Var bo i landet?

Jag tänker att om du vill söderöver mot västkusten så är landet utanför Halmstad/falkenberg (åt Hylte och Ätran till) relativt billigt, rätt så fint, nära till Hallands djursjukhus i Slöinge, nära till Ullared och även städerna i Halland, men även rätt nära till typ Ljungby och Gislaved om det känns roligare (vilket det såklart inte gör :D)

Det är rimliga avstånd uppåt Göteborg till, men även neråt Skåne om en inte tycker att Hallands utbud gällande hästar är tillräckligt.

Du har dessutom Hallandstrafiken som stor arbetsgivare, men även typ Sennans buss samt att det ev även är rimligt att köra i Småland beroende på exakt vart du skulle hamna :)

Östergötland är nice.
Flera större städer med bra djursjukhus, bussbolag i varje buske och bra kollektivtrafik, heja pendeltåg!
Massa hästar dessutom :D

Jag har tänkt i de banorna och letar nu runt Kristinehamn och Karlskoga på landet. Känns nära till mycket och gilllar naturen. Karlskoga vann nån mätning för några år sedan om livskvalitet läge och prisvärda boenden. Kan dock inte minnas vem som mätte utan läste nån tabell.
Idag har jag kollat på ett extremt friskt och välskött hus med fin uppväxt trädgård. Nytt lyxbadrum billig drift ny kamin och gångavstånd till badplats 4 km till stor Ica butik och galet fin natur. Ridhus i varenda buske runt omkring. 20 min bra väg till jobb. 15 min till krhmn med skapligt utbud 400 m till frekvent busshållplats och många fler bra saker.
6 rok 190 kvadrat för 650 000....
Köper jag det minskar jag min boendekostnad med ca 10 000 i månaden.

Välkommen :) jag bor dock i degerfors men nästan samma :p

Jag tänker ibland på var jag skulle bosätta mig om jag skulle lämna Stockholm.

Om jag söker nånstans med god kollektivtrafik (måste ju jobba), billigare gamla hus på landet och relativt nära fullutrustat bra djursjukhus samt bra shopping som inte behöver betyda en galleria eller så. Gärna hästvänligt.

Vad tipsar ni om?
Absolut ner till Skåne och åt mitt håll, Örkelljunga, Perstorp och öster över. Många bra ridklubbar med ridhus, en hel del privata hästägare har också egna ridhus, billiga avstyckade gårdar och friliggande hus, utmärkta djursjukhus för både stordjur och smådjur tex i Helsingborg, mot Båstad-hållet, Halmstad. Jag har gård mellan Örkelljunga och Våxtorp, har 5 hästveterinärer nära, 5 andra på väg mot pension men de slutar ändå inte att arbeta osv. Bra kollektivtrafik, har pendlat dagligen i snart 18 år, täta bussförbindelser, en del har kört för samma bolag i snart tjugo år. Kolla Skånetrafiken, de har Bergkvara buss m fl underleveranörer, dessutom mycket skolbusstrafik och flera bussbolag som kör bussresor från Malmö. Du får gärna skriva direkt till mig om du vill.

Senast ändrad:
Tillägg: gårdar och hus är fortfarande billiga här eftersom allt över 25 min pendling är obygder för skåningarna själva. Jag har 35 min att köra till Ängelholm, 45 min till Båstad, 55 min till Helsingborg. Kolla Hemnet.

Jönköping med omnejd :) Arbete finns, bor man utanför kan man finna små trevliga hus på landet. Shopping finns likaså djursjukhus.

Jag tänker att om du vill söderöver mot västkusten så är landet utanför Halmstad/falkenberg (åt Hylte och Ätran till) relativt billigt, rätt så fint, nära till Hallands djursjukhus i Slöinge, nära till Ullared och även städerna i Halland, men även rätt nära till typ Ljungby och Gislaved om det känns roligare (vilket det såklart inte gör :D)

Det är rimliga avstånd uppåt Göteborg till, men även neråt Skåne om en inte tycker att Hallands utbud gällande hästar är tillräckligt.

Du har dessutom Hallandstrafiken som stor arbetsgivare, men även typ Sennans buss samt att det ev även är rimligt att köra i Småland beroende på exakt vart du skulle hamna :)

Helt OT, men vem vill till Gislaved? Där finns ju ingenting längre!
/Utflyttad Gislavedsbo

Appetepå priser i Stockholm med omnejd, här har priserna inte höjts nämnvärt sen jag flyttade hit för 10 år sedan, o andra sidan är vägarna urusla o här finns inga allmänna kommunikationer. Man kan få en vinterbonad mindre villa med stor tomt för under 1,5 mille.

Du ska såklart bo i Värmland lite utanför karlstad :D

Nej men, kolla på typ hemnet så ser du priser och kan kolla kollektivtrafiken i området :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve