Var hittar ni era Nyheter?

Min huvudsakliga nyhetskälla är Ekot och Studio 1 i P1. Överlag är P1 min stora informationskälla gällande nyheter, kultur, natur och dokumentärer om övriga saker i livet. Läser inte längre dagstidningar, vare sig på nätet eller IRL. Eller jo, lokaltidningen läser jag när jag får tag i den hemma hos mamma och pappa.

Sen är mitt FB-flöde fyllt (den plats som finns kvar mellan allt hundrelaterat :D ) av intressanta vetenskapliga/naturvetenskapliga/feministiska/kulturella osv artiklar eftersom mina vänner i huvudsak är intresserade av sådan och villigt delar med sig av massa intressanta saker! Har man rätt vänner är FB en grym källa till kunskap och intressanta nyheter (från källkritiskt granskade sidor ;) ) blandat med filmer på söta minigrisar och glada ungar :D!

Min huvudsakliga nyhetskälla är Ekot och Studio 1 i P1. Överlag är P1 min stora informationskälla gällande nyheter, kultur, natur och dokumentärer om övriga saker i livet. Läser inte längre dagstidningar, vare sig på nätet eller IRL. Eller jo, lokaltidningen läser jag när jag får tag i den hemma hos mamma och pappa.

Sen är mitt FB-flöde fyllt (den plats som finns kvar mellan allt hundrelaterat :D ) av intressanta vetenskapliga/naturvetenskapliga/feministiska/kulturella osv artiklar eftersom mina vänner i huvudsak är intresserade av sådan och villigt delar med sig av massa intressanta saker! Har man rätt vänner är FB en grym källa till kunskap och intressanta nyheter (från källkritiskt granskade sidor ;) ) blandat med filmer på söta minigrisar och glada ungar :D!

Och har man fel vänner och förlitar sig på FB som huvudsaklig källa riskerar man att både bli en instängd tomte med kass koll och tro på tomten.

Jag är inte alldeles förvånad över vilka nick som inte tycker att en bredd i nyhetsurvalet är alls viktigt.

Och har man fel vänner och förlitar sig på FB som huvudsaklig källa riskerar man att både bli en instängd tomte med kass koll och tro på tomten.

Jag är inte alldeles förvånad över vilka nick som inte tycker att en bredd i nyhetsurvalet är alls viktigt.

Ja? Och nähä? Eller jag vet inte vad jag ska svara på det svaret du gett mitt citerade inlägg?

Alla nyheter filtreras. Av redaktioner, av journalister och samhällsdebattörer.

Det val man har är att välja typ och grad av filtrering. Den som bara läser det som delats på facebook gör en grov filtrering genom de vänner man har och de sidor man följer. Den filtreringen är dessutom i stor mån bestämd av facebook och google.

Jag följer ett antal tidningar och läser förstås bara en bråkdel av vad som skrivs. Jag filtrerar själv, och det är min modell.
Ja? Det förstår jag väl. Men varför skulle man inte kunna vara nöjd med en grov filtrering?

Ja? Det förstår jag väl. Men varför skulle man inte kunna vara nöjd med en grov filtrering?
Därför att man då är hänvisad till andras sortering och inte den egna.
Personligen håller jag med @sjoberga och @tanten om att man riskerar att bli inskränkt om man inte vidgar vyerna och funderar lite mer utanför den alldeles egna bestämda sfären.

Lite grand tyder det på en bristande nyfikenhet och det i sig gör att man blir mer av okritisk konsument än granskare av media. I en demokrati är det viktigt att vi har människor som kan reflektera och ifrågasätta sanningar. I en tid som nu med ett informationsflöde som ingen människa kan ta till sig under en livstid, så är det än mer angeläget att man sållar, ifrågasätter och förhåller sig kritisk.

Senast igår läste jag som hastigast om en fejknyhet angående Twitter som fick sådant genomslag att det påverkade börsen. Väldigt många människor delade nyheten och det blev en sanning.

Absolut kan man vara det.

Bara man litar på de som gör den filtreringen.
För egen del skulle jag inte vilja att en person som hade diametralt motsatta åsikter gjorde min filtrering.

En filtrering sker alltid utifrån värderingar. Delar jag inte värderingar med den som filtrerar blir det precis lika skevt som om jag helt delar värderingar med denne.

Jag funderar på de, flera, i tråden och även på andra håll som säger att de själva letar upp de nyheter och den information de är intresserade av eller tycker sig behöva.

Jag förstår ärligt talat inte hur det fungerar?

Om vi till exempel tar Syrien som exempel. Anledningen till att jag känner till något alls om läget där, är ju att en massa saker hände och händer, och massmedia tar upp det och jag lade märke till det. Jag kollar ju inte en massa länder regelbundet för att se om något har hänt, utan jag kollar ett antal nyhetskanaler, och får den vägen reda på att något har hänt. Jag vet inte när jag kollar, vad jag kommer att hitta. Det är ju en del av poängen.

För att inte säga att du faktiskt tror på tomten också!

Nej, mitt inlägg var allmänt oriktat och kommer inte att peka ut någon alls.
Jag har lite svårt att förstå hur ditt inlägg skulle vara oriktat när du skriver på det sättet. Du pekade ju direkt ut alla som skrivit specifika saker i tråden, även om du nu inte nämnde några vid namn.

Därför att man då är hänvisad till andras sortering och inte den egna.
Personligen håller jag med @sjoberga och @tanten om att man riskerar att bli inskränkt om man inte vidgar vyerna och funderar lite mer utanför den alldeles egna bestämda sfären.

Lite grand tyder det på en bristande nyfikenhet och det i sig gör att man blir mer av okritisk konsument än granskare av media. I en demokrati är det viktigt att vi har människor som kan reflektera och ifrågasätta sanningar. I en tid som nu med ett informationsflöde som ingen människa kan ta till sig under en livstid, så är det än mer angeläget att man sållar, ifrågasätter och förhåller sig kritisk.

Senast igår läste jag som hastigast om en fejknyhet angående Twitter som fick sådant genomslag att det påverkade börsen. Väldigt många människor delade nyheten och det blev en sanning.
Fast jag är inte så säker på att det finns något kausalt samband mellan att man främst tar till sig nyheter via sociala medier och att man är okritisk, inte kan reflektera eller ifrågasätta sanningar.
Jag kan till och med tänka mig att det finns gott om folk som läser en massa nyheter och ändå är rätt så oreflekterande.

Absolut kan man vara det.

Bara man litar på de som gör den filtreringen.
För egen del skulle jag inte vilja att en person som hade diametralt motsatta åsikter gjorde min filtrering.

En filtrering sker alltid utifrån värderingar. Delar jag inte värderingar med den som filtrerar blir det precis lika skevt som om jag helt delar värderingar med denne.
Tur då att jag får till mig saker via sociala medier av både nyhetssajterna själva och människor med både lika och olika värderingar. Och tänka sig, jag har en alldeles utmärkt reflektionsförmåga ändå.

Jag blir 45 år snart ochVET vad jag är resp. inte är intresserad av. Nu med nätet som informationskälla kan jag välja uppdateringar från de intresseområden jag har och slippa sådant jag inte är intresserad av, men som säkert många andra tycker är väldigt aktuellt och intressant. De flesta (alla??) massmedier som handhar information har facebooksidor man kan få flöde ifrån. Jag vill bara läsa det jag är intresserad av och jag vet vad det är.

Jag blir 45 år snart ochVET vad jag är resp. inte är intresserad av. Nu med nätet som informationskälla kan jag välja uppdateringar från de intresseområden jag har och slippa sådant jag inte är intresserad av, men som säkert många andra tycker är väldigt aktuellt och intressant. De flesta (alla??) massmedier som handhar information har facebooksidor man kan få flöde ifrån. Jag vill bara läsa det jag är intresserad av och jag vet vad det är.
Vidare lyssnar jag alltid på P1 där jag får en smärre dos av allmänna nyheter, så upptäcker jag ifall något utanför mitt vanliga upptagningsområde skulle intressera mig och kan då fördjupa mig i den informationen via nätet.

Sen får jag nyheter via min man som slukar så gott som de allra flesta nyhetssidor dagligen.

Senast ändrad av en moderator:
Jag har lite svårt att förstå hur ditt inlägg skulle vara oriktat när du skriver på det sättet. Du pekade ju direkt ut alla som skrivit specifika saker i tråden, även om du nu inte nämnde några vid namn.

Nej, jag har inte reflekterat över alla inlägg eller alla nick. Jag menar bara att jag har sett inlägg i den här tråden som korrelerar väl med vad vissa nick har skrivit i andra trådar, med avseende på att vara i sin egen bubbla och tro på tomten. Punkt.

Att endast söka nyheter i sociala medier, som är starkt filtrerade genom den gemenskap man har, tror jag är mycket kasst för egenskaperna allmänbildad, kunskaper om omvärlden och omvärldsintresse och mycket gynnande för egenskaper som tro på tomten, allehanda rykten, pseudovetenskap och att hamna i en bubbla. Att ha det som komplement, dvs kompletterande filter, är en annan sak.

Tur då att jag får till mig saker via sociala medier av både nyhetssajterna själva och människor med både lika och olika värderingar. Och tänka sig, jag har en alldeles utmärkt reflektionsförmåga ändå.
Det är bra att du är nöjd med din reflektionsförmåga. Faktum är att den skulle vara ännu bättre, om du varje dag tränade den genom att sköta din grovsållning av nyheter själv. Intellektet måste tränas på samma sätt som man tränar fysiskt. Nöjer man sig med promenader i sakta mak anpassar sig kroppen till det, nöjer man sig med färdigtuggad information från sitt Facebook-flöde anpassar sig hjärnan efter det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka