Var Får Hundägare Plats?

Sv: Var Får Hundägare Plats?

Var sak har sin plats. Självklart!

Men att sitta o sura för att barn leker o stojar på en badplats eller park.... Gå någon annanstans!

Det gör jag inte.

Men skulle de störa mig, vara för nära mig och klänga.
Då säger jag ifrån. :mad:

Och barn har inte mer företräde än andra människor, så det så.

Jo det betyder att barn, de måste man acceptera att de får ta plats i samhället.
Så att de kan träna för vuxenlivet.

Hundar behöver inte träna för något vuxenliv.

Så jag ska acceptera att ungar springer ut och in i provhytten, skriker i tysta vagnar på tåget, kletar ner mina kläder med kladdiga händer, ligger på golvet och tjuter framför godishyllan och står på rad och glor in genom mina fönster m.m. för att de tränar för vuxenlivet?

Vad tränar de på då....
Är det inte förälderns uppgift att träna bort sådan beteende så att det blir folk av dem?

Nej hunden måste jag hålla koll på hela livet, en liten unge blir klokare med åren.

Jag är inte den som morrar åt barn och jag står ut med en hel del. Dvs jag retar mig kanske på saker men väljer att inte säga något. Jag förstår att det är övermäktigt att vara förälder ibland.
Men det retar mig när föräldrar då anser att detta är helt normalt och inte väljer att göra något åt det, då anser jag att de visar brist på hänsyn för sin omgivning.

Kanske tycker jag annorlunda om jag någon dag väljer att skaffa barn. Återstå att se. Eller inte.

Men du, jag börjar att undra om unte du har barnfobi.
Kan det vara så?

Det där med "glor" är litet väl känsligt.

Var sak har sin plats. Självklart!

Men att sitta o sura för att barn leker o stojar på en badplats eller park.... Gå någon annanstans!

Det är inte badplatser och lekparker vi pratar om. Där får de stoja så mycket de vill. Vi pratar mataffärer, provhytter, tysta vagnar på tåg. Skillnad enligt mig.

Jag undrar faktiskt var ni brukar vistas för jag har då aldrig råkat ut för det beteendet hos barn som du och vissa andra pratar om. Och jag kan säga att jag inte var särskilt förtjust i barn innan jag skaffade egna men ändå upplevde jag det aldrig som att jag blev så himla störd som ni verkar bli.

Jag undrar precis som Inte_ung ifall det är barnfobi inblandat i det här....

Jag undrar faktiskt var ni brukar vistas för jag har då aldrig råkat ut för det beteendet hos barn som du och vissa andra pratar om. Och jag kan säga att jag inte var särskilt förtjust i barn innan jag skaffade egna men ändå upplevde jag det aldrig som att jag blev så himla störd som ni verkar bli.

Jag undrar precis som Inte_ung ifall det är barnfobi inblandat i det här....

Jag börjar också vart alla dessa hemska barn är, för jag träffar inte på några allt för ofta!

Lika lite som jag träffar på hemska hundar!

Var jag vistas?

Jag åker ofta tåg då jag inte har körkort. Där är det alltid någon unge som härjar och eftersom jag har hunden med mig dras de alla till henne...

De som glor har jag utanför min balkong, ofta 5-6st ungar och en mormor som står bakom ler lite sött åt rackarungarna som tappar på rutorna för att locka på mina katter... (bor i en etta på bv med två fönster utåt samma håll)

Äta/fika ute är trevligt, ibland...

I provhytterna har jag hittat ungar som ligger på golvet och fnittrandes kikar in vid flera tillfällen.

För att vi inte gillar stökiga ungar så har vi inte fobier... :smirk: Isf skulle jag väl skrika av skräck och springa när jag såg en knodd.

Vill tillägga att min irritation inte är riktad mot barnet, utan mot föräldern som står bredvid utan att göra något eller ens be om ursäkt...

Är uppvuxen i stor släkt och barnpassat cirkus 35 ungar i diverse åldrar. Jag gillar barn och kommer bra överens med dem. Däremot har jag när jag rör mig ute ett ganska stark känsla för min personliga sfär. Oavsett vem som kommer för nära...
Planerar körkortsutbildning samt flytt ut på landet då jag tröttnat på att bo i en myrstack.

Senast ändrad:

Angånde att jag inte har erfarenhet av barn eftersom att jag inte har egna... Men det gills väl inte. Antar att det enbart är egna barn som räknas som erfarnehet ö h t.

*Knapplån*
Det handlade ju från början om hundar men i alla fall.

Jag har inte läst hela tråden men jag kan inte hur man inte kan handla med sina barn och få dom att uppföra sig.Jag har fyra barn mellan 6 och 13 år och jag har inga problem att gå själv med dom på stan eller i affärer.Och har aldrig haft heller..De tjatar inte,skriker inte,vrålar inte,far inte omkring eller sånt.De går hos mig och vi handlar och sen åker vi hem.Konstigare är det inte.

Den yngsta tjatade om godis vid kassan en gång och resultaten blev att jag sonika bar ut barnen genom kassan,satte henne på bänken utanför och talade bestämt om för henne att Nej det blev inget och så var det med den saken.Gick sen tillbaka och betalade för varorna och hon har aldrig tjatat i en affär igen efter det.Hon var nog tre då för den delen.

Det har det INTE varit på mina arbetsplatser.
Och det är det väldigt sällan i bussarna som jag kör heller.
De enda som låter illa och skriker på bussarna är ungdomar mellan 15-19.
Andra passagerare inklusive hundar är nästan alltid tysta och snälla.
Ett eller annat barn kan bli litet ledset eller slå sig, men då så tröstar föräldrarna detta snabbt.
Så de skriken brukar bli mycket korta.
Jag har lika svårt att klara av barnskrik som hundskall, så jag hör det definitivt.

Jag åker kollektivtrafik nästintill varje dag och några gånger i veckan hör jag skrikande barn, oftast i 3-4 års åldern.
De få gånger jag hört en hund som skällt ett par gånger har jag noterat att några ger hundägaren onda ögat medan det mest brukar suckas lite åt barnen eller så tittar de åt ett annat håll.

Men ofta ser jag också att det gullas mer med hundar från omgivningen än barnen får uppmärksamhet från okända. Hundar verkar märkligt nog väcka mångas känslor, både irritation för dem som är lagda åt det hållet, eller ömhet från andra.

Senast ändrad:

Hundar verkar märkligt nog väcka mångas känslor, både irritation för dem som är lagda åt det hållet, eller ömhet från andra.

Så sant som det är sagt... :bow:

Lånar..

Detta med diskussion med barn och hundar förstår inte jag riktigt. Visst kan båda störa, men inte orkar jag bry mig om jag inte blir stört vareviga dag.
Är jag och handlar, så visst skulle jag bli irriterad om en unge skulle öppna dörren när jag provar kläder. Men jag går ju inte och irriterar mig på det.
Jag blir irriterad just då, sen släpper jag det.
Skriker en unge i affären, ja jag kan väl tänka att jösses vad den där ungen skriker, sen skulle jag fortsätta handla.
Jag kan iofs säga vad jag hade gjort, jag hade ställt kundvagnen och lyft upp ungen och gått ut därifrån. Just för visa att så där gör man inte. Jag fattar inte de som orkar ha det så varje gång de handlar.
SEn förstår jag mig inte på föräldrar som tex hotar. Att sköter du inte dig nu, så får du inga julklappar. Ska man "hota" då ska man väl hota med sånt man kan hålla. För vilken köper inte julklapp till sina barn..

Ja, likadant med hundar. Nu förstår inte de hot. Men inte sjutton låter jag de skälla i tid och otid. Lite skall när de leker, när någon kommer hit mm. Det är ok till en viss gräns, men håller de på dagarna i ändå får man ju göra något åt problemet.
Jag antar att både föräldrar och hundägare gör så gott de kan.
Sen kanske det är värre i storstäder, vad vet jag...?!

Som jag skrivit tidigare så upplever jag ganska ofta skrikande barn och mer sällan skällande hundar. Kanske är det just det som får folk att bli så irriterade om de stöter på en skällande hund, för att det är så ovanligt menar jag.
Hur som helst brukar jag inte irritera mig någon längre stund på varken barn eller hundar utan på föräldrar och hundägare.

Knapplån.

Jag har 2 st barnälskande, människoälskande och snälla hundar. Dom är relativt små också, 20 respektive 30 kg ungefär. Men, eftersom dom är livsfarliga kamphundar, så håller sig folk borta för det mesta. Hundmänniskor brukar vilja hälsa, då dom ser hur glada mina blir om någon ens bara tittar på dom, och vissa mammor brukar komma fram med sina barnvagnar och fråga om barnet får titta lite närmre på vovven. Är det små barn brukar jag enkelt förklara att den ena är lite vild, så man får hälsa försiktigt och inte vara för nära.

Alla föräldrar har respekterat det hittills, men det kanske är för att jag har den rasen jag har också. En Golden, exempelvis, är ju född snäll och älskar ALLA barn. Tydligen..

Har heller aldrig råkat ut för någon som blivit sur i köer, på bussen eller annat. Båda mina är väluppfostrade, men den yngsta vill väldigt gärna hälsa på människor om han får. Jag håller honom alltid nära mig, och folk håller avstånd alternativt tycker att det är kul att ha honom nära sig och hälsar. Ser jag att någon drar sig undan litegrann, så tar jag undan hundarna. Skulle personen ifråga klaga ändå, skulle den få en utskällning och det syns nog på mig, för ingen har någonsin försökt.

Jag tar hänsyn till andra när jag har hundarna med mig, och räknar med att få hänsyn tillbaka. Annars blir jag sur.
Precis som att jag tar hänsyn när jag är ute med barnvagnen, och räknar kallt med att andra med barnvagn ska ta hänsyn till mig. Gör dom inte det så hjälper då inte jag till för att underlätta för dom.

Och tyvärr vågar ingen säga till dem .....

Jodå.
Jag gör.

Jag har ju vissa maktmetoder eftersom jag kör bussen.
Stanna t.ex. är inte populärt.
Eller vägra att öppna framdörren när de vill gå av där.
Utgång är liksom bak.
Men om där är trångt så missar de sitt tåg.
Och uppför de sig inte så förblir framdörren stängd.
För där framme sitter jag och där vill jag inte ha några stökiga passagerare.
De får vackert sitta allra längst bak i bussen.

I dag så var det ett gammalt fyllo som var mest störande.
Alla andra var snälla.

Sen skäller ju vissa hundar mer eller mindre

:angel:

Jag är glad att även min hund som skallar lättare har en väldigt hög skalltröskel. Hon okynnesskäller aldrig, men det låter ju om någon ringer på dörren etc. (Man kan även ge henne ett STORT gossedjur och då låter det mer *boff gurgel boff* för släppa gossedjuret gör hon ALDRIG) Min granne har skaffat svensk lapphund ;)

Här är det två (oftast bara en) schnuzrar som skäller och blandisen ibland. De andra skäller aldrig/sällan :angel:
Jo, om inte den ena råkar hamna utanför grinden när jag håller på och gör iordning deras mat, då hör man små små moff lite då och då så hon inte glöms bort ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka