Vapenlicens - bör reglerna skärpas? (utbruten från Skottlossning på skola)

Å andra sidan var det också modus operandi för Breivik, han hade licens för några vapen att använda på skytteklubb. andra till jakt. Det halvautomatiska han lagligt sett kunde använda till jakt var dock inte AR-15.

Okej, det verkar inte vara modus operandi för de jagvetintehuemånga skjutningar som sker varje år i Sverige. Det är en otroligt liten andel vapen som innehas av licenstagaren som återfinns i brott gjorda av den samma.

Förstår helt ärligt inte grejen med att hänga upp sig på just halvautomatiska vapen. Halvautomatiska vapen har varit tillåtna hur länge som helst, massor av mina vänner har halvautomatiska vapen, framförallt hagelvapen. En erfaren kulskytt behöver inte ett halvautomatiskt vapen för att repetera i en ny kula och kunna skjuta i samma tempo som om det vore ett halvautomatiskt vapen.

När du ansöker om licens för ett vapen anger du även storleken på magasinet, dvs hur många patroner du kan ladda med samtidigt. Normalt är 3-5 för ett kulvapen. För de vapen som har ett uttagbart magasin finns det dock inget som säger att du inte kan ha 40 magasin till?

Den största kritiken mot de halvautomatiska vapen som godkänts för jaktliga ändamål gäller att de liknar militärvapen, inte funktionen att de är halvautomatiska.

Vet inte riktigt hur AR-15 har kommit in i diskusionen då jag inte har läst alla inlägg. Har inte framkommit något om detta vapen i media efter vad jag sett.

För egen del skulle jag nog välja 30-06 Krag (6.5mm) framför något annat vapen för jakt, dels för att denna modell redan från början på 1870 talet hade riktmedel och var dödliga för distanser upp till 3000 meter.

308 Winchester skulle jag enbart använda till prickskytte upp till 300 meter, OM jag kan få tag på en civil AK4 (halv automat (även om vi som gjord lumpen med AK4 vet hur vi filar till säkringspinnen så den även får helautomat funktion) och alla verktyg för inställning av riktmedel finns med. (annars finns ju alternativet med att montera kikarsikte men det är inte tillåtet på tävlings skytte 3/3/4).

Där kan jag inte hålla med när jag på nära håll varit med om när en person 3 gånger blir dömd till vård och alla 3 gångerna fick vapen och licens tillbaka trots att en gång var när just jaktvapen var inblandat som när hans systers man fick fly 100 mil när sonen ringde och sa att morbror har lagat geväret i bilen och ska döda dig.
Inget hände när vi berättade att han satt på taket på ladugården och skulle skjuta björnen som han sätt, bara det att du måste ner till 1800talet eller mer sedan det fanns björn här.

Lagarna är rimliga om dom följs vilket dom inte gör.

Jag vet inte riktigt hur det jag skrev är i motsatsförhållande till det här men.
Det låter ju sjukt att personen du nämner fått tillbaka sina vapen.

Jag vet inte riktigt hur det jag skrev är i motsatsförhållande till det här men.
Det låter ju sjukt att personen du nämner fått tillbaka sina vapen.
Nu mera är han död pga naturliga oraker och innan 2023 men ändå är allt på 2000talet så inget som hände för länge sedan.

Men grejen är att du anses som frisk när du kommer ut när du blivit dömd till vård, licenserna får personer utan ett knyst så denna är inte unik på något sätt.
Var det 2021 en personen fick rätt i rätten att behålla vapen och licens trots personen var med i våldsbejakande organsation.

Tycker väldigt lite inte anses att ha ett bristande omdöme och pålitlighet.
Som vanligt för mycket saft och bulle.

Okej, det verkar inte vara modus operandi för de jagvetintehuemånga skjutningar som sker varje år i Sverige. Det är en otroligt liten andel vapen som innehas av licenstagaren som återfinns i brott gjorda av den samma.

Förstår helt ärligt inte grejen med att hänga upp sig på just halvautomatiska vapen. Halvautomatiska vapen har varit tillåtna hur länge som helst, massor av mina vänner har halvautomatiska vapen, framförallt hagelvapen. En erfaren kulskytt behöver inte ett halvautomatiskt vapen för att repetera i en ny kula och kunna skjuta i samma tempo som om det vore ett halvautomatiskt vapen.

När du ansöker om licens för ett vapen anger du även storleken på magasinet, dvs hur många patroner du kan ladda med samtidigt. Normalt är 3-5 för ett kulvapen. För de vapen som har ett uttagbart magasin finns det dock inget som säger att du inte kan ha 40 magasin till?

Den största kritiken mot de halvautomatiska vapen som godkänts för jaktliga ändamål gäller att de liknar militärvapen, inte funktionen att de är halvautomatiska.
Ja, det håller jag med om! Min poäng är att det här är en annan typ av gärningsman än random gängkriminell. Jag tor att risken är mindre för att vapen som används till jakt använda av gängkriminella. Men för den här typen av gärningsperson verkar det vara tvärt om.

Ja inte fan är jag fullt fungerande utan speciella stöd från samhället.

Och ej avklarad grundskola är ju en stark indikation på att den psykiska hälsan inte är på topp.

Jag hoppas verkligen att jag inte skulle få vapenlicens om jag ville. Man måste ju skicka in läkarintyg regelbundet för att få behålla körkortet så det borde vara liknande regler vid jakt.

Ja om man inte kan ta till sig information och genomföra grundskolan så är man antagligen inte mentalt mogen att ta körkort.
Jag har en anhörig som är hemmasittare. Hen har därför inga fullständiga grundskolebetyg, men högsta betyg där betyg finns. Hen har ett intresse som hen är jäkligt bra på och som den vägen kan leda till arbete helt utan att behöva skaffa grundskolebetyg. Det finns i övrigt inga direkta hinder för att hen med rätt hjälp ska kunna leva ett självständigt normalt vuxenliv på sikt. Att hen inte skulle kunna bli en fullt fungerande vuxen är faktiskt bara kränkande och verklighetsfrånvänt och den synen på folk som inte gått ur grundskolan är rentav skadlig.

Ang körkort så nej, man behöver inte skicka in läkarintyg regelbundet utan det är en del som behöver det. Jag har själv inte behövt skicka ett enda intyg utöver det som krävdes för körkortstillståndet för 8 år sedan. Läkaren skrev i intyget att hen inte ansåg att det var nödvändigt och transportstyrelsen har gått på läkarens bedömning.

Jag tror vi talar förbi varandra.

Folk är olika.

Är man ointresserad av djur och natur, men väldigt intresserad av vapen, så kan man odla det intresset via sportskytte.

Man riskerar att missa en massa etiska jaktregler om man enbart jagar för att få skjuta/använda vapen.

Sedan så kan man vara fullständigt normal vad avser empati och intelligens för övrigt.

Jag har vänner som har jägarexamen och vapen utan att ha något intresse öht för jakt.
De skjuter bara på bana.

Den tidigare regeln för att få vapenlicens var att man behövde kunna visa på ett behov, främst genom att man ägde mark att jaga på eller på annat sätt kunde visa att man hade tillgång till jaktmark. Vapnet skulle även vara lämpligt för den jakt man bedrev.

Sen ersattes det med krav på jägarexamen och behovsprövningen slopades helt om man hade högst fyra vapen.

De gamla reglerna var bättre tycker jag.

Sen lämpligheten i att man numera ger jaktlicens för militärvapen bara för att de gjorts halvautomatiska kan man diskutera, jag tycker inte de borde inte vara tillåtna, finns ingen rimlig anledning till det.

AR-vapen2-1280x720.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka