Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Aliche

Trådstartare
Någon måste hjälpa mig nu för jag får lite panik! Jag körde precis hem från en mataffär och körde en annorlunda väg hem, då får jag se en hage med en stackars häst som inte kan stå ordentligt utan står med bakbenen under sig och framhovarna långt fram. Jag vänder och kör tillbaka och får se framhovar som ser ut som dom värsta ankfötter!! Hästen har uppenbarligen fång och har inte blivit verkat på mycket länge! Jag kör hem och ringer med en gång kommunens djurskyddinspektörer men 2 är på semester och den 3 svarar inte, vad gör jag nu!??

Jag kan inte med att den stackars hästen ska stå där med ont till den 7!

Vem kan man ringa och hur går man tillväga, hjälp mig!!

Sv: Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Ring till Länsstyrelsen och be att få prata med länsveterinären.

Kan man inte helt enkelt ringa till polisen och be dem om råd? De måste veta vem man skall vända sig till när djurskyddsinspektören inte är tillgänglig. Dessutom är det bra om en myndighet får veta detta redan idag, om nu djurskyddsinspektören av någon anledning inte kan komma ut förrän den 7e.

Kanske till Länsveterinären eller Polisen? Har du provat ringa djurskyddsinspektören igen?

Kan man inte helt enkelt ringa till polisen och be dem om råd? De måste veta vem man skall vända sig till när djurskyddsinspektören inte är tillgänglig. Dessutom är det bra om en myndighet får veta detta redan idag, om nu djurskyddsinspektören av någon anledning inte kan komma ut förrän den 7e.

*nicka* Det kanske rubriceras som djurplågeri.

Med tanke på att min kompis fick höra att "det är ju ett väldigt tokigt tillfälle att pröva djurskyddsinspektörerna nu, när det är nytt på gång efter nyår, då Länsstyrelsen tar över efter nyår", när hon började jaga hjälp till vanvårdad häst i månadskiftet oktober-november. Hästen "väntar fortfarande på hjälp" och hästägaren har FORTFARANDE ÅTTA punkter från djurskyddsinspektören att rätta till. Bland annat att det ABSOLUT INTE var aktuellt att hästen skulle gå kvar på det stället över vintern, som djurskyddsinspektören sa rakt ut i ett reportage på lokala nyheterna. Hästen går fortfarande kvar...

Vi får väl se, vad som händer efter i morgon när nya året är här.

Så jag tror inte du kan göra så mkt mer idag, förutom att POLISANMÄLA, så får polisen börja med en utredning, så är det förhoppningsvis något på gång sen.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Tror att det kan fungera att även ringa till jourhavande distriktsveterinär. De är ju trots allt Jordbruksverkets förlängda arm och agerar i andra fall för dem under jourtid.

svar till alla

sitter nu i telefon med polisen nu men de verkar lagom engagerade.....suck.....varför kan de inte ta djurfrågor på allvar!!

Polisen var den instans som tog min kompis anmälan på mest allvar i alla fall. De åkte ut och tittade på stört.

då får jag väl sätta mitt hopp till dom även om dom nu lagt 25 min på att slussa runt mej till olika växlar utan att jag får göra nån anmälan och nu säger dom att dom inte vet varför dom inte svarar dit jag ska "det kan va telefoner som är avstängda eller fullt, jag vet inte..." nej uppenbarligen.....

Senast ändrad:

Nu har jag fått göra en polisanmälan! Dom sa ju dock såklart att detta var inget högprioriterat fall, speciellt inte på nyår (no shit...)
Men hon skulle lämna det vidare och se om de skulle göra något..(!) Sen ringde jag till distriktsvet som hade jour som informerade mig om att hon har inga befogenheter att undersöka hästen om hon inte har poliseskort eller tillsammans med kommunens djurskyddsinspektör (som har semester, för ingen vanvårdar ju hästar på storhelgerna.....) men hon lovade att om hon körde förbi där skulle hon kolla lite extra. Hon var verkligen jättetrevlig, känns bara drygt att veterinärer inte har någon som helst befogenheter när det gäller vanvård..

Så jag ska fortsätta jaga kommunens djurinspektörer idag, imorn och förhoppningsvis är dom tillbaka iaf på fredag!
Tänkte man kanske skulle åka dit imorn (de hade tagit in hästarna när jag var förbi där igen nu) och försöka ta lite bilder på hovarna så man har nåt konkret?

Bra gjort!!! :bow::bow::bow:

Ja, (tydliga) bilder är alltid bra att ha, ännu bättre om du kan filma.

Har du pratat med hästens ägare alt. folk på den aktuella gården?
De kanske kan kalla på sin veterinär om de får klart för sig att hästen mår dåligt.....

Har de inte öppet på fredag, det är ju en vanlig vardag och åtminstone måste den myndighet jag jobbar på ha öppet då. Även om vi är långtifrån full personalstyrka måste det finnas en jour som tar hand om det akuta.

Lycka till med ditt trasslande med att få tag i någon som kan titta på hästen!

båda ggr jag var förbi var huset nersläckt och inga bilar utanför så jag kunde inte prata med ägarna, sen kan jag tycka att det är lite olustigt att konfrontera ngn om en vanvårdad häst då jag känner mig väldigt utsatt om ägaren skulle bli otrevlig och hotfull. Jag håller med om att det självklart skulle vara bäst att ta upp frågan direkt med ägarna men för min egen säkerhet väljer jag att låta myndigheterna ta hand om det och sen följa upp och se vad som händer.

Nu har jag gjort vad jag kan idag så får jag ringa kommunen igen imorn och på fredag så de verkligen åker ut och kollar upp och följer upp :) Och sen också åka förbi och ta några bilder på hästen och hovarna så man har konkrea bevis, det verkar ju altid vara en bra idé med bildbevis eftersom det ska så otroligt mycket till innan ngn gör ngt.

Från och med 1:a januari 2009 är det Länsstyrelsen som har hand om djurskyddet - förhoppningsvis blir det seriösare än när komunerna haft det - i mitt närområde tycker inspektörerna att hästar SKA vanvårdas så illa att de får fång - så här har de fått lida tills ägarna själva förhoppningsvis avlivar hästen.

Lycka till!

From 1/1-09 är det Länsstyrelsen man ska kontakta ;)

Stå på dig o en jätteeloge till ditt engagemang :bow:

Håll oss gärna uppdaterade!

Jag undrar om du kan utveckla bakgrunden till ditt påstående lite? Låter helt sjukt och jag tror verkligen inte att det finns någon som tycker att djur ska plågas, särskilt inte de som är utbildade och får betalt för att förhindra det.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 589
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 747
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna