Var Får Hundägare Plats?

Sv: Var Får Hundägare Plats?

Om man nu inte ska ta med stökiga barn på affären...hur ska dom då kunna få en chans att få lära sig i hur man uppträder på en affär?

För att fortsätta på jämförelsen med hundar.

Är det ok för mig att släppa lös min hund bland folk så att jag kan träna på hur hon ska uppföra sig i folksamlingar?
Hon kommer troligtvis att springa fram för att hälsa och hoppa på folk, men jag menar, hur ska hon kunna lära sig om hon inte får träna...? "Omgivningen får faktiskt lov att ha lite förståelse för att unghundar inte vet hur man ska bete sig jämt."

Folk skulle ju bli skitförbannade ute om det hände...

Om ungarna inte kan uppföra sig i en affär får de inte följa med, liksom min hund inte får springa lös om hon inte kan hålla sig i styr.

Själv har jag större tolerans för lösspringande hundar än lösspringande småungar. Men i båda fallen borde husse/matte eller mamma/pappa ha sina små i sån ordning att det inte stör omgivningen allt för mycket. Lite får man stå ut med, alla har rätt att existera. Dessutom förstår jag inte hur föräldrar TÖRS låta småungarna springa hur som helst, vad som helst kan ju hända...?

Jag är inget vandrande övningsobjekt för småbarnsföräldrar när jag är och handlar i affären....

Senast ändrad:

Men i båda fallen borde husse/matte eller mamma/pappa ha sina små i sån ordning att det inte stör omgivningen allt för mycket.

Det finns en stor skillnad mellan hundar och barn.
Och den tål att upprepas med jämna mellanrum.

Ett barn blir med tiden en vuxen människa.
Som för allas skull måste kunna uppföra sig på egen hand i samhället.

En hund förblir alltid en hund och sina ägares ansvar.

WORD :bow:

:rofl:

Hundar är ok.

Blev så arg på en unga förra veckan. En ful unge va det, som kom och skulle ta mina kläder på stranden. Skrattade vrålfult och föräldrarna bara: Aaawww, titta vad han gööör :love:

:mad:
Om jag hade god lust att strypa dem alla? :devil:

:rofl::rofl:

Hahaha fan där va du rolig.. Känner igen såna knastar.. Min storasyster kan vara en sån.. Som jag haaaatar

*KL*

Har två st Cane Corso den ena snart två år å den andra 11 veckor...
När den stoora va valp så sprang "folk" fram å ville klappa, en tant for fram me sin hund så de skulle hälsa jag sa att de fick dom inte... hon svarde-GUD vilket tråkigt liv din hund måste ha!! VA!!! :eek:
När den stora ble stor (svart å stor) de e ingen som kommer å vill klappa han då minsann:devil: nu med valpen så d e de samma visa igen trots jag går med båda doggarna, men de e bara valpen dom vill klappa inte den stora, vuxna kommer me sina barn å ska klappa men jag säger att de inte får då blir de sura å går.... innan när jag bara hade den stora då gick folk över på andra sidan gatan för att "slippa" möta oss????

Ahh.. du snodde mitt inlägg.. skulle bara läsa igenom tråden sen tänkte jag skriva samma sak.. haha

Precis likadant har det varit för oss.. När valpen (Corso) va 10 veckor.. Gick kreti och pleti fram och "Guuuuuud så söt... :love:" och stack ner huvudet och "klappa klappa" utan lov.. frågade inte, sa inget... tittade inte ens på mig.

Nu idag om man råkar gå förbi någon som han lite snällt viftar svansen mot och sträcker fram sin lilla nos i förbi farten (fast han inte får) så är det 3-hopp-åt-sidan-ett -fram för personen vi passerat.. Och han har bara precis fyllt 5 månader..
Jä-la folk.. Han dög för 2 månader sedan :devil:

Det finns en stor skillnad mellan hundar och barn.
Och den tål att upprepas med jämna mellanrum.

Ett barn blir med tiden en vuxen människa.
Som för allas skull måste kunna uppföra sig på egen hand i samhället.

En hund förblir alltid en hund och sina ägares ansvar.

Ja ett barn blir med tiden vuxen men är inte det som barn, eller hur? Under den tiden är barnet och dess uppförande förälderns ansvar.

Javisst är det skillnad! Men likheten är att det är individer som inte själva kan ansvara för sitt eget beteende, saknar fullgott omdöme och förlitar sig på att dess vårdnadstagare tar hand om dem och visar rätt väg.
En likhet till, en bristfälligt uppfostrad unge och en bristfälligt uppfostrad hund är båda störande för sin omgivning.

Kl:
Jag måste säga att jag störs väldigt sällan av vare sig skrikande barn eller ouppfostrade hundar.

För övrigt så tycker jag att barn har rätt att vara på allmänna platser precis som alla andra och då får man stå ut med lite liv. Vem är det som bestämt att det ska vara så tyst hela tiden?

Du kan inte jämföra barn och hundar så dära. Jag vet inte hur du tränar din hund, jag skulle aldrig gå direkt pang på rödbetan. Jag arbetar mig fram mot målet steg för steg för att få hunden dit jag vill.

Släpper du lös fel hund i en folksamling kan det bli rent av livsfarlig. Ett barn vad kan det göra? Skrika så någon får huvudvärk?

Visst kan jag hålla med om att det är irriterande med ouppfostrade/bortskämda ungar (bor granne med sånna), men dom gör då mig ingen skada. Har en annan i grannhuset som har ouppfostrade hundar och dom är jag livrädd för. En av dom har attackerat andra hundar så blodvite uppstod....tänk om det är ett barn nästa gång, eller min lilla hund:eek:

Å andra sidan, vad är det som säger att man har rätt till att gå i en affär i lugn o ro?

Måste tillägga, däremot tycker jag man kan säga till det störande barnet som öppnar provrum mm. Ofta tar det mycket bättre än om föräldrarna själva säger till ...

Jag har själv inga barn men om min hund skulle springa fram till okända skulle jag blivit glad om de röt till mot hunden istället för att gulla med den ...

Jag har oftast inga problem med barn snarare deras föräldrar:cool:
Lite OT (sorry till TS)
Men de som mest av allt retar mig något kopiöst när jag e ute med hund/arna e att folk i samhället "kräver" av mig med stora hundar att jag ska ha en viss pli på dom( jag själv kräver ganska mkt av mina hundar när vi e ute bland folk) för att mina hundar inte ska bli kallade kamphundar, blodhundar ja, you name it!
Men jag kan inte räkna ggr då jag å hundarna har mött okopplade små hundar som gör osäkra utfall å skäller som besatta mot mig å hundarna, å ägarna bara skrattar, plockar upp lilla "fido" i famnen å säger -h*n e inte farlig... Nä de e möjligt men hur f*n hade folk reaferat om de va mina stora hundar som betedde sig så bland folk?????? Dom hade ju ring polisen!!!! De stör mig mer än barn å folk som inte kan hålla distansen till mig å mina djur när vi e ute....

Jag vet inte hur du tränar din hund, jag skulle aldrig gå direkt pang på rödbetan. Jag arbetar mig fram mot målet steg för steg för att få hunden dit jag vill.

Naturligtvis är det så jag tränar min hund och det jag menar är att man på precis samma sätt kan "träna" barn att uppföra sig affären.

Släpper du lös fel hund i en folksamling kan det bli rent av livsfarlig. Ett barn vad kan det göra? Skrika så någon får huvudvärk?

På vilket sätt kan det bli rent livsfarligt att släppa en hund lös i en folksamling? Menar du att den kan uppleva sig trängd och bitas? Kuta ut i trafiken och orsaka en trafikolycka?

En lösspringande unge kan orsaka precis samma olyckor.

Ja en hund kan skrämma hundrädda för övrigt.

(I mitt exempel använde jag min egen hund som inte är farlig bara riktigt dryg... :p Och jag släpper henne ändå aldrig lös i folksamlingar om inte alla närvarande godkänt det.)

Å andra sidan, vad är det som säger att man har rätt till att gå i en affär i lugn o ro?

Det är mycket man inte har rätt till. Men lite visad hänsyn för omgivningen är faktiskt allt jag ber om.

Ja, det är lite så att folk i allmänhet inte tycker att småhundar är lika "farliga" som stora hundar. Ofta har man sett småhundar på platser där man inte får ha med hund, och ingen klagar.

Sen tycker jag det är dags att sluta jämföra hundar med barn.
Tycker man inte barn: Håll er borta från "barnvänliga" platser (tips)!

Jag tycker barn ska få leka och stoja, helt enkelt få vara barn! Finns det något roligare än att titta på när barn leker och har roligt?

Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att hämma mitt barn genom att säja att min inte får stoja och busa i vattnet när vi är o badar t.ex.

Sen går han inte o tar folks kläder eller trampar och kissar på deras filtar, står inte heller o glor som verkar vara väldigt störande!

Ps, det gör inte mina hundar heller...:)

Kl:
Jag måste säga att jag störs väldigt sällan av vare sig skrikande barn eller ouppfostrade hundar.

För övrigt så tycker jag att barn har rätt att vara på allmänna platser precis som alla andra och då får man stå ut med lite liv. Vem är det som bestämt att det ska vara så tyst hela tiden?

Jag håller med! Visst kan jag störas av skrikande barn och ouppfostrade hundar, men det är ju mitt problem. Jag blir dock inte särskilt upprörd om det inte är orsakat av brister hos föräldern/hundägaren.

Sitter jag på tyst avdelning på tåg så blir jag dock upprörd om barn (eller vuxna) sitter och tjoar och tjimmar. Likaså om föräldrar eller hundägare inte verkar bry sig om hund/barn spottar eller kissar på mig eller ägnar sig åt annat otyg. Försöker föräldrarna/djurägarna att uppfostra sina småttingar så är tjoandet och tjimmandet betydligt mer acceptabelt. Både barn och hundar måste få öva sig för att kunna vara en fungerande del i samhället. Så länge föräldrarna/djurägarna är hänsynsfulla så måste vi medmänniskor finna oss i att vara försökskaniner, tycker jag (eller flytta till ödeskogen).

En likhet till, en bristfälligt uppfostrad unge och en bristfälligt uppfostrad hund är båda störande för sin omgivning.

Men en bristfälligt uppfostrad hund är död om 20 år.
Fram tills dess kan man hålla den borta från resten av världen.

En bristfälligt uppfostrad unge blir en bristfälligt uppfostrad vuxen om 20 år.
En vuxen som skall vara i samhället bland dig och mig utan att någon annan ser till att den uppför sig.

Ja. Och? Vad har det med saken att göra? Är det inte just därför vi bör uppfostra barnen så att de kan uppföra sig bland folk?

Jo det betyder att barn, de måste man acceptera att de får ta plats i samhället.
Så att de kan träna för vuxenlivet.

Hundar behöver inte träna för något vuxenliv.

Hur mycket plats ska barn få ta?

Jag tycker likaväl man kan fostra barn till att uppföra sig i ung ålder.
Klart det kan busas, men då ska man inte klaga på tonåringar som busar på sitt sett heller. Alla har rätt till det.

Däremot att springa runt, klänga, skrika, tjuta.. Nej Tack.

Hundar behöver också fostras till att uppföra sig bland folk, även om de inte lever lika länge.

Kan någon förklara för mig hur en ouppfostrad unge är?

Skrattar högt och skriker och stojar när dom leker? Eller springer och busar?
Tittar nyfiket på hur andra vuxna beter sig?

Det kallar inte jag ouppfostrad, det kallar jag ett normalt barn!

Och det får man göra hur mycket man vill, på en lekplats.

Men inte i tex en matbutik eller på tåget.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka