Vapenlicens - bör reglerna skärpas? (utbruten från Skottlossning på skola)

Vi har fått betala över 100 miljoner till EU för att vi inte implementerat deras vapendirektiv i tid, så jag är osäker på att vi i ett europeiskt perspektiv har lagom strikta lagar?

Det du hänvisar till nedan länkar... Striktare lagar ???

https://svenskjakt.se/start/nyhet/eu-botfaller-sverige-med-mangmiljonbelopp-i-vapendom/

Närmare 100 miljoner kronor, eller 8 500 000 euro! Det blir Sveriges böter till EU på grund av att EU:s vapendirektiv inte har införlivats med svensk rätt i tid.

Det rapporterar Dagens Juridik.

I den dagsfärska domen konstaterar EU-domstolen att Sverige åsidosatt skyldigheten som följer av direktivet.

Fördragsbrottet, som enligt domstolen pågått i nästan fem år, ska anses vara allvarligt. Denna underlåtenhet kan ha påverkat de gällande målen om allmän säkerhet och skydd mot gränsöverskridande brottslighet.

Bland annat reglering av vapenmagasin har varit en stötesten.

EU:s vapendirektiv införlivades i svensk rätt den 1 juli i år.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/02/lagforslag-for-att-genomfora-eus-vapendirektiv/

De föreslagna ändringarna får begränsade effekter för legala vapeninnehavare som exempelvis jägare och sportskyttar. De kommer i samma utsträckning som tidigare kunna inneha vapenmagasin som passar till deras vapen. Det kommer inte heller att ställas några särskilda krav när det gäller förvaring, transport eller införsel av magasin.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2023.

Vi har fått betala över 100 miljoner till EU för att vi inte implementerat deras vapendirektiv i tid, så jag är osäker på att vi i ett europeiskt perspektiv har lagom strikta lagar?
Jag tycker att det är orättvist att hela tiden jämföra Sverige med andra länder. Har vi många brott som sker med legala vapen? Att förhindra brott med legala vapen alls är en utopi, men är det väldigt mycket brott med legala vapen? Gång på gång hör jag mest om illegala vapenbrott.

Jag tycker att det är orättvist att hela tiden jämföra Sverige med andra länder. Har vi många brott som sker med legala vapen? Att förhindra brott med legala vapen alls är en utopi, men är det väldigt mycket brott med legala vapen? Gång på gång hör jag mest om illegala vapenbrott.

Det är helt enkelt lättare att ge sig på jägare som redan sköter sig än brottslingar som bevisligen inte gör det.

Jägare är populära att demonisera och politikerna vinner lätta poäng när de stramar åt licenreglerna. Att de sedan inte kommer åt grova våldsbrott genom att göra så är något som ignoreras.

Jag nämnde inte AR-vapen nu, utan poängterade att argumentet som antyder att det ändå finns så mycket vapen insmugglat inte är lika relevant när det rör just masskjutningar.
Eftersom diskussionen du hoppade in i handlade just om AR-plattformens vara eller icke vara så får du ursäkta om jag utgick från att du kom med ett inlägg kopplat till det ämnet som diskuterades.

De siffror som jag läste för några år sedan (2021?) var att vi i Sverige hade nästan 2 miljoner legala vapen och ungefär 1-1,5% av skjupvapenvåldet skedde då med legala vapen, men i nästan alla fall hade de då blivit stulna av ägaren först.

Aha, samma som min äldsta, man ska ha godkända betyg i kärnämnena för att få göra militärtjänstgöring. Ska jag vara ärlig så har det inget att göra med huruvida man är en bra jägare eller inte. Min son har dyslexi...
Förlåt men vad har dyslexi med det hela att göra? Dyslexi har inget med intelligens, ambition eller kompetens att göra.
Är själv dyslektiker så förstår inte kopplingen. Gick ut både högstadiet, gymnasiet samt juristprogrammet med högsta betyg...

Förlåt men vad har dyslexi med det hela att göra? Dyslexi har inget med intelligens, ambition eller kompetens att göra.
Är själv dyslektiker så förstår inte kopplingen. Gick ut både högstadiet, gymnasiet samt juristprogrammet med högsta betyg...
Var läser du att jag har skrivit något negativt om dyslexi?
Det var en förklaring till varför Örebroskytten kanske inte klarade skolan, som svar på inlägg att man inte är fullt fungerande vuxen om man inte har klarat skolan. Alla med dyslexi kan inte tillgodogöra sig skolan under tonåren. Grattis till att du lyckades, jag gissar att du inte är runt 20 år gammal heller och därför har gått i en äldre skola där det var en annan skolplan dessutom. Jag tror det var något lättare när jag var tonåring än när mina barn gick i skolan faktiskt.

Menar du att de som inte går ut skolan med högsta betyg trots dyslexi är lata? Eller kan det vara så att de har svårigheter du inte hade? Är dyslexi lika för alla?

De siffror som jag läste för några år sedan (2021?) var att vi i Sverige hade nästan 2 miljoner legala vapen och ungefär 1-1,5% av skjupvapenvåldet skedde då med legala vapen, men i nästan alla fall hade de då blivit stulna av ägaren först.
Jag undrar hur siffran för illegala vapen ser ut? Och hur många som beräknas finnas.

Jag undrar hur siffran för illegala vapen ser ut? Och hur många som beräknas finnas.
Det verkar svårt att hitta siffror mer än "tiotusentals". Verkar åtminstone årligen beslagtas någonstans kring 250-300.

Har sett siffror på att det vid senaste vapenamnestin lämnades det in mellan 12000- 15000 vapen men de flesta var väl gammelfarfars gevär som någon hittat på vinden och som funnits i familjen från innan man behövde licens. Dvs inte direkt några gängvapen.

Det verkar svårt att hitta siffror mer än "tiotusentals". Verkar åtminstone årligen beslagtas någonstans kring 250-300.

Har sett siffror på att det vid senaste vapenamnestin lämnades det in mellan 12000- 15000 vapen men de flesta var väl gammelfarfars gevär som någon hittat på vinden och som funnits i familjen från innan man behövde licens. Dvs inte direkt några gängvapen.

Ja... och många av de vapen som lämnas in för destruering är gamla fina klenoder som ofta har ett historiskt värde :(

Men du bemöter ju inget av det jag skrev? Du fortsätter, likt majoriteten av de som delar din åsikt om att AR-plattformar, att hänvisa till att det största problemet här är ett militärt ursprung. Precis som jag skrev ovan så har i princip alla typiska jaktvapen som används i skogen idag ett militärt ursprung, både manuellt repeterande som halvautomatiska sådana.
Att ett jaktvapen har sin grund i en gevärsmodell som för hundra år sedan användes i krig är liksom inte det som avses, utan det är militära vapen som fram tills för några år sedan inte använts vid jakt.

Jag redogjorde även ovan för exempel på hur ett sånt här vapen i sin konstruktion faktiskt har funktioner som "vanliga jaktvapen" saknar. Ytterligare fördelar med den här sortens vapen är att de är lättare att anpassa efter den jakt man vill bedriva. Det finns smidiga och färdiga lösningar för att själv snabbt och smidigt kunna byta handgrepp, att montera av och på eftersökslampor, byta riktmedel eller till och med ha flera olika sorters riktmedel monterade på ett smidigt sätt på ett vapen. Många gånger kan man också få ner vikten på själva vapnet, vilket också kan ses som fördelaktigt.
För jakt ser jag inget behov av dem utom möjligen i vissa undantagsfall och det kan lösas på annat sätt än att vem som helst skall få köpa sådana. De här vapnen har däremot klara fördelar för militärt bruk, och för vissa typer av sportskytte, det är där de hör hemma.

.Återigen så var det i det här fallet (troligtvis) ett "vanligt jaktvapen" som användes och inte den här livsfarliga mordmackapären som du argumenterar emot. Helt utan faktiska argument än "jag tycker så", dessutom. Inte för att man inte får tycka så, men det omöjliggör konstruktiv dialog och angriper inte problemet som aktualiserade den här diskussionen
Som jag skrev, man har inte velat ha ut den här typen av militärvapen i samhället, det handlar inte enbart om risken för att masskjutningar av personer med mentala problem utan även att kriminella får en ökad tillgång till dem. Att ge licens till vem som helst, även den grupp som inte ens är intresserade av jakt bara de har jägarexamen vill man inte. Polisen vill det inte, Naturvårdsverket vill det inte och inte heller de flesta av jägarna, särskilt inte de med lite längre erfarenhet av jakt.

De som tycker de här vapnen är kul har alla möjligheter att söka sig till en skytteklubb och där utöva sitt intresse men under betydligt hårdare kontroll än vad vi har på de miljontals legala jaktvapen som finns i landet.

Att ett jaktvapen har sin grund i en gevärsmodell som för hundra år sedan användes i krig är liksom inte det som avses, utan det är militära vapen som fram tills för några år sedan inte använts vid jakt.

För jakt ser jag inget behov av dem utom möjligen i vissa undantagsfall och det kan lösas på annat sätt än att vem som helst skall få köpa sådana. De här vapnen har däremot klara fördelar för militärt bruk, och för vissa typer av sportskytte, det är där de hör hemma.

Som jag skrev, man har inte velat ha ut den här typen av militärvapen i samhället, det handlar inte enbart om risken för att masskjutningar av personer med mentala problem utan även att kriminella får en ökad tillgång till dem. Att ge licens till vem som helst, även den grupp som inte ens är intresserade av jakt bara de har jägarexamen vill man inte. Polisen vill det inte, Naturvårdsverket vill det inte och inte heller de flesta av jägarna, särskilt inte de med lite längre erfarenhet av jakt.

De som tycker de här vapnen är kul har alla möjligheter att söka sig till en skytteklubb och där utöva sitt intresse men under betydligt hårdare kontroll än vad vi har på de miljontals legala jaktvapen som finns i landet.
Är du själv med i någon sportskytteklubb? Det är ofta rätt långa kötider för att få börja med sportskytte och det är många som blir bortsållade för att det finns andra som upplevs som att de kan tillföra föreningen mer både ur ett föreningsperspektiv och tävlingsperspektiv. De allra flesta klubbarna kommer absolut inte att ta in folk som kommer dit med ett uttryckt intresse för "vapen med militäriskt utseende" utan man ska ha intresse för sport och föreningsliv så det är absolut inte så att det bara är att söka sig till en klubb så har man alla möjligheter.

De allra flesta klubbarna kommer absolut inte att ta in folk som kommer dit med ett uttryckt intresse för "vapen med militäriskt utseende" utan man ska ha intresse för sport och föreningsliv så det är absolut inte så att det bara är att söka sig till en klubb så har man alla möjligheter.
Så är det säkert och det är väl inte fel? Möjligheten finns men bara för att man har intresset innebär inte det att man är lämplig.

Jag är fortfarande (det lär väl kanske bli känt så småningom) intresserad av huruvida GM var aktiv jägare eller när han senast var, och varför han annars borde ha vapnen i sin ägo. Nån form av uppföljning tycker jag borde existera, när en person får jaktlicens och tillstånd att äga vapen. Igen, jag ser inte vapeninnehav som en viktig mänsklig rättighet. Och för vanliga jägare borde en sån uppföljning inte vara nåt problem.

Sen vet jag givetvis inte vilken typ av bakgrundskontroll man kan göra vid en uppföljning eller redan när man först ger licens. Och om det är diskvalificerande redan att vara en lite märklig enstöring som inte klarar någon utbildning. Det kan bli knepigt.

Så är det säkert och det är väl inte fel? Möjligheten finns men bara för att man har intresset innebär inte det att man är lämplig.
Det finns säkert massor med människor som är lämpliga som aldrig får möjligheten för att de inte är intresserade av att tävla, skjuter med för dåliga poäng eller aldrig blir antagna till någon kurs för att de blir bortlottade eller andra människor som vill börja samtidigt säljer in sig själva som att vara mer engagerade i föreningsliv. Sverige är helt enkelt inte ett land där man kan syssla med sportskytte enbart för att man tycker vapen är kul och klarar en bakgrundskontroll och det jag vänder mig emot är formuleringen att " De som tycker de här vapnen är kul har alla möjligheter att söka sig till en skytteklubb och där utöva sitt intresse" för så är det verkligen inte.

Jag är fortfarande (det lär väl kanske bli känt så småningom) intresserad av huruvida GM var aktiv jägare eller när han senast var, och varför han annars borde ha vapnen i sin ägo. Nån form av uppföljning tycker jag borde existera, när en person får jaktlicens och tillstånd att äga vapen. Igen, jag ser inte vapeninnehav som en viktig mänsklig rättighet. Och för vanliga jägare borde en sån uppföljning inte vara nåt problem.

Sen vet jag givetvis inte vilken typ av bakgrundskontroll man kan göra vid en uppföljning eller redan när man först ger licens. Och om det är diskvalificerande redan att vara en lite märklig enstöring som inte klarar någon utbildning. Det kan bli knepigt.
Så är det, det man vet är att traditionella jaktvapen finns i stora mängder, läste att det finns 1,5 miljoner licenser på jaktvapen, och trots det ytterst sällan de används vid brott. Det blir ett stort projekt att göra kontinuerliga omprövningar och det fyller inget direkt behov.

Som jag skrev innan var licensen förr kopplad till ett bevisat behov men det har man gått ifrån och nu räcker det med ett enkelt teori och skjutprov (jägarexamen) så kan man trots man inte har minsta intresse av jakt skaffa sig fyra vapen.

Det finns säkert massor med människor som är lämpliga som aldrig får möjligheten för att de inte är intresserade av att tävla, skjuter med för dåliga poäng eller aldrig blir antagna till någon kurs för att de blir bortlottade eller andra människor som vill börja samtidigt säljer in sig själva som att vara mer engagerade i föreningsliv. Sverige är helt enkelt inte ett land där man kan syssla med sportskytte enbart för att man tycker vapen är kul och klarar en bakgrundskontroll och det jag vänder mig emot är formuleringen att " De som tycker de här vapnen är kul har alla möjligheter att söka sig till en skytteklubb och där utöva sitt intresse" för så är det verkligen inte.
Kollade på klubbarna i närheten och det verkade bara vara pistolskytte för nybörjare det var en viss kö till. Det jag menade med lämplighet är i princip att man vill tävla, skjutvapen och skytte är inte riktigt som andra sporter utan det bör vara mera restriktivt tycker jag.

Mindre farligt skytte, som med luftvapen, är ju fritt och något alla kan utöva.

Jag å min sida, förstår inte vad det har med saken att göra, huruvida han för tillfället var aktiv jägare eller ej. Det ska vara den psykiska ohälsan som ska vara diskvalificerande, inte att man inte har möjlighet att jaga på ett tag.

Jag, som är för hälsoundersökningar och regelbundna uppföljningar, (säg vart 5 år kanske om inga tveksamheter verkar finnas, oftare vid diagnoser där det kan vara tveksamheter?) kan ju tycka att om det införs och man sedan följer dem men jagar de 5 första åren men sedan kanske flyttar, livet kommer emellan och inte jagar på 10 år men sköter uppföljningarna och följer vapenlagarna och föreskrifterna om hur vapen ska förvaras och allt, så är det ju ingen som ska ha några åsikter att personen ifråga har vapen och vapenlicens trots att hen inte jagar för tillfället. Varför ta om om allt sköts och man bedöms redig? Körkort tas ju inte om? Ska vi ta bort körkort för de som har körkort men inte kör bil av någon anledning? Stryka utbildningar för människor som utbildat sig men jobbar med annat? Varför ska just vapenlicens bli ogiltig, trots att man inte gjort något fel? problemet är ju inte att han INTE jagade, problemet är att han led av psykisk ohälsa och därav diskvalificerade sig. Hade vi haft uppföljningar (han var kanske frisk när han tog vapenlicens, fullt möjligt) hade han inte haft vare sig vapen eller licens dock.

Det känns som om du oroar dig för att vi har människor med vapenlicens i Sverige som inte jagar av en eller annan orsak. Som om människor med vapenlicens som inte jagar är farliga?

Detta oroar mig. Här handlar det inte om vapenlicens man tar. Inte om ett vapenintresse så att man köper dyra fina vapen som man vårdar ömt och förvarar rätt, för det tänker jag man ändå gör när man tar jägarexamen och vapenlicens. Här handlar det inte om skjutintresse a la sportskytte eller jaktskytte. Och jag tippar att personen som utförde skolskjutningen och sedan sköt sig själv mådde betydligt sämre än den här gjorde. Jag är inte rädd för människor som har psykisk ohälsa och tillgång till vapen- oftast skjuter de sig själv, om de skjuter någon. Jag är rädd för de som inte är sjuka på samma vis, de som lever i en sådan kriminell miljö att det istället är vardagsmat, att skjuta prick på människor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/14-aring-skot-inne-pa-krog-i-nykoping-for-ung-for-straff

Jag å min sida, förstår inte vad det har med saken att göra, huruvida han för tillfället var aktiv jägare eller ej. Det ska vara den psykiska ohälsan som ska vara diskvalificerande, inte att man inte har möjlighet att jaga på ett tag.

Jag, som är för hälsoundersökningar och regelbundna uppföljningar, (säg vart 5 år kanske om inga tveksamheter verkar finnas, oftare vid diagnoser där det kan vara tveksamheter?) kan ju tycka att om det införs och man sedan följer dem men jagar de 5 första åren men sedan kanske flyttar, livet kommer emellan och inte jagar på 10 år men sköter uppföljningarna och följer vapenlagarna och föreskrifterna om hur vapen ska förvaras och allt, så är det ju ingen som ska ha några åsikter att personen ifråga har vapen och vapenlicens trots att hen inte jagar för tillfället. Varför ta om om allt sköts och man bedöms redig? Körkort tas ju inte om? Ska vi ta bort körkort för de som har körkort men inte kör bil av någon anledning? Stryka utbildningar för människor som utbildat sig men jobbar med annat? Varför ska just vapenlicens bli ogiltig, trots att man inte gjort något fel? problemet är ju inte att han INTE jagade, problemet är att han led av psykisk ohälsa och därav diskvalificerade sig. Hade vi haft uppföljningar (han var kanske frisk när han tog vapenlicens, fullt möjligt) hade han inte haft vare sig vapen eller licens dock.

Det känns som om du oroar dig för att vi har människor med vapenlicens i Sverige som inte jagar av en eller annan orsak. Som om människor med vapenlicens som inte jagar är farliga?

Detta oroar mig. Här handlar det inte om vapenlicens man tar. Inte om ett vapenintresse så att man köper dyra fina vapen som man vårdar ömt och förvarar rätt, för det tänker jag man ändå gör när man tar jägarexamen och vapenlicens. Här handlar det inte om skjutintresse a la sportskytte eller jaktskytte. Och jag tippar att personen som utförde skolskjutningen och sedan sköt sig själv mådde betydligt sämre än den här gjorde. Jag är inte rädd för människor som har psykisk ohälsa och tillgång till vapen- oftast skjuter de sig själv, om de skjuter någon. Jag är rädd för de som inte är sjuka på samma vis, de som lever i en sådan kriminell miljö att det istället är vardagsmat, att skjuta prick på människor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/14-aring-skot-inne-pa-krog-i-nykoping-for-ung-for-straff
Jag undar fortfarande hur psykisk ohälsa skulle upptäckas bland människor som är socialt fungerande och som inte vill att det ska upptäckas att de mår dåligt. Det behövs veckolånga utvärderingar av multikompetenta team för att det ska finnas en chans till det, inte en hälsoundersökning. Senaste siffrorna jag såg var att det var strax över 700 000 människor som hade vapenlicens idag. Var ska resurserna tas ifrån till alla dessa extra undersökningar? Du pratar om närmare 400 människor per dag som behöver ett läkarbesök om det ska ske var femte år.

Senast ändrad:
Jag undar fortfarande hur psykisk ohälsa skulle upptäckas bland människor som är socialt fungerande och som inte vill att det ska upptäckas att de mår dåligt. Det behövs veckolånga utvärderingar av multikompetenta team för att det ska finnas en chans till det, inte en hälsoundersökning.
När man blir inlagd enligt LPT skickas en vapenanmälan tex redan i dag. Sker liknande tillfällen hade kunnat ske. Det är underanmälan som det är i dag, från läkares sida. Bara det hade varit en förbättring av hur det är i dag.

Jag är inte rätt person att sätta ihop en undersökning, det behöver personer med rätt utbildning göra, de som vet vilka tecken man också ska titta efter på en undersökning. Men jag anser att bara för att jag inte har den utbildningen eller de svaren på plats betyder inte det att jag diskvalificerar mig för att ha en åsikt eller tankar om vad som kan förändras. Å andra sidan, frågan är om självmordsbenägna personer ska ha vapenlicens och vapen? Deprimerade? De med vanföreställningar, hallucinationer av olika slag? Man stöter ju på dem inom vården. Hur många med vapenlicens har gjort besök inom vården för psykisk ohälsa? Kommer de att gå igenom en undersökning prickfritt varje gång om det införs undersökning för vapenlicens med regelbundna uppföljningar? Kalla den inte hälsoundersökning, döp den till vad du vill, undersökning av psyket eller vad som, jag valde hälsoundersökning då jag anser att inte bara psyket ska bedömas.

Vad tänker du själv behöver göras? Att människor inte alls får ta vapenlicens? Att inget behöver förändras? Är man socialt fungerande och inte vill att det ska upptäckas så är man nog inte heller så stor fara för någon tänker jag. Eller så är man det, men de kan inte vara mängder som beter sig så. Finns det för övrigt något sätt man kan finna alla olämpliga människor på? Finns det något sätt man kan förhindra våldsdåd på? Allt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka