Det beror lite på att vad man lägger i "nyheter". Det är ju skillnad på att få veta
att något hänt (då räcker Facebook och Metro bra) och att få reda på
varför det har hänt, hur det hänger ihop med andra händelser, hur det påverkar världen och hur jag borde agera. Själv skulle jag inte vara tillfreds med bara det första, men jag har förstått att många tycker att det räcker så och har inget intresse för omvärlden mer än så.
De nyhetsmedier jag vanligtvis konsumerar för är Rapport, Aktuellt, TV4-nyheterna (oftast inte alla på samma dag, men ibland händer det också), SVT-text, DN, SvD, Aftonbladets förstasida, lokaltidningar (nuvarande hemstad och tidigare) (nätet), Fokus samt ett par branschtidningar. Dessutom prenumererar jag på Expo och funderar på att börja prenumerera på Dagens samhälle. Mitt största problem är att tiden inte riktigt räcker till för att läsa så mycket som jag skulle vilja
Radio är smidigt då man kan göra annat, t ex laga mat samtidigt, och då lyssnar jag mycket på P1. I nyhetsväg blir det främst Ekot, Ekonominyheterna, Gomorron världen och Studio ett, men de har många andra bra program. I det här sammanhanget kan jag särskilt tipsa om Medierna, ett program som granskar hur senaste veckans nyhetsrapportering sett ut. (Inte som i en sammanfattning av vad som hänt, utan de ger ett granskande perspektiv på själva rapporteringen om de stora händelserna.) Mycket bra program!