Sv: Var bajsar era hästar?
Flockarna är gamla och utan omsättning.
Och består av föräldrar med vuxna barn.
Mitt mest ranghöga sto gillar att märka ut maten med sin bajshög.
Så det är nog den mest sannolika förklaringen.
Det är som att spotta i glaset för att ingen annan skall dricka det.
Precis så gjorde min när hon kom! (är din häst min häst´s okända mamma
) Det var helt hopplöst att få henne att äta inne för hon åt ju inte hö´t som hon hade bajsat i och jag var livrädd att hon skulle få kolik.
Jag löste det så att hon tillfälligt fick hö i hönät, jag gillar egentligen inte det men i det här fallet var det pest eller kolera. Hon kan fortfarande bajsa på hö´t om hon tycker att hon får för mycket mat inne men aldrig ute längre.
Jag hade en fundering på just det som du skriver, att hon ville visa att det var hennes mat eftersom hon var väldigt mager när hon kom och att det försvann för att hon här får fritillgång. Jag funderade ju också på om det var valacken som lärde henne och eftersom du skriver att dina hästar gör så måste jag bara fråga om de har fritillgång? eller är det bara ett beteende stoet har som hon aldrig har lärt sig att sluta med för det behövs ju inte längre?! *funderar*
Eftersom din flock består av släktskap kan jag ju ha rätt i min teori att de bara aldrig har lärt sig att man inte skiter där man äter.
Äter de hö´t sedan?
Våra höhäckar flyttas ju då och då så att det inte ska bli upptrampat runt dem och jag har provat att ställa dem där det precis har blivit mockat och då skiter de inte där längre.
Det är faktiskt väldigt intressant det här för nog visar hästarna sitt revir genom att bajsa, frågan är ju bara varför vissa väljer att äta där de skiter? I ditt fall visar ju stoet sitt revir genom att göra så och jag hade nog reagerat mer om hästarna bara sket där de var av "lathet". Då handlar det nog oftast om hästar som aldrig har fått lära sig att bli häst.
Det jag står frågande inför är inte att de skiter på maten, det är ju normalt revirbeteende, det jag funderar på är varför de fortsätter om de inte får någon ny mat på andra ställen och att de då väljer att äta maten fast det är skit på den. I det vilda hade ju aldrig den situationen uppstått eftersom ingen kan skita överallt så därför finns nog inte orsak och verkan tanken hos hästar och det kan ju vara därför de fortsätter.
Frågan är ju vad som skulle hända om man släppte in en ranghög häst som inte skiter på maten, skulle den strax skita på maten med eller skulle den lära övriga att inte göra det?