För att du skrev, ovan, att det var löjligt med nya vapenlagar. Och att vapenlagar är fel väg att gå. Hur ska jag tolka det? Jag kanske misstolkade det, isåfall ber jag om förlåtelse, men nya vapenlagar behöver inte ställas mot nytt tänk kring människors mående. Det är inte två motsatser, eller två block som strider mot varandra. Jag ser nu att du trots allt också vill ha skärpta kontroller för vapeninnehav, medicinska kontroller, men då får dessa skärpas rejält, med bakgrundskontroller etc och skarpa begränsningar. Hade han haft en kniv istället för 3 skjutvapen, hade det knappast blivit samma blodbad.Varför varför ska jag tolkas som att jag menar att jag tycker att vi ska släppa vapnen fria? Har jag någonstans skrivit det i något inlägg här? Jag har vad jag vet skrivit att jag tycker att det ska göras hälsoundersökning för att få vapenlicens och att det ska ske fortlöpande under tiden man ha vapenlicens. Jag har också skrivit att vapenlagarna vi har i Sverige generellt är bra. Betyder det då för dig att jag anser att vi ska släppa vapnen fria?! Var får du det ifrån? Du får ursäkta, men jag blir faktiskt arg. Att tycka att Sveriges vapenlagar generellt är ok och att förbättra dem med upprepande hälsoundersökningar för att styrka ens psykiska (framför allt) hälsa, är väl inte ens i närheten av att tycka att vi ska släppa vapnen fria? På riktigt?!
Hade gärningsmannen inte haft sina vapen hade han kunnat använda knivliknande föremål som gärningsmannen i Trollhättan, eller bil som jag läste om för någon månad sedan någonstans tex. Hade vi haft hälsoundersökningar för vapenlicens och han inte blivit godkänd hade han inte haft vapen nej, men det är den biten vi inte har och den biten jag tycker vi ska förbättra.
Jag anser att bara för att inget kan ske inom snar framtid så ska man inte strunta i att ta sig dit. Självklart ska vi börja arbeta för bättre skola, vård och omsorg! Det är fullständigt orimligt som det dras ner inom regionerna nu, inom vården nu tex. Det går ut över patienterna. Psykiatrin är INTE förskonad. Så om vi inte vill att på psykiskt sjuka människor gör sådana här saker vore det en idé att börja förhindra det på rätt sätt och inte genom att peta bredvid.
Och - HUR ska vi (vilket är nödvändigt) försöka hjälpa människor som mår dåligt, så de inte utför våldsdåd? Eller mår dåligt överhuvudtaget. Jag vet inte hur det ska gå till. Vi måste hitta en väg, men hur ska den se ut? Vem/vilka har metoderna? Hur ser de ut? Under tiden tycker jag, fortfarande, att ytterst skärpta vapenlagar måste träda i kraft. Även retroaktiva.
Senast ändrad: