Var Får Hundägare Plats?

Sv: Var Får Hundägare Plats?

Självbevarseldrift så att man inte råkar svälta ihjäl... Du vet väl att man kan dö av svält om man inte har ätit på en kvart eller så...

Jodå.
Jag gör.

Jag har ju vissa maktmetoder eftersom jag kör bussen.
Stanna t.ex. är inte populärt.
Eller vägra att öppna framdörren när de vill gå av där.
Utgång är liksom bak.
Men om där är trångt så missar de sitt tåg.
Och uppför de sig inte så förblir framdörren stängd.
För där framme sitter jag och där vill jag inte ha några stökiga passagerare.
De får vackert sitta allra längst bak i bussen.

I dag så var det ett gammalt fyllo som var mest störande.
Alla andra var snälla.

:bow:
Jag önskar att du kunde köra min buss ut till stallet.

Det kan ju vara så att personerna bakom dig var hundrädda och enligt dom kanske du inte borde stå i glasskön med en hund, den kunde du bundit vid något träd eller lämnat hemma. Jag respekterar dessa människor och binder hellre min hund en bit bort än att ställa mig i en trång kö, eller så lämnar jag den helt enkelt hemma.

Och att jämföra barn och hundar tycker jag inte alls är samma sak. Nu har inte jag barn själv men har en hund.

Ett barn lämnar man inte kvar hemma vilket man faktiskt kan göra med en hund. En hund har man koppel på, vilket man inte har med barn. Detta är vad jag tycker och jag tycker att man kan säga till en person som har med sin hund på vissa ställen vilket jag inte tycker att man kan göra med de som har med sig sina barn.

//Diana

kl

men hur LÄNGE är ni i affärerna egentligen? Går ni efter barnfamiljerna för att bli så störda som möjligt? Kan inte erinra mig ett enda tillfälle när ngt barn stört mig i en affär? Lite ljud är väl ingen större fara? Nästan alla affärer är ju gigantiska idag? De små är man ju klar i på några minuter så det är ju lugnt? Min enda tanke om jag hör ser ngt bråkigt barn är möjligtvis, stackars mamma/pappa.

Illa om de öppnar provhytter där skulle jag bli arg och säga till dem.

Irriterad och störd skulle jag däremot bli om jag valt att boka "tyst" kupe på tåg och det satt barn och grät och skrek där.

Hundar stör mig inte heller i ngn större utsträckning MEN jag kan lätt komma på fler tillfällen när jag irriterat mig på dålig hundhållning än dålig barn"hållning" och då har jag ändå rätt generös inställning till vad som är OK med hund...

Det hade faktiskt jag när jag var liten och mina föräldrar var ute och gick med mig. Det var en sele som hade ett slags handtag där bak. Jag var väldigt snabb i vändningarna och de var lite rädda att jag skulle råka ut för något. Jag har faktiskt ett gammalt kort på det hemma och det ser riktigt gulligt ut :D.

*lite allmänt*

Jag är inte överdrivet förtjust i barn (ni vet egna barn och andras ungar) men jag har väldigt hög tröskel när det kommer till barn, djur och människor i största allmänhet.

Att barn skriker, smutsar ner och springer runt hör liksom till livet. Att en liten 6 månaders knodd skriker på tåget är jobbigt men sånt är livet. Däremot när en 6 år gammal flicka började skrika allt vad hon orkade när jag åkte tåg är en annan sak. Att skrika "jag hatar dig mamma", "jag vill ha glass", "du är så jättekorkad" osv en längre stund gör så att till och med jag tröttnar och säger "Nu unga dam får du faktiskt vara lite tystare. Det finns andra människor än du här på tåget och vi har ingen lust att höra på ditt gnäll".

Att "lösa" barn och lösa hundar springer fram till mig stör mig inte heller. Det är svårt att ha 100% pli på barn och hundar hela tiden.

När mina brorsöner är hemma hos mig och råkar välta sitt saftglas så rycker jag bara på axlarna, det är lätt hänt att barn råkar välta sitt glas. När de däremot med flit häller ut saften på golvet är det en annan sak.

Att grannarna har en fest en lördakväll då och då och det låter om festen stör mig inte heller. Har de fest varje fredag och lördagkväll och för ett herrans liv så stör det mig däremot.

Vad jag försöker få fram är att alla behöver få ta plats ibland. Vissa behöver mer plats i livet än andra som tex barn, hundar och liknade. Det jobbiga blir när någon kräver plats, det är då det kan gå överstyr. Som förälder/hundägare är det då viktigt att man går in och lär barnet/hunden hur mycket plast man kan ta och att man faktiskt inte kan kräva att få plats. Att man måste visa hänsyn till andra människor.

Ett spädbarn och en hundvalp behöver mycket plats medan en 6 årigt barn och en 2 årig hund inte längre har samma platsbehov även om de i många fall tycker att de skall ha det. Det är just det som förälder/hundägare måste kunna styra upp.

Sen när det gäller att säga till ett barn/hund.
Jag tycker att man skall ta i så mycket det behövs för att få fram budskapet (obs nu menar jag ingen misshandel alltså). Krävs det att "skrämma" barnet för att få det att sluta öppna dörren till omklädningsrumet så är det okej. Precis på samma sätt som det är okej att ryta till min hund om han hoppar på någon. Skulle hunden nu bli rädd så är det okej. Förhoppningsvis så gör han inte om det.

Mvh

Tora

Knapplån

Var på coop förut med föräldrarna, är några år sedan nu.
Med i bilen var våran stoora långhåriga schäfer som vi hade då.
Jag satt kvar med hunden när föräldrarna handlade och hade fönstret lite nervevat. Rätt som det är kommer det fram en mamma med två småbarn. Tränger sig in mellan bilarna med barnvagn och allt, lyfter upp ena ungen och säger åt honom att stoppa in handen och klappa hunden! :eek: Nu hade hunden en enorm vaktinstinkt så han tog ju det som hot såklart (ingen fick peta på husses bil) så han
både morrade, reste ragg och visade tänderna till slut. Sade åt mamman flera flera gånger men hon ville minsann att barnen skulle hälsa på hunden.:crazy: Hunden tyckte dessutom inte om barn (mest killar då) vilket jag talade om för mamman. Men det kopplade ändå inte.

Hade fullt sjå att hålla honom tillbaka för han
skulle ju bara ha bort dem från bilen. Normalt att säga åt ungen att klappa en vilt främmande hund sådär. Som sitter i en bil MED ägaren i
och dessutom morrar.

Ang skällande hundar så kan det vara nog så störande.
Alla fall när man är någonstans en längre tid och det är en hund som skäller hela tiden.

Är hos föräldrarna nu och deras hund skälelr på ALLT ALLT ALLT!
Hela tiden! Och han skäller högt. Det är grymt störande. Inte går det att få tyst på honom heller. (uppfostra vad är det?:cool:)
Det mest störande är dock att ingen gör nåt för att han ska knipa igen heller *suck*.
Jo gapar på honom då och då vilket såklart inte hjälper.:cool:

Alltså jag måste säga att jag har aldrig blivit sämre bemött som hundägare.

Alla är snarare väldigt positiva till hunden.
Det är inga problem med att åka buss, brukar tom ibland vara folk som säger "du får gärna sätta dig här om du vill" när jag kommer med hunden och sedan får man ett trevligt samtal om hundar under den annars tråkiga bussresan. Står man på tåg/bussstationer så kommer alltid värden fram och lotsar en rätt.

Folk som vill hälsa frågar alltid först och står man och väntar på något så tar folk mer hänsyn än de egentligen måste. Tex häromdagen då jag skulle gå och ta ut pengar, bankomaten är innanför ett par glasdörrar så jag binder hunden utanför, får gå före i kön för att hunden inte ska behöva sitta och frysa ensam där ute :p

Nu har jag dock en liten smidig hund som är väluppfostrad.

Kan faktiskt förstå att endel icke hundägare kan vara avogt inställda till hundar. När jag sist åkte tåg från Luleå ner hit till Umeå så satt jag såklart med Uno i kupen där det var djurtillåtet. I kupen sitter det även 3 stora hundar (vorster samt huskeymixar) och fyfarao vad jobbigt det var. Ena huskeymixen ylade högt nästan konstant samt inte kunde sitta stilla. Vid mitt bord sitter de andra två hundarna, även de låter (dock inte lika mycket) och deras två ägare låter de leka och brottas under bordet konstant, skitjobbigt det är ju inte precis rymligt :crazy:
Var nära på att säga till de men orkade inte ha en diskussion och kanske osämja med folk jag måste sitta bredvid i många timmar till. Kunde i alla fall konstatera nöjt att min unga lilla fjanthund var den enda som lydde "ligg still" och "tyst" :D

Senast ändrad:

knapplån

Ibland blir jag väldigt förvånad över hur mycket människor tycker om allting!?

Hur orkar man gå runt och irritera sig på barn som blir ledsna i affären, hundar som råkar sträcka fram nosen försiktigt, barn som röjer runt på stan eller hundar som viftar på svansen?

Visst kan det väl vara lite tufft om man sitter på en buss en lång stund brevid ett barn som bara skriker, men därifrån till att tycka att barn är äckliga?

Jag har inga barn, men har 3 hundar.

Jag tycker att det är obehagligt om ett barn kommer nära och stirrar på mig - men det är ju mitt problem. Ett 4-årigt barn är väl inte ouppfostrat för att det tittar på mig, även om jag inte gillar det?

En hund är inte ouppfostrad för att den står i en kö och ser glad ut, även om människan bakom tycker det. Det är ju den personens problem, antagligen är han eller hon rädd och kanske skulle behöva ta itu med det på annat sätt än att skälla ut hundägaren.

Jag har bara varit med om att ett barn har öppnat min provhytt en gång - mamman kom och bad så hemskt mycket om ursäkt.
Händer det verkligen så ofta att barn stoppar in öronen i provhyttar?

Häromdagen blev jag däremot lite trött på en unge.
Jag satt i bilen medans mamma var inne på apoteket.
Hade valpen med mig i bilen, och helt plötsligt kommer en kille på typ 8 år, hoppar fram mot fönsterrutan och dunkar händerna på.
Valpen blev skiträdd, reste ragg, morrade och skällde varpå ungen började rya och dunka hela huvudet mot rutan.
Jag slängde upp bildörren och flög upp mot ungen men då sprang han fort iväg, skrattande.
Mamman? Hon fortsatte in mot apoteket utan att bry sig.
Ungen hade sedan legat raklång i apoteket och sparkat mot folk och på hyllorna, och mamma gjorde ingenting.

Jag kan även tycka att den där lilla taxen som sitter en halvmeter ifrån mig och min hund hos veterinären och bara skäller när jag ska avliva min hund är rätt vidrig.

Men annars; Stör barn och hundar så hemskt mycket?
Varför ska allt vara så himla tyst hela tiden?
Vad gör det om ett barn kommer fram och försöker busa till det lite?
Vad gör det om en hund nosar efter en?

Är det så jobbigt kanske man borde gå en "anger management" kurs? :angel:

Senast ändrad:

Jag har heller inte bemötts illa pga mina hundar. Det är snarare så att folk är trevligare mot mig när de är med. Många vill säga något om hur söta och/eller väluppfostrade de är.
Det tror jag till stor del beror på hur de ser ut. De ÄR små och söta. De ser harmlösa ut. Och de är väluppfostrade och gör inte så mycket väsen av sig. Folk verkar ha lättare att tycka om små, söta saker än större rejäla hundar.
Jag var hundvakt åt min kompis "kamphund" och gick med henne i kort koppel genom en gångtunnel under tågstationen. Folk ryggade undan trots att hon gick lugnt och fint precis bredvid mig. Det var en helt annan känsla och jag blev helt annorlunda bemött.
Med mina små dras folk närmre mot oss eller tittar och ler. Nu ryggade folk undan istället. Det var en jättemärklig känsla. Jag kände mig nästan som om jag höll i ett monster av något slag(när det eg är världens raraste hund).

Jag brukar inte störas av hundar på bussar/tunnelbana/tåg. Ibland i parker etc så kan folk släppa fram sina hundar till mina utan att jag vill. Ser jag någon med flexikoppel så är chansen stor att det är en sån som låter det rulla ut och hunden löpa fritt.:angel:

Barn störs jag av ibland på lokaltrafiken. Och det beror inte på ungarna utan mer på slapphänta föräldrar. Det är okej att låta till en viss gräns. Men man kan leka/lära/etc under normal ljudnivå. Det visar tex dagisgrupper och skolklasser upp. 2 "fröknar" kan hålla ordning på en massa ungar. Medans en del föräldrar har problem med en unge, varje gång man möter dem även om det så är flera gånger i veckan. Man vet ju vissa bekanta som inte är speciellt konsekventa och har ungar som röjer helt fritt. När de börjar riva inredningen i bussarna och skriker så att folk får huvudvärk så har det gått för långt.
Sen möter man även många trevliga och väluppfostrade barn.
Tyvärr märker man väl mer de som uppför sig illa, hundar, barn som alkisar. Men går man och stör sig på sånt efter att det skett kanske man bör ta tag i sina egna problem.

*knapplån*
För någon vecka sedan så hade jag en totalhysterisk hund på bussen.
Den ylade hela resan och försökte att springa fram till alla och klättra upp på dem och hälsa.

Den var helt klart inte mogen för att åka buss.
Viss social träning innan man sätter sig i tät folksamling kan nog behövas.

Jag förklarade att jag inte tyckte att hunden fungerade i bussen utan var för störande så jag ville att de skulle gå av.
De skulle dock bara åka 2 hållplatser till så de fick åka klart.
Någon hållplats till och jag hade fått ett fullstädigt utbrott av tappat tålamod.

Den ylade så att jag fick huvudvärk och mina öron höll på att ramla av.

Jag undrar vad den hade på bussen att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka