Väpnarprov

A

Angmar

Visst finns det folk på detta forum som gjort väpnarprovet?

Vill veta så mkt som möjligt om hur det går till, och då menar jag inte just själva rörelserna, utan mer hur lång tid det tar, om det var nervöst, mycket folk som kollade i koncentrerad tystnad, m.m och såklart- hur GICK det? Kort sagt, allt.;)
Jag ska ev. göra provet i augusti, men man känner sig lite osäker på om man ska klara av att rida "perfekt" för en massa ryttare som är skitduktiga+ Bent..:crazy:

Sv: Väpnarprov

Är det verkligen inte EN ENDA som har lust att bidra med en liten tanke om väpnarprov.????? :mad:

men man känner sig lite osäker på om man ska klara av att rida "perfekt" för en massa ryttare som är skitduktiga+ Bent..:crazy:

Inte rider man väl i väpnarprovet utan det är väl från marken? Har jag för mej?

Sorry jag känner ingen som gjort väpnarprovet så jag är lika nyfiken som du!:)

jag har inte gjort det än, men kommer väl göra det eller riddarprovet inom en närmare framtid..

väpnarprovet är uppsuttet, man visar skolorna i skritt och trav, ansatser till (?) halva steg och galoppfattningar och ja några steg i galopp.. tror jag att det är, minns inte riktigt..

vad jag har hört rider man bara som "vanligt och visar upp alla övningar, är bent inte nöjd med nån övning får man göra om den... men vad vet jag, eg.. bara ren ryktes spridning.. ;)

Ok men det var trevligt iaf att ni ville svara!:)

det känns ju bra om det inte är nåt stenhårt prov, utan att man kan få göra om och träna på det man missat samma dag.

Verken halva steg eller longering ingår i väpnarprovet vad jag vet.
Skolorna ska visas upp i skritt och trav i båda varven + några galoppsprång åt båda hållen. Även ryggning några steg ingår.
Provet ska visas upp på stång och kapson (med spö har jag för mig).

I riddarprovet däremot ingår longering och halva steg. Även en teoretisk del.

Edit vet Cilla att du länkar hennes film? :p
På filmen används ingen kapson, jag antar att vissa saker är individuella.

Senast ändrad av en moderator:

Har du ridit något för Bent innan?

JAg antar att det är mig du frågar: nej jag har aldrig varit på någon bentkurs så därför känns det extra pirrigt, men jag tror att man kommer att lära sig ofantligt mkt!:idea:
Om man nu tränar så att man klarar av det..

Det lär väl va fullsmockat med folk, det är väl det värsta...:o

Ja, du kan se att det var menat till dig högst upp i högerhörnet på mitt inlägg :)
Ja, det kan nog bli lite nervöst om man ska avlägga prov första gången man rider för honom. Men det går nog bra! Åskådare brukar man kunna tänka bort när man väl börjat rida.

Jag har gjort väpnarprov. Det är faktiskt ingen big deal! Jag hade inte heller träffat Bent innan och var nervös för hur han skulle vara, man har ju hört rykten:p
Jag hade iof inte så lång tid på mig för att vara nervös, jag fick klartecken en vecka innan från min tränare att jag absolut skulle vara med och rida provet.
Så det var bara att packa in hästen i lånad transport, boka båtbiljett (bor på Gotland) och försöka ignorera att ingen av oss är resvana, och jag knappt kört transport tidigare.

Men iaf så blev det riddags, min häst var på uruselt humör och vi gjorde totalfiasko. Bent var hör och häpna villig att ge oss en ny chans dagen efter.
Så efter hans inledande teori dagen därpå så satt vi färdiga i ridhuset. Och det kändes hur bra som helst, jag visade det vi kunde, och vi fick lite kommentarer om vilket sittben jag satt på i ena diagonalslutan och fick göra om den.
Och sen fick vi godkänt!
Det var en del folk som tittade på men det var inget jag tänkte på.

Tips är att tänka på att det är en uppvisning, du ska visa skolorna så att han kan se dem bra, och inte tex på bortre kortsidan.

Det ingår skolor i skritt och trav, galoppfattning, halt och ryggning. skrittpiruett/bakdelsvändning. Inget vid hand eller longering.

Spö är valfritt, du bör ha stång och kapson.

Lycka till! Tänk på att din tränare har rekommenderat dig för Bent och förmodligen är rätt säker på att du inte kommer skämma ut honom/henne.

Tack för det svaret, var precis vad jag behövde:)
Hur var resten av kursen, gick det bra och med vad och hur jobbade ni vidare efter provet?

Tyvärr har jag klantat till ridningen på sistone och just nu är vi nere i en djuuup svacka tyvärr, men jag hoppas kunna göra provet i sommar om jag lyckas rätta till problemet.

Jag var inte med på själva kursen, utan var bara där för att göra provet så det kan jag inte svara på.
Det är nu drygt ett år sen jag gjorde det så det har ju hänt en del. Just nu jobbar vi på att samla in bakbenen och få med ryggen i rakriktning. Sen ska vi börja träna på piaffarbete och skolgalopp.

Svackor har man alltid till och från, men det är ofta så att de slutar i ett jätteskutt framåt:idea:

Det ingår väl longering oxå om jag inte minns fel. Skritt, trav och galoppanslag samt varvbyten.

Hittade en film

http://www.youtube.com/watch?v=igWMf-raPKY

Det där är jag och Mazal från förra sommaren :)

Numera är väpnarprovet ett speciellt program man ska rida upp. När jag red det var det ett ridprov där man visar att man förstått grunderna i akademisk ridkonst.
Betslingen är individuell; jag rider på blank stång.

Jag visade skolorna öppna, sluta, renvers (förvänd sluta) och diagonal sluta i skritt och trav; böjning och samling rakt fram i skritt och trav, sökning fram-ned i skritt och trav, piruetter i skritt och trav och (minst) ett halvt voltvarv i galopp åt vardera hållet. Dessutom ingick halt och ryggning. Ingen longering, det ingår i riddarprovet.

Jag var veckoelev hos Bent i juli 2007 och red väpnarprovet sista dagen. Det var Bent själv som tyckte jag var redo - och han var snäll nog att skona mina nerver genom att inte berätta att jag red väpnarprov förrän efteråt...

Programmet man rider nu bör du kunna hitta på sidan för "Riddarskapet för akademisk ridkonst".

Inom några år ska jag försöka hitta ett sätt att rida riddarprovet utan att veta om det förrän efteråt.

Ingen fara, jag har ju lagt ut filmen (två stycken, faktiskt) på Youtube så därmed är de offentliga.

Har man en sån stilig häst vill man ju visa upp honom!

Nej, jag trodde inte det skulle vara det. Tyckte bara att det var lite kul att det kom upp en film på en bukare.

Ja, det är klart!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt