Var hitta barockkallblodstravare?

Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det är ganska många av dom "bra" travarna har hovbrosk, mer eller mindre
Fick han lösa benbitar på grund av slitage och tuff träning/tävling?
Så du menar att du tycker att det är okej att ha kvar dessa hingstarna i aveln för att det "kanske" inte är ärftligt??
Många unghästar har ju lösa benbitar, ha de då haft en hård "barndom" enligt din teori??
Jag tycker att det är bra att dessa hingstar plockas bort då jag tycker att man ska värna om rasens hälsa och hållbarhet!

//Lissi
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Tvärtom har väl dessa hästar med lösa benbitar haft en "för bra" barndom med för tidig belastning :)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Är det så?

De varmblodsuppfödare jag pratat med, som föder upp mycket hästar, säger att det där med lösa benbitar oftast kommer sej av dålig utfodring under växtperioden. Typ dålig utfodring första året - hästen skjuter iväg när den kommer på bete - och när den kommer in från betet skramlar det i lederna... Den som fodras väl växer jämnade.

Står om detta i min Fysiologi-bok, fast då angående stora hundar typ Grand Danois, som växer för mycket och för fort.

Både lösa benbitar och hovbroskförbening är man osäker på hur det ligger till med ärftligheten vad jag vet....
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Låter väl rätt troligt att det är så... Men likafullt så är jag ändå misstänksam på att åtminstone hovbroskförbening är ärftligt då Greivin lämnade en hel del med det.. Fast å andra sidan lämnade han rätt stora tunga hästar så det kan ju komma därifrån med men då blir det ju samtidigt ärftligt...?? Lösa benbitar har jag mindre koll på men har fått för mig att stora hästar är känsligare överlag så...:angel: Men om det nu inte finns nån tro på att det skulle vara äftligt varför kasseras då dessa hingstar??

//Lissi
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det är just därför som jag inte bryr mig särdeles mycket i hovbroskdiskussionen heller, för att jag har sett hästar som tränats så hårt att det inte går att utesluta att hästens hovbrosk försämrats på grund av underlaget och den ensidiga, tuffa, belasningen.
Sedan var det nån i Norge som inte blev kårad på grund av lös benbit. Det lustiga var ju att benbiten satt på ett sådant stället att jag lika gärna hade kunnat tro att det berodde på yttre trauma, inte något ärftligt.

Jag tycker själv att Slogum Björn är en liten läckerbit, så jag är glad att det blev några avkommor! ;)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Man värnar om rasens hållbarhet genom att utbilda hästägarna, så att:
-dom utfodrar sina hästar på ett sunt sätt.
- låter sin hästar få röra sig natruligt
- inte påför hästen en träning som skadar dess utveckling
- stärker den genetiskt svaga länken, håller hästen i balans.

Dessvärre så är dagens travträningen inte något som är positivt för hästens hälsa. Läsa dom veterinära anmärknignarna. :crazy:
Den dagen det kan bevisas att benbitar och hovbrosk enbart är ärftligt så är jag villig att ändra min uppfattning.
Hästen rår inte för om den har en genetisk svag länk, som gör att den har lättare att utveckla någon av dessa två problem (jag gissar att det är hästar födda med svag energi i njurens meridian).
Det är ägarnes ansvar att inte låta hästen utveckla detta.
Varför anpassas inte hästens liv efter dess rådande hälsa?

Jag ser ingen anledning att behöva tar bort alla hästar med dessa två problem, så länge människan tar hänsyn till rådande situation.

Du snackar om Greivin, och stora hästar.
Jag tror inte att det har så mycket med storlek att göra. Se på dom små, lätta norska hästarna...
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Man värnar om rasens hållbarhet genom att utbilda hästägarna, så att:
-dom utfodrar sina hästar på ett sunt sätt.
- låter sin hästar få röra sig natruligt
- inte påför hästen en träning som skadar dess utveckling
- stärker den genetiskt svaga länken, håller hästen i balans.
Ja det vore väl önskvärt men dock ganska omöjligt om vi ska vara realistisk...
Det är ägarnes ansvar att inte låta hästen utveckla detta.
Varför anpassas inte hästens liv efter dess rådande hälsa?
Så då menar du att man ska annonsera ut sitt föl med rubrikerna "Lämplig sällskapshäst" , "Lämplig till trav", "Blivande promenadhäst" eller "Med hållbar stam" ?

Jag ser ingen anledning att behöva tar bort alla hästar med dessa två problem, så länge människan tar hänsyn till rådande situation.
Jag känner nog att jag jämför detta lite med hundars armbågar och höfter, en hund med HD fel funkar säkert till viss del med men till vilken nytta ska man avla på det??
Du snackar om Greivin, och stora hästar.
Jag tror inte att det har så mycket med storlek att göra. Se på dom små, lätta norska hästarna...
Det jag har läst om hovbrosk är att det är vanligt hos stora tunga hästraser... Vad är det med de små lätta norska hästarna då??
Har enligt norsk veterinär fått höra att norskar tränar sina hästar väldigt hårt redan från 1-års ålder så att de har mycket skador är ju inte alls konstigt då de är allt annat än färdig vuxna vid hård träning.

//Lissi
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Ja det vore väl önskvärt men dock ganska omöjligt om vi ska vara realistisk...
Inte alls. :smirk: Utvecligen sker vare sig vi vill det eller inte. Se bara på hur medvetna folk har blivit om att hästen också behöver sjukgymnastik och behandlingar, uträknad foderstat m.m.
När människan kommer till det stadie där hon inser att det är lika viktigt att ta hand om sin egen kropp så väl som hästen och sedan inser att balansen handlar både yttre oc inre balans: tanke/kropp/själ, så kommer även synen på hästen att förändras.
Hästen är här för att lära oss allt detta.
:D Är man snäll och hälsosam mot sig själv så blir man det även mot alla andra. Är man kärleksfull mot sig själv så blir man det mot andra, även hästen. En häst som man älskar utsätter man inte för dumheter som leder till onödigt lidande.

Så då menar du att man ska annonsera ut sitt föl med rubrikerna "Lämplig sällskapshäst" , "Lämplig till trav", "Blivande promenadhäst" eller "Med hållbar stam" ?
Nej. Men kanske: Balanserad Kallblodstravare med optimala levnadsförhållanden säljes till medveten och ödmjuk människa.:angel:

Jag känner nog att jag jämför detta lite med hundars armbågar och höfter, en hund med HD fel funkar säkert till viss del med men till vilken nytta ska man avla på det??
Nu är det väl så att det är människan som avlat fram dessa HD hundar? (om jag minns korrekt så är) HD i grunden en svaghet i levern/gallblåsans meridian och nedärvs ifall valpen får LV/GB som sin genetiskt svaga länk.
MEN enligt bevis är detta något som går att "bota", så jag ser inte varför man ska göra så stort väsen av det. Varför inte istället se till att djuret får en balanserad tillvaro och hjälp med sina svagheter, så att den kan leva ett hälsosamt liv???

Vad är det med de små lätta norska hästarna då??
Har enligt norsk veterinär fått höra att norskar tränar sina hästar väldigt hårt redan från 1-års ålder så att de har mycket skador är ju inte alls konstigt då de är allt annat än färdig vuxna vid hård träning.
Det är precis som du säger. Dom tränas hårt och får men av detta, hovbrosk eller annat.:)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Stuteri Cavera (Christina Drangel) har kallblodstravarhingstar i sin avel och jag har svårt att tro att dom tänker sig att deras avkommor ska gå till trav? Men dom har nog nyss börjat med det så det finns säkert inga "ridfärdiga" avkommor än.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Fråga: Varför göra så stor affär av vad man ska ha hästen till?

Leta en individ som du gillar både fysiskt och mentalt. Leta gärna bland mindre uppfödare. Tala om att du gillar rasen och vill låta individen utvecklas och sedan få göra vad den trivs med. Det förstår alla. Alla vet att det bara är ett fåtal som kommer att funka på travet.
Fyll plånboken med pengar åk dit och bläddra upp slantarna. :)

Det har skett en ökning med (tror att det var) 24% i betäckning, så det kommer att finnas många avkommor att välja bland från och med nästa år.

Kom i håg att dom flesta vill sälja för att kunna betäcka igen.
:)
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Tack så hemskt mycket!!:bow: :bow:
Har länge letat efter bilder på honom. Han var trots allt inte liten, som jag trodde. Var min häst fått sin "dvärggen" ifrån kan man ju undra. :cool:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Hej, jag vet en jättefin nordsvensk som varit ridhäst under några år. Slutade på travet när han var fyra, tror jag.
Han är kvadratisk i formen och väldigt fin barocktyp, tycker jag.
Står i Hudiksvall.
Hällsätters hästcenter...=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Njea, jag vet inte jag.

Det känns som ett "väldfärdsproblem". Hur många camarguehästar finns det med lösa benbitar tex? ;) Där är näringstillförseln väldigt ojämn, men nästan "tvärtom" mot Sverige då det är torka på sommaren och vintern inte är lång alls. De växer dock långsamt och har "kort" men kompakt benstomme (se tex skenbenen som är korta).

Fodras de med mycket näring växer de mycket och ganska fort (Camarguer i Tyskland blir tex mycket högre än de från Camargue), skelettet hinner inte belastas jämnt och lugnt för att bli starkt utan det är dåligt med mineralinnehåll som då gör att när de sätts igång med hård belastning tidigt så spricker benbitar loss.

Om det verkligen är så vet jag inte, men det är EN av de teorier som finns och den som jag nog tror mest på.
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Hur många camarguehästar röntgas?

Varmbloden från de större stuterierna röntgas allihop, då ser man skillnader mellan de som varit jämnt fodrade och de som kom som spetor till betet. Övht är det rätt vanligt att man röntgar travhästarna för att se om de har något "skrammel", jag vet knappt någon ridhäst som röntgats förrän de börjat få problem - dvs redan är halta. Och alla med lösa benbitar blir ju inte halta!

Angående fodring så är det kanske intressant att tänka på att med en JÄMN utfodring växer de helt enkelt inte "för snabbt". Med jämn fodring så växer de jämnt, lite i taget. Men med jämn fodring så gäller alltså att man har balans i energi och protein - det blir problem om balansen tippar över åt energins håll - eftersom energin avgör tillväxttakten och proteinet är byggstenarna. Med för mycket energi i förhållande till protein kommer hästen växa, men utan byggstenarna.
(samma gäller egentligen balansen kalcium och fosfor)

Så även om man fodrar mycket, kan det ju bli fel :D

På bete är balansen mellan energi och protein typ "alltid" bra för en växande unghäst, men jag antar att den som vuxit dåligt på grund av dålig näringstillförsel under vinterhalvåret - får "panik" när den släpps på bete...?

Nå bara en tanke i alla fall! Det finns många teorier, men inga klara besked.
 
Senast ändrad:
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

De röntgas väl inte riktigt lika ofta som varmblodstravarna och halvbloden ;) Men de blir heller inte halta lika ofta. Vad det är som gör det är ju kanske flera saker sammantaget; långsam tillväxt (hos de uppfödda i Camargue), försiktig igångsättning, utegång dygnet runt, de är mer värdefulla då man är beroende av dom för sin överlevnad etc etc.

Tittar vi på en unghäst i stallet som har två ganska små föräldrar (varmblod och PRE, inga jättar utan under 160 cm båda två) så skjuter han mer i höjden ju mer de fodrar på honom (med både protein och energi), nu är han säkert 170 över baken. Gissningsvis är det ju inte hans gener (men det kan ju slå igenom sen tidigare) utan troligtvis är det fodringen som gjort att han skjutit iväg som han gjort. Med sin storlek så har han heller ingen kroppskontroll eller medvetenhet eftersom han växt så snabbt hela tiden (han är nu 2½). För hans del för att undvika belastningsskador så borde ju inte han ridas in förrän betydligt senare än Camarguehästarna eftersom de med sin långsamma tillväxt alltid har en tillpassning av strukturerna. Han som växer snabbt och mycket hela tiden, där hinner ju inte strukturerna anpassa sig riktigt lika bra.

Som vi människor som ju mer välfärd vi fått blivit längre och längre. Frågan är dock om skelettet är mer hållbart?
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Vilka underbara hästar ni har! Så underbart att kunna få läsa lite om era hästars stam etc... Har mkt kunskap om hblstammar men inte om nordisar och då vi har beslutat oss för att köpa nordisflicka så blir jag ju bara så glad att se att ni har så mkt kunskap!
Hoppas att jag kan få lite tips om stammar sen av er?
/"nyförälskad" Mimmi
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Det viktiga är inte stammen utan individen...;)
Dom flesta är avlade på styrka, smidighet och snabbhet, något som kan vara bra att ha i åtanke. Det är "racerbilar". Det är viktigt att leta tills man funnit en individ som passar ens egen personlighet eftersom dom är mycket känsliga och smarta överlag.
Stam mässigt så är dom allra flesta kallblodstravar ägarna medvetna om stam och kvalitet.

Tips: Ska du köpa en kallblodstravare, kalla då gärna hästen för kallblodstravare iställt för "Nordis". Du verkar mer seriös om du vet vad rasen heter. :bow:
 
Sv: Var hitta barockkallblodstravare?

Som vi människor som ju mer välfärd vi fått blivit längre och längre. Frågan är dock om skelettet är mer hållbart?
Vi har väl även blivit fetare, latare och fått fler sjukdomar...?
:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 185
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp