Var finns tävlingstermin?

Sv: Var finns tävlingstermin?

Ja, jag tycker också det låter bra med galoppfria grenar. Jag tror att fler "vågar" tävla då, om jag kan säga så. Alltså, att vara med i en lugn liten gren som inte behöver så mycket träning innan. Inte för att jag har något problem med galoppen, men det kan vara bra som en start, just för att det är lugnt och stillsamt och... "enkelt". :)

Tycker också att Trav o Skritt klasser är ypperliga för nybörjare och pröva på. Dessutom som tävlingsskolning för unghästen. Hade ridit henne för egen maskin i två veckor :)när vi var med på vär första trail, klubbnivå - skritt och trav. OBS hon var van vid Trail at halter som vi först genomförde.

Men inget emot att de skrivs in i regelboken om det nu skulle underlätta, Tex.

Jo självklart skulle det underlätta! Jag menar, man kan ju inte arrangera en tävling och hålla sig till reglerna bara när det passar, eller????cx
Är så det känns i westernvärlden tycker jag, och det får det att verka högst oseriöst....Tyvärr!

Är det någon som sett en dressyrtävling med enbart skritt och trav i programmet?

Jag menar, att kunna galoppera tillhör faktiskt de absoluta grunderna inom ridningen! Att kanske inte fixa att öppna en grind eller göra en sidepass må vara förlåtet, men nog bör man kunna rida alla tre gångarterna innan man ger sig ut och tävlar, eller???
Om man sen inte gör det bra eller väljer att avstå dem och få sämre poäng/nollar sig, det är liksom en annan femma.....

Fast visst kan W&T passa på en E-tävling men även där ska ju regelboken följas TILL PUNKT OCH PRICKA och då borde det finnas inskrivet och även kompletteras med lämpliga mönster.

Det är iallafall min åsikt.....

Om man nu ska dra allt så hårt så får väl man se till att klubbarna ordnar prova-på-tävlingar då så att man kan få ha sina egna påhittade klasser. Visst kan galopp vara simpelt, men för en unghäst som kommer till tävlingplasten för första gången är det kanske inte så lätt. Och att träna innan tävling på attt ha många hästar omkring sig är inte alltid så lätt om man bor ensam i skogen.

Varför inte se till att ha det som medlemarna vill ha istället för att vara en paragrafryttare?

Är det någon som sett en dressyrtävling med enbart skritt och trav i programmet?

Jag har tävlat ett par dressyrtävlingar med enbart skritt och trav.

Klubb/träningstävling för nybörjare och gröna hästar.
Det var ett bra sätt att få ridskoleryttarna som inte tävlat förut att komma ut och lära sig hur det gick till på ett enklare sätt och för de som hade hästar som inte var van vid att ha många hästar runt sig att börja vänja dem på en plats där det gick lite lugnare till.

Tycker skritt- och travklasser är bra att ha på e-nivå för att fler ska våga sig ut.

Jag har tävlat ett par dressyrtävlingar med enbart skritt och trav.

Klubb/träningstävling för nybörjare och gröna hästar.
Det var ett bra sätt att få ridskoleryttarna som inte tävlat förut att komma ut och lära sig hur det gick till på ett enklare sätt och för de som hade hästar som inte var van vid att ha många hästar runt sig att börja vänja dem på en plats där det gick lite lugnare till.

Tycker skritt- och travklasser är bra att ha på e-nivå för att fler ska våga sig ut.

Trevligt att det även förekommer inom klassiska världen. Instämmer i dina åsikter.

Ja men då handlar det om tävlingar som inte är reglerade i Tävlingsreglementet. Inom ridsporten har man ju den möjligheten att ordna egna tävlingar för sina medlemmar och den utnyttjas där oftare känner jag det.

Problemet iaf för min klubb är att få tag på domare till små provapå-tävlingar. Att hyra in en "riktig" domare kostar för mycket, och det är svårt att få någon annan att ställa upp, de som rider amerikanska raser törs inte av rädsla för att förlora sinb amatörstatus, och de flesta duktiga är ju där....

Alltså blir det då "vanliga" tävlingar och då är det regelboken som SKA gälla.

Jag var inte så insatt i hur de la upp sina tävlingar då, det var länge sedan och jag hade aldrig tävlat förut. Jag ville bara svara på din fråga att det fanns.

Jag hade fått för mig att E-tävlingar hade kommit till för att få ut fler nya på tävlingarna. Eller har jag missuppfattat det?
Varför kan det inte finnas skritt- och travklasser på den nivån då? Det hjälper ju att få nya ryttare som inte har licens eller medlemskap ännu att vilja prova på. Man kommer ut, får träffa andra som håller på med westernridning, hittar en klubb som man kan bli medlem i och kanske tycker att detta med att tävla var kul och vill fortsätta och börja tävla "på riktigt".

Som någon nämde tidigare så är westernridningen fortfarande liten i Sverige och har inte riktigt råd att missa en möjlighet att få fler medlemmar.

Jo men jag skriver ju att på E-nivå bör det finnas, men då bör det ju också stå i regelboken så att man kan följa den!:)

Problemet iaf för min klubb är att få tag på domare till små provapå-tävlingar. Att hyra in en "riktig" domare kostar för mycket, och det är svårt att få någon annan att ställa upp, de som rider amerikanska raser törs inte av rädsla för att förlora sinb amatörstatus, och de flesta duktiga är ju där....

Alltså blir det då "vanliga" tävlingar och då är det regelboken som SKA gälla.

Men varför skulle det vara mindre viktigt att ha en "riktig" domare på E-nivå/Prova På? Dessa ryttare är ju om något beroende av att få en korrekt och utförlig bedömning, och gärna få ett snack med domaren efter sin ritt. Nu har vi kanske tur att vi har en välmeriterad domare som ställer upp och dömmer även på E-nivå i vår klubb, och man får höra mycket positivt från ryttarna om att de får ett snack med domaren efter klassen och får höra vad de gjorde bra och dåligt.

Men jag håller med dig om att det vore en bra idé att reglerna för WoT-klasserna togs upp i regelboken, så kan vi följa den punkt till pricka och undvika ev. tjafs...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar