Var bo i landet?

MissFideli

Trådstartare
Jag tänker ibland på var jag skulle bosätta mig om jag skulle lämna Stockholm.

Om jag söker nånstans med god kollektivtrafik (måste ju jobba), billigare gamla hus på landet och relativt nära fullutrustat bra djursjukhus samt bra shopping som inte behöver betyda en galleria eller så. Gärna hästvänligt.

Vad tipsar ni om?

Jag tänker mig typ bergslagen, eller ja, nora, karlskoga, lindesberg ungefär. Ganska nära örebro (runt 3-5 mil) där det finns bra med kollektivtrafik, finns även jourverksamhet för smådjur i kumla men även en del andra kliniker. Ca 10-13 mil till strömsholm beroende på varifrån man åker :) även ungefär lika långt till karlstad djursjukhus!

Om jag söker nånstans med god kollektivtrafik (måste ju jobba), billigare gamla hus på landet och relativt nära fullutrustat bra djursjukhus samt bra shopping som inte behöver betyda en galleria eller så. Gärna hästvänligt.

Vad tipsar ni om?
Vilken prisnivå pratar vi om ungefär gällande billiga hus?

Vad tipsar ni om?

Marks kommun, sydvästra delen? Ok billigt, nära till Göteborg. Västgötaslätten generellt är ganska smidigt transportmässigt, likaså norra Halland. Det finns fortfarande ok billiga hus utanför tätorterna.

Annars uppåt landet längs med norrlandskusten? Örnsköldsvik är fint med Höga Kusten nära, likaså Umeå som ju är en universitetsstad dessutom.

Vad tipsar ni om?
Vad är ett billigt hus? Södra Dalarna?
I veckan kom det ut ett mindre hus inkl en hektar mark på Hemnet för lite under en miljon.
Typ på landet, två - tre km till mindre stad, 20 min till shopping i Borlänge, 35 min till Falun djursjukhus, två timmar till Stockholm.

Är det billigt där?
Nja kom på att efter jag postade att det kanske inte tillhör de billigare områdena i Sverige . Men iaf betydligt billigare än söderut. Strängnäs, Gnesta och liknande är det hysteriskt dyrt.

Men är man från Stockholm kanske man inte vill flytta till Skåne eller Norrland? Då är ju Uppsala ett lättare alternativ. Familj och vänner kan hyfsat lätt komma och hälsa. Är själv ursprungligen från Stockholm och bor nu 10 mil från Stockholm. Längre ut än så vill jag inte bo.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve