Var bäst sätta grimskaften i grimma på stallgången?

MissFideli

Trådstartare
Jag har sett att man på travare ofta sätter fast grimskaften i övre ringarna. Jag vet att det är praktiskt för dom när dom selar på, men finns det egentligen nått av ställena som är bäst för hästen? För oss?

Beror nog på mycket vad hästen trivs med. När jag jobbade i travstall så sattes alltid hästarna fast som "vanligt". Alltså inte i dom övre ringarna. Verkar som att det är väldigt olika det där.

Sätter alltid i dom nedre ringarna på grimman om dom behöver sitta fast men gillar att ha mina lösa när jag borstar dem, men vi har en häst i stallet som ägaren sätter i den ringen undertill på för hästen är lugnare då. Hur menar du bäst för oss? :)

Sätter alltid i dom nedre ringarna på grimman om dom behöver sitta fast men gillar att ha mina lösa när jag borstar dem, men vi har en häst i stallet som ägaren sätter i den ringen undertill på för hästen är lugnare då. Hur menar du bäst för oss? :)

Ja, alltså för oss människor. Om det kanske finns fler fördelar för oss.

Jag fäster i princip alltid i sido"ringen" även när jag leder.
då får man huvudet mot sig o mer kontakt än att bromsa i ringen bak. Värdelöst!
enda gången den fästs där är i trailern.

Travstall brukar ha höga, ganska "spända" linor och då blir övre sidoringarna bäst även därför. Jag fäster i nedre sidoringarna hemmavid men har ganska lösa linor som sitter lägre. När jag är hos kiron tex sätter jag i övre sidoringarna då de linorna är högre och inte lika lösa.

beror på hur högt grimskaften sitter, är de låga så har jag i de nedre och om de är höga så har jag de i de övre ringarna.

Jag sätter i dom nedersta, men för de mesta står han lös, tycker de är så drygt att huka mig för att gå under dom;)

Jag brukar sätta hästen i de övre sidoringarna och lilla ponnyn i de nedre sidoringarna. Vet inte varför, det har liksom bara blivit så. Våra uppbindningar sitter högt upp och är justerbara, brukar ha dem rätt löst spända.

Jag har sett att man på travare ofta sätter fast grimskaften i övre ringarna. Jag vet att det är praktiskt för dom när dom selar på, men finns det egentligen nått av ställena som är bäst för hästen? För oss?

Binder upp hästen i de nedre ringarna, då jag leder eller då den åker transport så har jag grimskaftet i den understa ringen.

Jag varierar, beroende på hur situationen är. Kör jag in unghäst så sitter grimman kvar under huvudlaget vid utselning och det är mest praktiskt/smidigt att använda de övre.

Jag sätter i dom nedersta.
När jag leder med grimskaft i grimman varvar jag med att sätta i sidan och den undre, eftersom han ibland vill svänga höger när jag vill till vänster...
På bortaplan har jag alltid kedja på honom, oftast över mulen. Betar han sitter den under.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 246
Senast: ako
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka