Var bo i landet?

Skulle säga Varaslätten. Allt mellan Vänern och Vättern är relativt billigt och du har inte mer än 15-20 km till ridhus oavsett håla, samt att du har Skara djursjukhus inom 1 timmes åkning oavsett ort. Även shopping i relativt stora centra har du inom 1 timme i nästan alla riktningar.

Nja, inte inne i städerna kanske, men tar man sig några minuter utanför så är det jämförelsevis väldigt billigt att köpa hus/mindre gård.
Jo. Men det är svindyrt inne i städerna och man måste åka utanför en bit för att hitta något relativt billigt men då kan man å andra sidan fortfarande göra bra fynd.

Jo. Men det är svindyrt inne i städerna och man måste åka utanför en bit för att hitta något relativt billigt men då kan man å andra sidan fortfarande göra bra fynd.
Det är väl dessutom ett hus på landet TS är intresserad av? och i övrigt uppfyller städerna kriterierna.

Köpte nyss gård på 3,2 ha för en i sammanhanget spottstyver och bo nu bara ca 10 minuter från närmaste stad och allt ts vill ha finns inom räckhåll på mindre än en timmes bilkörning.

Finns billiga hus i Skåne, om man håller sig borta från Malmö/Lund. Har 50 minuter med tåg till Malmö centralstation. 38 minuter med tågtill Lund centralstation. 9 minuter med tåg till Hässleholm. Köpte ett hus i mycket bra skick, bland annat nydränerat och nytt tak, med trädgård på 1900 kvm, för 675.000. Finns massor med små, mysiga orter i Skåne där man får hus för inga pengar alls. "Problemet" är att skåningar tenderar att tycka att all pendling över 15-20 minuter är långt :grin:

Öland! :D

Både kollektivtrafik på landet och i Kalmar. Hästar överallt. Två djursjukhus för smådjur nära på fastlandet och ett djursjukhus för häst. Hyfsat billiga hus beroende på vart på ön du vill bo.

Billigt är väl under miljonen i alla fall. Gärna mer under.
Angående kollektivtrafik var det mest buss jag tänkte på, inte för att åka med utan för att köra.
Vill ha djursjukhus med övernattning i närheten, inte 10-15 mil bort. Max 5-6 mil. Jag är nog inte redo att lämna Stockholm, men kollar runt lite ifall nått får mig att ändra mig :p

Södra dalarna. Strömsholm, UDS i uppsala och Falu djursjukhus inom 10-15 mil. Bra priser på hus. Större shoppingcenter i tex Borlänge. Hyfsat nära till Västerås (under en timme med bil).
Edit: Såg att du ville ha 5-6 mil till djursjukhus. I så fall närmare Falun, men då stiger också priserna.

Billigt är väl under miljonen i alla fall. Gärna mer under.
Angående kollektivtrafik var det mest buss jag tänkte på, inte för att åka med utan för att köra.
Vill ha djursjukhus med övernattning i närheten, inte 10-15 mil bort. Max 5-6 mil. Jag är nog inte redo att lämna Stockholm, men kollar runt lite ifall nått får mig att ändra mig :p
Gott om billiga hus, lite utanför de "större" tätorterna, finns det i södra Småland. I Kalmar finns det två hyfsat stora djursjukhus och en relativt omfattande kollektivtrafik, samt den ganska stora aktören på marknaden Bergkvarabuss.
Det har varit ny upphandling på busstrafiken nyligen, så jag vet att det söks en hel del förare inför hösten.

Tillägg...
Sök t.ex. på "Skällbymåla" på Hemnet. Där har du ett billigt boende på landet. Nära djursjukhus och tack vare närhet till E22, snabb pendlingsväg.

Senast ändrad:
Södra dalarna. Strömsholm, UDS i uppsala och Falu djursjukhus inom 10-15 mil. Bra priser på hus. Större shoppingcenter i tex Borlänge. Hyfsat nära till Västerås (under en timme med bil).
Edit: Såg att du ville ha 5-6 mil till djursjukhus. I så fall närmare Falun, men då stiger också priserna.
Huset jag skrev om tidigare ligger fyra mil från Falun :) 695.000:- (var ju tvungen att kolla upp mer exakt!). Gammalt stuk på hus, ser urmysigt ut på bilderna.

Jag har tänkt i de banorna och letar nu runt Kristinehamn och Karlskoga på landet. Känns nära till mycket och gilllar naturen. Karlskoga vann nån mätning för några år sedan om livskvalitet läge och prisvärda boenden. Kan dock inte minnas vem som mätte utan läste nån tabell.
Idag har jag kollat på ett extremt friskt och välskött hus med fin uppväxt trädgård. Nytt lyxbadrum billig drift ny kamin och gångavstånd till badplats 4 km till stor Ica butik och galet fin natur. Ridhus i varenda buske runt omkring. 20 min bra väg till jobb. 15 min till krhmn med skapligt utbud 400 m till frekvent busshållplats och många fler bra saker.
6 rok 190 kvadrat för 650 000....
Köper jag det minskar jag min boendekostnad med ca 10 000 i månaden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve