Var finns tävlingstermin?

Sv: Var finns tävlingstermin?

Nejdå, det finns många ridgrenar, de är presenterade på WRAS sida. Det är sk time events och boskapsgrenar som kräver veterinär. På E-tävling behöver du inte vara med i någon westernklubb.

WRAS brukar ha alla tävlingar med i sin termin, så förshoppningsvis borde den komma ut snart! Har ju tagit lite tid att få in info ang de övriga ländernas tävlingar om jag förstått det rätt så den preliminära listan har ju nyligen blivit klar.

Om alla länder skall vänta på varandra, tar det tid...

Senast ändrad av en moderator:

Tja det är rasförbunden som inväntats... Många väljer visst deras tävlingar i första hand

Nej, det finns inte bara trail på E-nivå, men det var trail och barrel race du frågade om! På E-nivå kan du tävla i de s.k. ridgrenarna: Trail, Pleasure, Western Riding, Western Horsemanship och Reining. Förutom ridgrenar finns det även Timed event och "kosseklasser", men dessa går inte på E-nivå.

Vad menar du med "egen påhittade" grenar i ditt svar till Texaz? Bara nyfiken var har du sett sådana?

Nej, jag har inte sett sånna men tänkte att på den nivån har man väl valmöjlighet att "hitta på" lite egna ridgrenar eller ändra de som finns, eftersom de inte måste följa reglerna så strikt kanske... :p

Ja, just för att jag inte visste vilka som fanns... Men nu vet jag ju! :)

Nej, jag har inte sett sånna men tänkte att på den nivån har man väl valmöjlighet att "hitta på" lite egna ridgrenar eller ändra de som finns, eftersom de inte måste följa reglerna så strikt kanske... :p

Som vår Pilsnerskritt då....:p

Nja grenarna är ju alltid grenarna om de ska följa regelboken. Man kan däremot ha tex skritt och trav variant.
Freestyle finns ju också men även då följer man ju en viss gren.

Lenitas Pilsnerskritt finns nog inte i nån regelbok:)

Fast egentligen frångår man ju regelboken om man har walk and trot grenar med.
Personligen tycker jag agentligen inte att de hör hemma i tävlingssammanhang. Kan man inte galoppera har man egentligen inget att göra på tävlingsbanan, alternativt att man får ta de minuspoängen!

Ska tillägga att jag själv tävlat utan att ha galopperna på plats, men då ska man heller inte komma annat än långst bak i listan!

Fast är det inte bra att vi fångar upp alla dessa "nybörjare" och får dem intresserade av westernridningen genom dessa förenklade klasser? Många trådar här på forumet vittnar ju om hur svårt det är för nybliva westernekipage att hitta tränare i sin närhet, eller andra westernekipage för den delen, och att åka på en Walk and Trot och kanske knyta lite nya kontakter kan nog ofta vara ett steg i rätt riktning.

Vår senaste tävling med Walk and Trot-klasser drog många starter, och flera nya medlemmar till vår klubb, så jag ser bara positivt på det.

Till TS:

En av orsakerna till att tävlingsterminen kommer ut så sent är väl också att många westernklubbar är beroende av att hyra anläggningen av andra ridklubbar, och kan därför inte skicka in sina tävlingsansökningar innan dessa ridklubbar fastställt sina egna tävlingsdatum. Så är det iallafall i vårat distrikt...

Fast egentligen frångår man ju regelboken om man har walk and trot grenar med.
Personligen tycker jag agentligen inte att de hör hemma i tävlingssammanhang. Kan man inte galoppera har man egentligen inget att göra på tävlingsbanan, alternativt att man får ta de minuspoängen!

Ska tillägga att jag själv tävlat utan att ha galopperna på plats, men då ska man heller inte komma annat än långst bak i listan!

Walk-Trot klasser är ypperliga för de som av olika orsaker inte kan eller vill galoppera sin häst på tävling.
De är också ett bra sätt att locka in nya männsikor till vår ridstil, något vi inte har råd att rynka på näsan åt med tanke på att fortfarande är en relativt liten del av ridsporten procentuellt i det här landet.

Jag tycker det är kalasbra att det finns "galoppfria" grenar.

Jag kan inte galoppera med någon häst. Inte på grund av hästen, han kan galoppera i de flesta situationer även om det är motvilligt, utan på grund av mina höfter. Efter bara några steg i galopp (ffa höger nuförtiden) låser de sig, jag blir stel och får väldigt ont i hela ryggen. Det enda som hjälper då är att genast sitta av och lägga sig på backen. Inte lämpligt på tävlingsbanan..
Jag tycker det är kul att komma ut och se världen lite, men det är inte kul att tävla och veta att man inte har skuggan av en chans att få en placering trots att hästen går perfekt, bara för att man har något fel på rygg/höfter som ingen läkare, kiropraktor, naprapat eller massör tycks hitta någon förklaring till.

Så nu hoppas jag att det kommer en lämplig walk-trotgren på trevligt låg nivå i närheten av mig till våren :D

Kanske det i såna fall snarare borde skrivas in W&T grenar i regelboken då?

Jag kommer ju från den vanliga ridningen och det är ju samma sak där, kan man inte galoppera så tävlar man inte, eller ja placerar sig sämre helt enkelt.

Ju bättre man rider, desto bättre går det! Annars skulle man ju faktiskt även kunna köra någon typ av Clear Round med rosett till alla godkända ekipage! Då kan man ju faktiskt kosta på sig att missa galoppen och istället plocka igen det i andra moment.:idea:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar