Man har vänner som delar olika nuhetsrapporterartiklar,intressant forskning osvOj, tack för alla svar! Inte de svar jag förväntade mig! Ja, vissa kanske, men inte alla. Hur kan man få vettiga nyheter på Facebook?? Har jag missat nåt?
Jag känner mest att jag tar in mer nyheter från Storbritannien just nu än från Sverige. Det stör mig för det borde verkligen inte vara så. Jag mailade själv in ett svar i en debatt i brittiska BBC som lästes upp live i radion (!!) och förbluffades; det handlade om källsortering av hushållsavfall - som ju numera är ganska självklart i Sverige men inte i England. Jag skrev också ett svar, som ignorerades, där man pratade om hur orimligt det var att pappor skulle få föräldraledigt; företagen kunde ju orimligtvis betala för denna "lyx". Att det tydligen var ok att betala för samma "lyx" när mammorna behövde (lite...) "ledigt" var visst en helt annan sak.
Så, jag förbluffas i de brittiska debatterna, men hittar inga liknande i svensk radio. Jag känner överhuvudtaget att debatter och inblandning är mer aktivt i England än här. Jag saknar radioprogram där folk ringer in, från alla håll, och öser ut sina åsikter hämningslöst.
Är man lite allmänbildad och källritisk så brukar det inte vara så svårt att lista ut om det är vettig information eller ej.