Var Får Hundägare Plats?

Sv: Var Får Hundägare Plats?

*KL*

Jag tycker rent almänt att folk får lära sig att bli mer tolleranta, både mot barn och hundar. BÅda två är en del av samhället och har lika stor rätt att ta plats och synas som vuxna. Folk lägger för mycket energi på att störa sig på saker. Finns till och med dem som lägger in protester mot lekplatser osv. för att det stör:crazy: Medans hela samhället är anpassat fölr vuxna! Det finns inte många grejer som är anpassade för våra yngre samhällsmedborgare.(skulle väl vara ikea då)

Sen självfallet så måste hundägaren respekttera att det finns hundrädda människor. Alla vill som sagt inte ha en nos uppe i röven. Men för det mästa finns ju angivna platser för husdjur i tex. bussar och vill man inte träffa på en hund får man placera sig någon annanstans. På husdjursplatserna får man räkna med att träffa på en hund.
Ofta är dessa hundrädda personer rädda på grund av okunskap eller tidigere dåliga erfarenheter, och det man kan göra för att öka tolleransen mot hundar är att se till att ha väluppfostrade hundar OCH att ta med dem ut bland folk i så stor utsträckning som möjligt så folk vänjer sig!

Och senariet med glasskisoken, Där har man med allrätt att stå i kön med sin voffsing. Omgivningen får ställa sig en bit i från och det skulle jag inte vara sen att tala om.:devil: Det är inte bara hundägaren som måste ta hänsyn!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Det dumma är bara att många barn, och vissa hundar, syns och hörs mycket mycket mer än vuxna människor.

Är det så farligt att saker låter då? Senast jag var ute på stan så tyckte jag det var trafiken som lät mäst ;) Om man nu är så ljudkänslig så kan man ju sa på sig sin mp3 spelare eller nåt. Och så måste man ju inte gå på tex mc donalds om man nu inte gillar barn :) Finns många tysta barnfira restauranger.

Det är väl inte just att de bara låter och tjuter.

Tex när man åker buss och de ska komma fram och dra i något man har..
Eller när jag åkte tyst avdelníng på tåg och en unge tjöt exakt hela resan.
Att de ska klänga och hålla på helt enkelt.
Det händer ju inte jämt men ibland.

*KL*

Har två st Cane Corso den ena snart två år å den andra 11 veckor...
När den stoora va valp så sprang "folk" fram å ville klappa, en tant for fram me sin hund så de skulle hälsa jag sa att de fick dom inte... hon svarde-GUD vilket tråkigt liv din hund måste ha!! VA!!! :eek:
När den stora ble stor (svart å stor) de e ingen som kommer å vill klappa han då minsann:devil: nu med valpen så d e de samma visa igen trots jag går med båda doggarna, men de e bara valpen dom vill klappa inte den stora, vuxna kommer me sina barn å ska klappa men jag säger att de inte får då blir de sura å går.... innan när jag bara hade den stora då gick folk över på andra sidan gatan för att "slippa" möta oss????

Ja. det är ju inga stora problem enligt mig:) Sällan det kommer fram nån unge och klänger, det de få gånger de gör det så kan man ju vara lite gulligt den gången. Lite tålamod måste man ju faktist ha.
Tyst avdelning på tåg däremot! Där hade jag inte haft något tålamod. För den ska vara just TYST. Har man då en unge som börjar gråta får man gå ut i vesibulen alt. sätta sig i en annan vagn. Men här måste ju föräldrarna lära sig att visa lite respekt mot sina med passagerare.
Själv skulle jag alldrig nyta sitta kvar med en skrikande unge i en tyst vagn. Knappt i en annan vagn heller för den delen. På tåget har man ju möjlighet att gå ut med barnet.

Min son hade kolik i 3 månader och tjöt i princip dygnet runt!
Sambon var på jobbet och man måste ju faktiskt gå och handla osv.

Visst undvek jag affären i värsta ruschen, men man kan inte låsa in sig för att barnet skriker (tyvärr)!

Men självklart skulle dom inte sitta kvar på "tysta delen" med sin skrikis...:)

Det värsta jag vet är när barn kommer och öppnar provhyttsdörren när man står där i bara underkläder och föräldrarna bara "Nejmen, ooooj, lille ooooscar-poskaaaar så får man inte göra".....

Jag har en hund som är reserverad, inte aggressiv, men han gillar inte när främmande människor ska komma fram o klappa honom..o även om man säger "klappa inte min hund" så kommer det fram folk och gör det ändå... konstigt då att han ryggar? jag tränar såklart att främmande ska få peta på honom, men då gör jag det inte i ett hav av andra människor och att den andra personen är en liten sjuåring som skriker och drar honom i öronen.

Jag har ingen barnlängtan överhuvudtaget och har alltid varit lite "rädd" för barn (vill inte hålla andras bebisar osv). Och ändå är det alltid nån bekant (eller bekants bekant) som kommer kånkande på sin snoriga lilla treåring och sätter den i knät på en.
Jag tycker det är vanligare att sånt händer än att det kommer en ouppfostrad hund och hoppar upp i knäet på en.

Men självklart skulle dom inte sitta kvar på "tysta delen" med sin skrikis...:)

Personalen gick förbi flera gånger men gjorde ingenting.
Får man säga till och vad säger man? :devil:

Sen åkte jag buss i några timmar häromdagen..
Då satt det ungar bakom mig som klättrade på ryggstödet och fick tag i mitt hår och drog.
Jag va för lat för att flytta mig men tillslut gjorde jag det till sätet framför mig.
Då började ungarna gnälla och gny:
Varför gick hooooon?
Är hon duuuum?

Suck.. :crazy:

Det värsta jag vet är när barn kommer och öppnar provhyttsdörren när man står där i bara underkläder och föräldrarna bara "Nejmen, ooooj, lille ooooscar-poskaaaar så får man inte göra".....

Fy vad jag hatar det där!

Haha, när vi va på ullared kom det en unge och öppnade min kompis provhyttsdörr, hon va i hytten bredvid mig.
Sen stängde ungen, öppnade, stängde, öppnade och skrattade samtidigt.
Kompisen böjde sig ner och röt till, morrade liksom, ungen började gråta och gick..
Det tycker jag va bra.
Man gör inte så mot folk.

Jag tycker att man får säga till barn, man behöver ju inte bli arg.
Men jag tycker att man har rätt att säga till ett barn om inte föräldern verkar göra något åt situationen.

I "tågsituationen" skulle jag nog kanske säga att jag sitter och studerar och behöver tyst... eller något liknande.

Haha, när vi va på ullared kom det en unge och öppnade min kompis provhyttsdörr, hon va i hytten bredvid mig.
Sen stängde ungen, öppnade, stängde, öppnade och skrattade samtidigt.
Kompisen böjde sig ner och röt till, morrade liksom, ungen började gråta och gick..
Det tycker jag va bra.
Man gör inte så mot folk.

Är det inte bättre att "morra" på föräldrarna än att få barnet att börja gråta?

Om det kommer en hund och nosar eller irriterar mig på något vis så pratar man väl med hundägaren? Inte skrämmer hunden så den blir jätterädd? (såvida inte hunden verkar farlig, eller man är livrädd)

Så liten va inte ungen så den inte fattar nånting..

Föräldrarna va inte där i närheten iaf.
När vi gick ut såg vi dem kolla kläder lååångt bort från sin unge.

Jag tycker iaf det va bra gjort. :smirk:
Ungen lär ju inte kika in i provrum mer.

peligrozzo; skrev:
8485650När den stora ble stor (svart å stor) de e ingen som kommer å vill klappa han då minsann:devil:

Jaha det är en SÅN man ska ha....!! :idea:

*noterar i anteckningsboken, "nästa hund - cane corso"*

:D

Säga till barnet då? Om han/hon var såpass gammal.

Om din hund stod bakom mig i kön och buttade mig i rumpan och du inte märkte det, hade det vart okej att jag röt och morrade på din hund då så han/hon blev livrädd och kanske osäker på människor ett bra tag?
Sedan tycker jag inte att det är rätt att lämna barnet härjades i en affär så han/hon stör andra, lika lite som det är rätt att låta hundarna härja runt utan tillsyn, men lite mer respekt mot både hundra och barn hade varit önskvärt.

Hon morrade inte överdrivet högt, bara för att markera att stör mig inte när jag byter kläder!
Sen att ungar gråter av allt är inte mitt problem.

Nej, jag hade blivit vansinning om du skrämt min hund. Säga till, javisst. Hundar förstår inte på samma sätt som människor gör, även om det nu är ett barn.

Om det kommer en hund och nosar eller irriterar mig på något vis så pratar man väl med hundägaren? Inte skrämmer hunden så den blir jätterädd? (såvida inte hunden verkar farlig, eller man är livrädd)
Jag tycker detta gäller om det inte är något akut. Man kan ju inte direkt springa ut halvnaken från en provhytt och skälla ut en förälder? Däremot om man ser en unge göra något hyss i anständigt tillstånd skulle man ta upp det med föräldern istället.

Det värsta är att man nuförtiden har bättre pli på sina hundar än sina barn.
En hund kan man minsann säga till hur skarpt som helst, men ett baaarn... ujijuj, ett barn får man absolut inte höja rösten åt eller ställa några krav på överhuvudtaget.

Nu säger jag iofs inte att alla är såna. Men det blir vanligare och vanligare, och att säga åt någon hur dom ska uppfostra sina barn är väl i princip det värsta man kan göra.
Däremot har folk ofta åsikter om hur man ska bära sig åt med sin hund. Och jag har varit hundägare i cirka tre veckor nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka