Var bo i landet?

Norra Västmanland, Ängelsberg ca 7mil till Strömsholm. Typ hela Fagersta kommun, nära till Västerås, både buss och tåg går dit. Skinnskatteberg (bästa stället att köpa längdskidor). Husen är billiga och naturen är fantastisk.

Sen är det nära till Borlänge ca 1h.

Ska jag tala för mig själv, så skulle jag vilja ha 3 hus i Sverige; mitt hus där jag bor nu, i Skåne, ett i Stockholm (fast en lägenhet lika gärna) och så ett i övre Norrlands skärgård. Det går inte att få in allt jag önskar i ett enda ställe.

Sen skulle jag gärna ha ett hus på Mallorca också.

Borlänge har en väldigt fin köpcentra och så har de Romme skidcentrum och nära Dalarna för skidor. Alltså kanske inte i Borlänge utan södra daölarna och norra Västmanland som någon skrev tidigare.

Dock skulle jag välja så vore det skata slätten , det området. Alltså inom en timme för husaby för djursjukhuset och även skara hästysportcenter,
Travet skara, borde finnas hovslagare och bra veterinärer och bra, flera klubbar att välja på.

Jag säger Falköping. Jag bor i Gudhem strax utanför och har 1,2 mil till Falköping och typ 2,5 mil till Skara, med ett av Sveriges bästa djursjukhus. Älskar Skaras djursjukhus, så sjukt bra service och gör allt för djuret!

Jag har dessutom 3,5 mil till Skövde, 8 mil till Jönköping, 12 mil till Göteborg, ca 7-8 mil till Borås, osv. I Falköping är en stor järnvägshub, vilket innebär att många byten görs där, samma sak i Skövde, så får man åka buss om man ska vidare till andra ställen, så bussar finns det gott om i Skaraborg. Dessutom går flera av de stora turistresorna härifrån så vill man köra längre sträckor går det också bra skulle jag tro.

Det jag gillar bäst med Falköping är att det händer grejer, det är en aktiv bygd och människor är aktiva i samhället och bryr sig.

Jag säger Falköping. Jag bor i Gudhem strax utanför och har 1,2 mil till Falköping och typ 2,5 mil till Skara, med ett av Sveriges bästa djursjukhus. Älskar Skaras djursjukhus, så sjukt bra service och gör allt för djuret!

Jag har dessutom 3,5 mil till Skövde, 8 mil till Jönköping, 12 mil till Göteborg, ca 7-8 mil till Borås, osv. I Falköping är en stor järnvägshub, vilket innebär att många byten görs där, samma sak i Skövde, så får man åka buss om man ska vidare till andra ställen, så bussar finns det gott om i Skaraborg. Dessutom går flera av de stora turistresorna härifrån så vill man köra längre sträckor går det också bra skulle jag tro.

Det jag gillar bäst med Falköping är att det händer grejer, det är en aktiv bygd och människor är aktiva i samhället och bryr sig.

Jag håller med! Jag bor lika långt utanför Falköping men åt andra hållet och har således lite längre till Skara/Skövde/Jönköping, men å andra sidan närmre till Göteborg och dessutom ligger Herrljunga och Vara på rimligt avstånd. I min lilla håla stannar pendeltåget till Göteborg vilket ger ypperliga pendlingsmöjligheter. Husaby hästklinik ligger på rimligt avstånd.

Det jag gillar bäst med att bo här (flyttade hit från Majorna, Göteborg för några år sedan) är naturen. Naturen och historiens vingslag som gör sig påmint överallt. Du har Mösseberg, Ålleberg, Billingen, Hornborgarsjön och massvis med fornlämningar inom några mils radie. Du kan vandra, fiska, fågelskåda, mm, mm. Ökar du den radien har du även Kinnekulle och Hökensås. Dessutom är det så otroligt omväxlande med slätt, berg, skog, öppna landskap, jordbruk, städer.
Sen är det dom @Ramona säger, det är en levande landsbygd. Innan jag flyttade hit trodde jag (fördomsfullt) att landsbygden var död. Det är den inte!

Jag älskar verkligen att bo här och längtar aldrig någonsin tillbaka till stan. Jag tycker att jag bor på det bästa stället i världen typ :D:love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve