Var Får Hundägare Plats?

Sv: Var Får Hundägare Plats?

Kompisen böjde sig ner och röt till, morrade liksom, ungen började gråta och gick..

Det var det jag reagerade på...

Varför inte bara säga till? "Du får inte stå och dra i dörren när jag byter om"

Jag blir jätteglad om någon säger till min son om han råkar göra något som jag mot all förmodan inte ser...däremot kan man säga till i normal samtalston så att säga.

Inte är jag otrevlig och skrämmande mot en hund jag inte känner, skulle den mot all förmodan komma rusandes utan ägare i sikte skulle jag nog hålla hunden tills ägaren kommit och sedan tagit det med ägaren. Samma som att man får säga åt mig som förälder om sonen gör något dumt...

Sedan tycker jag att barn tolereras ganska lite också, tex när Hampus var ca 1 månad och jag skulle handla, mitt i kön började han skrika, inte kunde jag bara gå därifrån eller beställa hem hämtpizza tills han blev stor, endå hör man folk som tydligt hysshar ilsket eller fräser "få tyst på ungjäveln"....

Ensamstående föräldra kan dock vara utan val i sådana lägen.
En hund kan man lämna ensam hemma en stund.
Det kan man inte göra med ett litet barn.

Inte enbart riktat till inte_Ung:
Jag är inte ensamstående men min sambo jobbar oftast antingen 8-20 eller 10-21 och då måste jag åka och handla själv - ibland med bara en unge, den lilla som inte stör någon men ibland även med den trotsiga 3½ åringen.
Han är oftast hur snäll som helst men som tråring han är så kan han ibland få ett utbrott precis vid kassorna när han blir nekad glass och godis (som strategiskt placerats där....) och vad ska jag göra då? Smälla till han på käften eller, så han blir tyst? Han är ju en egen individ som bestämmer själv hur han beter sig. Jag kan ju inte heller släppa alla varor jag tagit och pipa från affären utan jag försöker få tyst på han så gott jag kan. Men enligt många här skulle jag lämna han själv hemma alternativt strunta i att handla då?

Jag har själv hund och är hundmänniska till 100% men att jämföra DJUR med BARN som ju är vår framtid är bara sååå absurt.
Tycker man inte om hundar eller barn så är det fine men acceptera att barn MÅSTE få ta plats, hur ska de annars lära sig att bete sig bland folk om man aldrig kan ta dem med sig.

Tilläggas kan att jag helst handlar utan barn, går snabbast så.... men ibland har man inget val....

Sambon var på jobbet och man måste ju faktiskt gå och handla osv.

Men måste man verkligen det just när sambon är på jobbet då?
Kan man inte göra det typ 1g/v när sambon tar hand om barnet alternativt att sambon gör det utan barn?

För så små barn finns det liksom inget pedagogiskt värde i att följa med och handla.

Det dumma är bara att många barn, och vissa hundar, syns och hörs mycket mycket mer än vuxna människor.

Det DUMMA??? Självklart låter barn och hundar mer än vuxna, det är ju helt självklart. Men du kanske höll käften dygnet runt när du var barn? annars hoppas jag att dina föräldrar inte tog med dig någonstans där du, ve oh fasa, kunde störa någon vuxen.

oj, ja, det känns som att vi bor på olika planeter. Häromkring får barnen springa fritt och cykla mitt i gatan och föräldrarna ser man inte röken av. Men om man tar med en hund till någon tillställning koller folk snett på en, som att man hade tagit med sej ett livsfarligt lejon, och dom gångerna folk faktiskt kommer fram har dom alltid åsikter om saker ... senast igår, när jag satt vid ica med en kompis och åt en glass.. kom det fram en gubbe som för det första inte visste vad en kooiker var, för att i nästa andetag tala om för mej att den där hunden minsann behövde jaga för att må bra. Que? :confused::crazy:

Självklart skriker man ju inte på föräldrarna.

Men måste man verkligen det just när sambon är på jobbet då?
Kan man inte göra det typ 1g/v när sambon tar hand om barnet alternativt att sambon gör det utan barn?

För så små barn finns det liksom inget pedagogiskt värde i att följa med och handla.

Nej, du!
Man ska inte behöva isolera sig för att man har en skrikande bebis.

Sen om någon stackare får höra lite skrik 2 minuter inne i affären struntar jag blankt i :angel:

senast igår, när jag satt vid ica med en kompis och åt en glass.. kom det fram en gubbe som för det första inte visste vad en kooiker var, för att i nästa andetag tala om för mej att den där hunden minsann behövde jaga för att må bra. Que?

Såna förståsigpåare träffar man på även med barn,tjuter barnet så kommer det ofta någon och säger "Men låt han göra som han vill" eller "Han är hungrig"...lite lika faktiskt.

Här finns det både ungar jag har lust att vrida om öronen på ett varv samt hundägare jag har lust att göra detsamma mot...jag tror ofta det är en liten grupp människor som gör så att många andra blir lidande, dvs att folk drar alla över samma kant dvs att Alla hundägare och hundar helt plötsligt anses repektlösa, och samma sak med föräldrar och barn bara för att många haft oturen att träffa på ansvarslösa hundägare och ansvarslösa föräldrar.

Kanske skulle nämnt att hon sa Ge dig, men ungefan lyssnade inte.
Så jag tycker hon röt till med all rätt.

Barn förstår inte innebörden av "Ge dig".
Utan man måste säga exakt vad den skall göra.
"Ge dig" kan ju betyda "Att Ge dig en sak".
Barn har inte referensen att förstå vad de gör som är fel.

Utan det måste man tala om.

"Sluta öppna dörren för den skall vara stängd."
Är vad man behöver säga.

Och att barnet blev ledset är ju lätt att förstå.
Barnet förstod ju inte vad som var fel.
Utan tyckte bara att tanten var läskig.

Däremot så ser jag inget fel i att att morra mot barnet så att det blir litet skrämt.
Att vara litet rädd för främmande människor är ganska så nyttigt.
Att få uppleva att det kan bli läskigt när man drar iväg på egna äventyr kan i vissa fall vara livsavgörande.

Det DUMMA??? Självklart låter barn och hundar mer än vuxna, det är ju helt självklart. Men du kanske höll käften dygnet runt när du var barn? annars hoppas jag att dina föräldrar inte tog med dig någonstans där du, ve oh fasa, kunde störa någon vuxen.

Jag va väldigt väluppfostrad när jag va liten.
Jag skrek inte och tiggde inte. :smirk:

Mina föräldrar lärde mig från början att det lönar sig att vara snäll.

Så nej, jag störde faktiskt inte folk runtomkring mig. ;)

Ja, det är dumt att barn ska tjuta överallt.
Kanske ska jag också börja gå runt och skrika överallt..

Däremot så ser jag inget fel i att att morra mot barnet så att det blir litet skrämt.
Att vara litet rädd för främmande människor är ganska så nyttigt.
Att få uppleva att det kan bli läskigt när man drar iväg på egna äventyr kan i vissa fall vara livsavgörande.

Det jag menar!
Då kanske den lärde sig en läxa..

Vissa barn förstår inte om man bara säger till dem.
Utan det krävs något annat.

.... min sambo jobbar oftast antingen 8-20 eller 10-21 och då måste jag åka och handla själv....

Men inte alla dagar i veckan då eller hur?
Ni kan ju handla en dag när han är ledig då.
Man måste liksom inte handla varje dag eller.....?????

Och så kan du ju välja en tid på dagen när inte butikerna är så fulla med folk.
Lunch-rusningen och tiden mellan 16.00-18.00 är ju dumma tider.

Jag va väldigt väluppfostrad när jag va liten.
Jag skrek inte och tiggde inte. :smirk:

Mina föräldrar lärde mig från början att det lönar sig att vara snäll.

Så nej, jag störde faktiskt inte folk runtomkring mig. ;)

Ja, det är dumt att barn ska tjuta överallt.
Kanske ska jag också börja gå runt och skrika överallt..

Fast normala barn beter sig ju precis så som du skriver att du gjorde när du var liten. Sedan finns det ju undantag - t ex barn med ADHD och liknande, eller bara väldigt ouppfostrade barn. Men de är nog, vill jag påstå, i minoritet.
Men i denna tråd låter det som att alla barn utan undantag beter sig illa bland folk.

Och jag kan tänka mig att även du haft en eller ett par trotsperioder i ditt liv då du var allt annat än snäll....

Nej självklart är inte alla barn huliganer!

Njae, min trotsperiod kom först när jag blev tonåring..
Jag va en ovanligt loj skitunge, kanske va jag drogad? :crazy::p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka