Var hitta barockkallblodstravare?

Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Efter mer funderande på det här tror jag det beror på den goda mineral- och vitamintillgången i bland annat Camargue. Hur selen-rikamarkerna där nere är vet jag inte, men kanske det har med något så enkelt att göra..?

Det viktiga är inte jämn tillförsel på energi och protein (även om det också kanske är viktigt), det viktiga är den jämna tillförseln på mineraler och vitaminer..?

Men visst har du rätt rikkan att med välfärd följer helt andra sjukdomar och hästarna börjar ju få dom med. Hundarna och katterna var dock först att följa oss :smirk:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jo det tänkte jag inte på innan. Enligt min Physiology of domestic animals är det vanligt med rubbningar i skelett-tillväxten på tamdjur. det som påverkar är främst calcium, fosfor och D-vitamin men också andra spårämnen (nämns magnesium).

Men slutsatsen; "Hereditary, physical and nutritional factors have been implicated in osteochondrosis, but the etiology remains obscure" (kortfattat, man utgår från att fysiska och näringsmässiga faktorer påverkar "lösa benbitar", men man är inte säker på vad som ligger bakom)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

En häst i balans kräver en natulig balans, och då krävs det att människan är i balans. Naturen själv inte alltid i balans, naturlig. :smirk:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det viktiga är inte stammen utan individen...;)
Dom flesta är avlade på styrka, smidighet och snabbhet, något som kan vara bra att ha i åtanke. Det är "racerbilar". Det är viktigt att leta tills man funnit en individ som passar ens egen personlighet eftersom dom är mycket känsliga och smarta överlag.
Stam mässigt så är dom allra flesta kallblodstravar ägarna medvetna om stam och kvalitet.

Tips: Ska du köpa en kallblodstravare, kalla då gärna hästen för kallblodstravare iställt för "Nordis". Du verkar mer seriös om du vet vad rasen heter. :bow:

Jag är fullt medveten om att det är individen som räknas och inte enbart stammen. Dock vet jag sen min tid inom travsporten då jag arbetade med vbltravare samt med hbl inom hoppsporten att förekomsten av lösabenbitar skulle kunna vara ärftligt betingat.. i komb med miljö bör väl tilläggas...
Även att vissa egenskaper kan nedärvas och inte endast beror på miljö..
Som sagt är helt ny här ute och det var mkt chilli i grytan... ber om ursäkt för att jag skrev nordis och inte kallblodstravare...
Men om det nu ska vara så finkänsligt så borde jag kanske speca ännu bättre och skriva nordsvensktravare istället för kallblodstravare så att det inte förväxlas med ex finnhästar?;)
/Mimmi
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Men om det nu ska vara så finkänsligt så borde jag kanske speca ännu bättre och skriva nordsvensktravare istället för kallblodstravare så att det inte förväxlas med ex finnhästar?;) /Mimmi

Jag förstår ditt resonemang, och det låter logiskt. Men rasen heter faktiskt kallblodstravare och inte nordsvensk travare. Jag vet dock inte när man ändrade detta, men har en liten aning om att det kan ha varit på 80-talet redan.
(Nordsvensken och kallblodstravaren har skilda stamböcker sedan mitten av 60-talet)

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jag förstår ditt resonemang, och det låter logiskt. Men rasen heter faktiskt kallblodstravare och inte nordsvensk travare. Jag vet dock inte när man ändrade detta, men har en liten aning om att det kan ha varit på 80-talet redan.
(Nordsvensken och kallblodstravaren har skilda stamböcker sedan mitten av 60-talet)

Immer

Mitt misstag!:bow:
Jag är inte finkänslig så för min del är det ingen fara... att man skiljer på bruksnordsvensken och travaren det är jag fullt medveten om.. Trodde dock att de fortfarande hette nordsvensktravare... Det är även vad som är mkt vanligt ute i annonserna...
Enda anledningen att jag berörde ämnet var för att det tydligen var känsligt!
Hade ingen aning om att det skulle bli disk om det..
Van vid hbl som egentligen är svenska varmblodiga hästar..ska man därefter dela upp dem... *pust* tänker då på alla importer! Som många vet så finns det många olika avelsförbund och då är det inte så känsligt!
Såg här att man skrev om kallblodstravare och deras stammar.. kände igen ngr hingstnamn... därför utgick jag ifrån att det var nordsvenska travare/ mig veterligen tillhör ovan nämnda hingstar den svenska och norska nordsvensken...
Pladder pladder... usch nu tvistade jag till tungan men jag tror nog att ni förstår vad jag menar!!:angel:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

:rofl: :rofl: :rofl:
hittade en sida som för kallblodstravarfolk nog är rätt välkänd... såg att inte bara jag som gammel hbls tant råkat använda "nordis" om kallblodstravaren!

Ber om ursäkt för detta och lovar använda det korrekta namnet!

Psst! Får tacka för att ni sa till så att folk inte tror att jag är helt tappad bakom en vagn!:)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

:rofl: :rofl: :rofl:
hittade en sida som för kallblodstravarfolk nog är rätt välkänd... såg att inte bara jag som gammel hbls tant råkat använda "nordis" om kallblodstravaren!

Nej, du är verkligen inte ensam om det ;)
Jag, som letat kallblodstravare nu i några månader, har lärt mej att "klicka" även på annonser om nordsvenskar. Varannan handlar om kallblodstravare trots att det står nordsvensk i rubriken, och många av dessa kallblodstravare är dessutom registrerade i "Föreningen Nordsvenska Hästen" enligt annonsören (detta är omöjligt).
Så inte ens ägarna till dessa fantastiska kallblodstravare vet vad det är de har i sitt stall/sin hage.:D

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Kallmencita eller Vintersaga?
Tufft att köpa en så stor häst med Atom Vinter i stammen, för han blev väl kasserad pga av hovbrosk eller lösa benbitar eller vad sjutton det var?

Om allt går som det är tänkt "landar" Kallmencita hemma hos mej imorgon kväll. :)

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Om allt går som det är tänkt "landar" Kallmencita hemma hos mej imorgon kväll. :)

Immer

Spännande med ny häst!! Vart fann du henne, på nätet eller via uppfödare?
Jag skulle gärna vilja ha ett sto runt 160... om det går att finna.. får räkna med att det tar ett tag att hitta rätt tjej!
Lycka till med din nya...bilder?
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Vi har just nu två kallblodstravere mor och dotter och dom är så totalt olika som två hästar kan vara, mamman är helt underbar att rida på och älskar att jobba men kan tyvärr pga en skada inte ridas ihop ordentligt. Men när hon var yngre så gick hon clear round i hoppning samma vecka som hon kvalade på travet. Allsidig häst!!

Dottern tycker att livet bara är till för att gå i hagen och äta mat!! bli körd är tråkigt bli riden är tråkigt att någon ska hålla på med henne är mest besvärligt!

Då vi har haft den här stostammen 5 led tillbaka och alla har varit väldigt olika så är det helt klart individen som är det viktiga inte stammen.

Men för att hitta en kallblodstravare till barock så hör med någon uppfödare. Även om dom inte har någon som passar just nu så har dom mycket kontakter
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Hm..
Jag tror att de flesta seriösa kallblodsuppfödarna, med genuin kunskap om stammar och avel inte är så hemskt glada åt att deras uppfödning blir "enbart"ridhäst.
Och faktiskt tror jag de bästa travarna även är de bästa ridhästarna, med undantag så klart.
De med positivt psyke, fina gångarter och harmonisk exteriör vill nog båda sidor ha.

Vår unghäststjärna fick problem då kroppen blev för tung för den långa ryggen och tekniken inte räckte till att bära upp det hela i löp.
Likväl är han svår att få stabil i formen och bära en ryttare då han gärna vill trycka ut underhalsen och vräka sig på bogarna.

Andra nordisen (vi kallar dom så itravkretsar oxå) har superfin exteriör enligt mitt ryttaröga, kvadratiskt och rund, med vinklat kors och helt okomplicerat rörelsemönster. Som stöpt i ridhästform. Och travar som en stjärna.

Så, om inte någon kommit över fina fd travare och satsar på avel riktat mot ryttare är detnog svårt att bara åka ut och välja den man gillar bäst hos uppfödarna över lag...

Såg föresten några vansinnigt vackra kallblodsföl häromveckan, ett par gulklimpar bland några andra vardagliga och lite trista. Men de lär hamna i ett travarstall innan de ev blir barockpållar.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det finns tok i varje buske! ;)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jag är seriös och har alltid intresserat mig för stam, och brinner för rasen som sådan, men jag har absolut inget imot att sälja hästar som ridhästar. Huvudsaken är ju att hästen får ett bra liv, som passar hästens personlighet och en ägare som behandlar den väl.
Jag vet att många hästar inte får ett harmoniskt liv på travet. Jag är dessutom inte ensam om dessa åsikter.
Det sker lyckligtvis förändringar. :)

;) :bow:


Likväl är han svår att få stabil i formen och bära en ryttare då han gärna vill trycka ut underhalsen och vräka sig på bogarna.
Hur lång utbildning har ni gett denna hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jag har haft ögonen på ett stort svart sto !!!
Hör av dig på PM för mer info, -om du är intresserad.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Han är riden i fyra 1/2 år parallellt med travträning. Vi har inte kommit framåt något vidare då han har svårt att hålla balans och form. Måste vara helt smidig och mjuk för att kunna vinkla bäckenet nog för att ta kontrollen över den långa ryggen och väldigt stora aktionen.

Var hos en duktig uppfödare o kollade på föl härom veckan. Oj vilka guldklimpar det fanns där. Alla var toppstammade men endast ett par tre var såna man vill ta med sig direkt och gömma bakom lagårn så ingen lägger beslag på dom före.

Den finaste lillhingsten har vi till vår lycka redan köpt en helsyster till Hon är utleasad till travträning men sedan får hon komma hem och kanske få en lika fin avkomma och bli ridhäst. :smirk: längtar

Jag skulle inte se någon annan möjlighet att få tag i en sånt exemplar av häst. Den här uppfödaren skulle i alla fall inte sälja en bra häst till någon som inte har stor chans att få dem till start och köra in pengar.
Tyvärr men kanske bra för den framtida aveln. Travet sållar ju ut svaga psyken och veka kroppar.:crazy:

Fast jag förstår de skickliga ryttare som vill satsa på ett fint kallblod och skulle göra fin reklam för rasen, och så inte får tag i en ostartad oförbrukad häst att rida på.:cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 185
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp