin dito), intresserade av t.ex. feminism eller avskyr feminism, intresserade av vårdfrågor, teknik och vetenskap, olika sporter (listan kan göra hur lång som helst) OCH dessutom denna hord med vänner faktiskt länkar artiklar från olika håll, OCH du dessutom läser ALLT, de länkar, då motsvarar det du får via facebook regelbunden dläsning av dagstidning kombinerat med nyhetsprogram på radio/TV.

Annars, så är det mera som att vara vid vägskälet i byn, och höra vad grannarna eventuellt snappade upp när de var på marknad i köpingen igår, någon kanske har med ett flygblad också...

I

Men när du inte själv läser "hela" dagstidningen (vilken som helst) och bara får olika artiklar länkade till dig, så är ju det urvalet problematiskt: beroende på dina "vänners" preferenser, så väljer ju dessa åt dig.
Läser man automatiskt hela papperstidningen? Inte jag iallafall, jag läser bara det som intresserar mig - precis som på facebook, jag läser inte allt som delats så jag skulle inte säga att andra väljer åt mig.
Dessutom så är det inte vännernas delningar av nyheter jag läser mest utan tidningarnas egna delningar av deras viktigaste nyheter.

Jag läser DN, SvD, två länstidningar, en lokaltidning (högst översiktligt, det står knappt nåt där) samt den utmärkta Dagens Samhälle som kommer en gång i veckan. Allt utom DN och dagens samhälle enbart på nätet.

Dessutom står alltid P1 på när jag är inomhus eller sitter i bilen.

p1-nörd finnes här också. ;)

Jag växte upp med en familj som alltid lyssnade på p1 och jag led alla kval. Sååå tråkigt!

Men efter något års lyssnade på p3 som vuxen och utflyttad, så smögs sig p1 in i mitt liv. Nu rkar jag inte med någon musikkanal, utan vill ha det tyst och lugnt om jag inte skall lyssna på radio.

Jag tänker ofta, när jag hör väderleksrapporten, att de (uppläsarna) banne mig låter precis lika som när jag var liten på 70-80-talet. "Väderöarna, västlig måttlig vind. Koster... "

Har knappt läst tidningar på över 20 år , står mest skit i ändå
Facebook ;) ..får man reda på mycket och det som intresserar jag mig tar jag reda på själv typ

Jag är djupt tidningsberoende. De helgdagar som dagstidningen INTE kommer i brevlådan är längtans dagar till nästa dag!

Men sedan blir jag irriterad när tidningen kommer, eftersom jag redan vet det mesta som kommer i tidningen ändå. Radio, nyheterna på TV, allmänt nyhetstörstande och sökande hos allehanda utländska dagstidningar nätupplagor (tex Chicago Tribune, The Guardian) etcetra - gör sitt.

Ibland undrar jag varför tidningen är ett sådant måste för mg som redan är ett så stort nyhetsfreak. Jag har uppenbarligen koll!

Men, @martha - hur kommer det sig att det som står på facebook är av intresse? Det måste ju vara en salig blandning där med, med länkar till exempelvis de tidningar som du dissar? :confused:

Hm. På tal om nyhetskonsumtion. Idag, av alla dagar - fick jag det tråkiga beskedet av BÅDE Svd och DN att jag nått gränsen för antalet gratisläsningar på deras nätupplaga.

Det beror på att jag har semester och mer tid att läsa på datorn. Jag har dessutom SvD och DN i mobilen och tydligen räcker inte ens det för mitt begär. :crazy:

Usch, jag vet inte vad jag gör med alla nyheter. Snacka om slöseri med tid. TT har ju samma artiklar i alla tidningar tex. Dessutom är sommaren bedrövligt tråkig. Det händer ju ingenting! Sommarreportage i dagstidningen med badtemperaturer och personer som kommenterar juli-rean... Inte mycket mer av tankeväckande frågor än fb i all sin glans.

Jag kan bara inte leva utan att ha viss koll på det som händer utanför mig själv. Men nu - så här års - då borde tidningen sägas upp!

Hm. På tal om nyhetskonsumtion. Idag, av alla dagar - fick jag det tråkiga beskedet av BÅDE Svd och DN att jag nått gränsen för antalet gratisläsningar på deras nätupplaga.

Det beror på att jag har semester och mer tid att läsa på datorn. Jag har dessutom SvD och DN i mobilen och tydligen räcker inte ens det för mitt begär. :crazy:

Usch, jag vet inte vad jag gör med alla nyheter. Snacka om slöseri med tid. TT har ju samma artiklar i alla tidningar tex. Dessutom är sommaren bedrövligt tråkig. Det händer ju ingenting! Sommarreportage i dagstidningen med badtemperaturer och personer som kommenterar juli-rean... Inte mycket mer av tankeväckande frågor än fb i all sin glans.

Jag kan bara inte leva utan att ha viss koll på det som händer utanför mig själv. Men nu - så här års - då borde tidningen sägas upp!
Skulle nyhetskonsumtion vara tidsspillan? :mad:

Nänä. Det är snarare ett livselexir.

Använder främst appen Omni. Den samlar och sammanfattar nyheter och länkar vidare om man vill läsa mer. Kollar den flera ggr dagligen för att se vad som händef i världen.

Läser man automatiskt hela papperstidningen? Inte jag iallafall, jag läser bara det som intresserar mig - precis som på facebook, jag läser inte allt som delats så jag skulle inte säga att andra väljer åt mig.
Dessutom så är det inte vännernas delningar av nyheter jag läser mest utan tidningarnas egna delningar av deras viktigaste nyheter.

Men det handlar väl inte om att läsa, eller inte läsa det som delas.

Det handlar om att det finns en hel massa saker, som kan vara viktiga att känna till, som INTE någon råkar dela...

Som jag sagt i ett tidigare inlägg, ingen läser allt som står i en "utgåva", på papper eller digital, av en tidning.
Men när man bläddrar, så ser man rubrikerna, och då gör man själv ett aktivt val att läsa, eller inte läsa. Har det stått något om korrupta politiker i Motala eller massdöd bland sälar som man initialt inte var intresserad av, flera dagar i rad, så kanske intresset att läsa, vaknar till slut.

Men tidningen (eller dagens eko, aktuellt, rapport, regionala nyheterna...) innehåller en massa information (nyheter ("händelser"", grävande journalistik, utlandsreportage, vetenskapsnyheter, sportnyheter, politiska analyser, kulturdebatt, statistikuppgifter, kostnader för vägbyggen...) som man inte ens visste att de kunde vara viktiga, innan man råkade se dem.

Seriösa nyhetsmedia tar på sig ett ansvar, att försöka förse mottagaren med med ett så brett spektra som möjligt av samhällsinformation, inte inte enbart "nyheter", av typen "flygplan störtar" eller "nytt kvinnomord", utan tar också fram analyser om hur många, hur ofta, vilka och varför, samt utgör plattform för olika åsikter i debatter i en lång rad ämnen.

Att överlåta till någon annan, slumpmässig person, att välja ur utbudet, är att snäva in sig själv långsiktigt, och förlora en massa möjligheter till att veta vad som pågår i Sverige och världen, och att göra det svårare att fatta kloka beslut på sikt. Eller veta vad olika politiska partier står för när det dags för val.

Men det handlar väl inte om att läsa, eller inte läsa det som delas.

Det handlar om att det finns en hel massa saker, som kan vara viktiga att känna till, som INTE någon råkar dela...

Som jag sagt i ett tidigare inlägg, ingen läser allt som står i en "utgåva", på papper eller digital, av en tidning.
Men när man bläddrar, så ser man rubrikerna, och då gör man själv ett aktivt val att läsa, eller inte läsa. Har det stått något om korrupta politiker i Motala eller massdöd bland sälar som man initialt inte var intresserad av, flera dagar i rad, så kanske intresset att läsa, vaknar till slut.

Men tidningen (eller dagens eko, aktuellt, rapport, regionala nyheterna...) innehåller en massa information (nyheter ("händelser"", grävande journalistik, utlandsreportage, vetenskapsnyheter, sportnyheter, politiska analyser, kulturdebatt, statistikuppgifter, kostnader för vägbyggen...) som man inte ens visste att de kunde vara viktiga, innan man råkade se dem.

Seriösa nyhetsmedia tar på sig ett ansvar, att försöka förse mottagaren med med ett så brett spektra som möjligt av samhällsinformation, inte inte enbart "nyheter", av typen "flygplan störtar" eller "nytt kvinnomord", utan tar också fram analyser om hur många, hur ofta, vilka och varför, samt utgör plattform för olika åsikter i debatter i en lång rad ämnen.

Att överlåta till någon annan, slumpmässig person, att välja ur utbudet, är att snäva in sig själv långsiktigt, och förlora en massa möjligheter till att veta vad som pågår i Sverige och världen, och att göra det svårare att fatta kloka beslut på sikt. Eller veta vad olika politiska partier står för när det dags för val.
Nu förutsätter du ju att alla tycker att det du skriver om är viktigt för dem. Eller snarare att alla tycker att det är något som behöver prioriteras.

Man blir liksom inte någon instängd tomte med noll koll bara för att man inte prioriterar att läsa/ta till sig nyheterna i sin helhet.

Nu förutsätter du ju att alla tycker att det du skriver om är viktigt för dem. Eller snarare att alla tycker att det är något som behöver prioriteras.

Man blir liksom inte någon instängd tomte med noll koll bara för att man inte prioriterar att läsa/ta till sig nyheterna i sin helhet.
Alla nyheter filtreras. Av redaktioner, av journalister och samhällsdebattörer.

Det val man har är att välja typ och grad av filtrering. Den som bara läser det som delats på facebook gör en grov filtrering genom de vänner man har och de sidor man följer. Den filtreringen är dessutom i stor mån bestämd av facebook och google.

Jag följer ett antal tidningar och läser förstås bara en bråkdel av vad som skrivs. Jag filtrerar själv, och det är min modell.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka