Vanvårdad kanin ?

asaria

Trådstartare
Jag har fått en kanin.. Har aldrig haft en innan. Den gamla ägaren hade tröttnat på den och bara gett den mat..
Den är inte mager eller så.. Jag tror att den blir 8 år i sommar..
Men den har skit långa klor :confused:.. Jag har erfarenhet av att klippa klor, men dom är såå långa, en har börjat vrida sig.

Min fråga är nu, hur mycket kan man klippa av dom ? :confused:
Eller är enda settet att ta den till veterinären? :crazy:

Sv: Vanvårdad kanin ?

Klipp nära pulpan men inte så du klipper i den, klipp varje vecka tills klorna har bra längd.

Kan man göra så?
Du menar att man ska klippa lite varje vecka till de fått bra längd, eller ta allt på en gång`?

Klipp litet i taget så slipper du utsätta kvarvarande klo för så stor påfrestning. Ett tips är att hålla tassen mot skarpt ljus, tex. solen så ser du precis var pulpan är.

asaria skrev:
Kan man göra så?
Du menar att man ska klippa lite varje vecka till de fått bra längd, eller ta allt på en gång`?
Ja varför inte? Så har jag gjort på katter och hundar iaf. Man klipper så mycke d går varje gång tills klorna är nere i rätt längd.

om du klipper lite i toppen (eller så långt du kan klippa utan att klippa i pulpan) nu..
och sen klipper du efter ett tag igen (efter någon vecka eller så). Lite till. För pulpan drar liksom tillbaks sig =)
så till slut har du fått en bra längd på klorna om du klipper lite då och då :)

(om du klipper allt kommer du ju klippa i pulpan och då kommer kaninen få ont ... och det kommer ju blöda endel... alltså inte så bra antar jag.)

JO, men de är verkligen jätte långa klor :( har försökt klippa ner dem lite. men den ena har nästan börjat snörra sig :(

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka