Var hitta barockkallblodstravare?

Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Jasså han är svensk, då gillar jag svenska kallblodstravare :idea: . Har sett stamtavlan men antog att han huvudsakligen var norsk när 6/8 släktingar tre generationer bakåt, då är alltså även svenska hästar väldigt norska :p

Föredrar de stora mer grovhuggna kallblodstravarna jämfört med de små med mjuka linjer, tycker de har en helt annan fysisk utstrålning :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Angående de norska ponnyerna så tänker jag mer på Elding och Troll Jahn, två matadorer som påverkat aveln mycket, och båda är små och lämnar ännu mindre avkommor ;) särskilt i kombination :D. Jag har träffat Elding-avkommor som inte varit högre än 135 cm, de har sett ut mer som russ eller kanske islänningar.

Treåringen jag har på gång har Elding som farfar, och hon är just nu 165 cm (bak, lägre fram) :D Morfar är Atom Vinter.

Immer
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Snabba snabba :banana:

Undrar var bjässe-kbltravarna *egentligen* kommer från?

Tränaren har ju en som är en bit över 170. De förekommer men är ju inte så vanliga, och verkar mer dyka upp som "crop outs" - ingen vet av någon i stammen som varit så stor.
Den hästen har en syrra som inte är högre än ponny-mått.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Slogum Björn är väl en av dom små killarna han oxå...?
Tycker själv att det är perfekt med en mankhöjd på 148! :D
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det finns dom som föder upp utan ambitioner om att avkomman måste gå på trav.

Jag tycker att det är lika viktigt att se på helheten som personligheten för att finna en individ som lämpar sig för den träning som man själv intresserar sig för. Jag skulle aldrig vilja ha någon annan ras och anpassar mig själv efter hästens förmåga, istället för att byta häst, om det är så att jag fastnat för personligheten och exteriören inte funkar för att förverkliga mina drömmar.

Tursamt nog finns stor variation inom rasen, inte bara mankhöjd, utan även stor skillnad rent exteriört. :love:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Treåringen jag har på gång har Elding som farfar, och hon är just nu 165 cm (bak, lägre fram) :D Morfar är Atom Vinter.

Immer

Kallmencita eller Vintersaga?
Tufft att köpa en så stor häst med Atom Vinter i stammen, för han blev väl kasserad pga av hovbrosk eller lösa benbitar eller vad sjutton det var?
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Tufft att köpa en så stor häst med Atom Vinter i stammen, för han blev väl kasserad pga av hovbrosk eller lösa benbitar eller vad sjutton det var?
Han har ju en godkänd avkomma i aveln, Slogum Björn.
Om man ser lite närmare på detta med hovbrosk så behöver det inte invalidisera hästen, så länge den tränas på ett sunt sätt.
Vilken av travarna som påvisat hovbrosk har tränats på ett harmoniskt och sunt sätt? :confused:
Det är för få undersökningar som kan bevisa att det bara beror på ärftlighet, undersökningarna talar inte om vad som kommer av slitage och ohälsa, menar jag.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Han har väl tre gdk avkommor i aveln, Prins Vinter, Sarpen och Slogum Björn. Sen är jag som sagt osäker på om det var pga hovbrosk eller lösa benbitar som gjorde att han själv kasserades,nästan så jag tror mer på lösa benbitar.
Angående hovbrosk så är det väl välkänt att Greivin hade det och lämnade en massa avkommor med det, dessutom så tas ju dessa hingstar ur avel/godkänns inte just pga av dessa fel pga att man tror att de nedärvs och blir avkomman stor så verkar ju faktiskt riskerna för detta höjas.:(

/Lissi (som lånar seeyaas namn)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Kan ha varit lösbenbit. Kommer inte ihåg.
Ids inte bry mig speceillt mycket om hovbrosk diskussionen heller, eftersom jag inte tränar hästen så tufft att den ska behöva lida ifall den skulle ha hovbrosk. :)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

"Nattfare" har hovbroskförgrening på höger fram & har hållt för travet.
Han är fortfarande otroligt fräsch för sin ålder trots många år på banan.

Det är nog lite efter individen vilka som "håller" & vilka som går "isönder" Men med rätt anpassad träning & lite tur så tror jag nog att även hovbrosk hästarna har någonting att hämta på travet. Men som ridhäst får man nog ha det i bakhuvudet att det är en broskhäst & tänka sig lite för vad man gör.

Benbitarna är kanske lite kluriga eftersom det är främst svårt att upptäcka dem samt förutse var dom kommer att "hamna" & ställa till med bekymmer. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Atom Vinter ble avkåret grunnet løse benbiter.

Var mye styr rundt dette i Norge! Han var jo en meget god hest!

Mvh Torill
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Ja det var det ja, var så jag tyckte att det kändes mer bekant.. Hur längesen var det som han avkårades?
Ja det var synd på den hästen men de avkommor som han hann lämna kom väl inte heller upp i den förväntade klassen?

/Lissi (som tjuvlånar vidare) :angel:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Citat från trav-vän:
"Lite hovbrosk har ingen dött av. Det är dom bästa hästarna som har det" :D
Det är ganska många av dom "bra" travarna har hovbrosk, mer eller mindre, tyvärr.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Ett spörsmål kvarstår:
Fick han lösa benbitar på grund av slitage och tuff träning/tävling?
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Intressant det här!
Jag har ett sto som har svensk mamma (lilla Märta) och norsk pappa (Fröyding) Fröyding tror jag är liten, har hört det någonstans. Resultatet blev min lilla dam som är 143 cm i mankhöjd. Samtidigt har hon mycket fina rörelser, men lätta, höga och korta. Hon är 3,5 år så hon lär väl inte växa så mycket till. (Är det någon som har en bild på Fröyding förresten?)

Sedan har jag min vallack (Vinn Pål) som är halvnorsk men med svenskt möderne (u Vina Blanka ue Vinnic) han i och för sig bara 152cm, men han är mycket kraftigare byggd. Jag lägger in två bilder för att jämföra:





Magdalena
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

frågar här för jag ser att du bor i Umeå:o , Är det Philosoph du menar? Vad heter den lilla systern till honom?
*Enbart nyfiken*
Magdalena
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det var nettopp det som gjorde at det ble mye oppstyr. Man kunne ikke bevise at det var pga arv. Mener å huske at det var på midten av 90 tallet. Jeg ble veldig lei meg (15 år eller så), for Atomen var min favoritt hest!!!

Men som noen andre sa, så var det kanskje like greit, ingen av avkommene hans har gjort det særlig bra....

Mvh Torill
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 185
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp